מי שנקלע לשכונות החרדיות בירושלים בימים האחרונים, נחשף קרוב לוודאי לרכב עם כרוז שמודיע את ההודעה הבאה מטעם ארגון "איחוד הצלה": "לאור המצב הקשה שנוצר, בו קריאות החירום לא מועברות למתנדבי הצלה, בכל מקרה חירום רפואי חס ושלום, הציבור נקרא להתקשר למוקד איחוד הצלה".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הבעיה עם ההנחיה הזו לציבור החרדי היא של"איחוד הצלה" אין אמבולנסים שמפנים פצועים לבתי החולים, אלא רק כוננים על אופנועים שנותנים טיפול ראשוני בשטח. אם צריך לפנות לבית החולים, אז בארגון בעצמם יתקשרו למד"א ויזמינו אמבולנס. במצב כזה, עלול להתבזבז זמן יקר.
"מגן דוד אדום הוא ארגון החירום הלאומי במדינת ישראל", אומר מנהל אגף הרפואה במד"א ד"ר רפי סטרוגו. "מתוקף זה, יש רק מספר חירום אחד לאומי שאליו צריך להתקשר במצב חירום רפואי, וזה 101".
כשב"איחוד הצלה" מתרשמים שצריך להזמין אמבולנס של מד"א, הם מסרבים לתת למד"א את הטלפון של המודיע, האזרח שבשטח שנמצא ליד המטופל והזעיק אותם. כך נשמעת אחת השיחות מהסוג הזה, מהימים האחרונים, אחרי שאמבולנס כבר יצא לדרך:
מד"א: "בת כמה היא?"
איחוד הצלה: "בת 24, שבוע אחרי לידה, מתלוננת על כאבים בחזה, וקשיים בנשימה. אם האמבולנס צריך, נעשה לו ועידה (עם מזמין האמבולנס)".
מד"א: "זה קשור ללב?"
איחוד הצלה: "אני לא יכול לדעת".
מד"א: "אתה יכול לעשות לי שיחת ועידה לפחות?"
איחוד הצלה: "לא..."
מד"א: "שאני אוכל להתרשם בעצמי? אני לא אבקש טלפון, תן לי שיחת ועידה, אל תיתן לי טלפון. תן לי אותם על הקו".
איחוד הצלה: "תקשיבי, תקשיבי, תקשיבי, אם האמבולנס יסתבך נעשה לו שיחת ועידה".
מד"א: "וואי, וואי, אתם משגעים אותנו עם הקריאות האלה, באמת, אתם פוגעים באזרחים, בפירוש".
איחוד הצלה: "את תעשי את מה שנכון לך, בסדר? הנוהל שלנו זה לא לתת מספר טלפון ולא לעשות ועידה, בסדר?".
"לאחרונה, לפני מספר שבועות, החלה מסכת הטרדות ממוקד מגן דוד אדום לאנשים שפנו אלינו למוקד איחוד הצלה", אומר מנכ"ל איחוד הצלה משה טייטלבוים. "ולכן החלטנו כצעד מנהלתי בלבד, לא כצעד שפוגע בנושא המבצעי, שלא להעביר את פרטי הטלפון האישיים של המודיע".
"אני חושב שזו פגיעה במטופלים וזה בסופו של דבר ייגמר בחיי אדם אם זה לא נגמר כבר בחיי אדם", מוסיף סטרוגו.
באיחוד הצלה, שם מודים שהפסיקו להעביר את פרטי המודיעים לידי מד"א, מסבירים שזה מכיוון שגם במד"א הפסיקו לאחרונה לעדכן אותם בקריאות חירום בזמן אמת. הבעיה היא שמד"א מתקשים לאחרונה להפעיל את צי האמבולנסים שברשותם במקרים רבים.
משרד הבריאות: "רואים את הדברים בחומרה"
דוגמא נוספת לשיחה כזאת, כשהקשר בין האמבולנס לאזרח בשטח שהזעיק את כוחות ההצלה הוא קריטי, כי לא תמיד מדובר בכתובת ברורה, והאזרח יכול לכוון את האמבולנס:
איחוד הצלה: "יש כאן בן 31, מחוסר הכרה".
מד"א: "טלפון?"
איחוד הצלה: "אה.. אתה יודע שאסור לי להעביר.. דום לב, החייאה, דום לב, החייאה, כונן במקום מדווח על דום לב והחייאה".
מד"א: "עכשיו בכל זאת, בוא תן לי את הטלפון של המודיע".
איחוד הצלה: "אין לי טלפון של המודיע בינתיים".
מד"א: "יש לך את הטלפון של המודיע, אתה פשוט מסרב לתת לי אותו, וזה ממש מורכב".
איחוד הצלה: "אני לא מסרב, אבל..."
מד"א: "כי אנחנו רוצים לדעת, כי אתה יודע, בירושלים יש הרבה בתי כנסת".
איחוד הצלה: "תקשיב, אם אני מעביר טלפון, סימן שאני לא ממשיך לעבוד פה".
מד"א: "מופיעים לי 5 בתי כנסת, זה לא הגיוני".
ממשרד הבריאות נמסר שהם קיבלו לידיהם את ההקלטות ששודרו בכתבה, והם רואים זאת בחומרה רבה, והם יזמנו את איחוד הצלה לבירור מידי. "ההנחיה שלא להעביר את מספר הטלפון של הפונה המתקשר למד"א מסכנת את חיי המטופלים ועומדת בניגוד חמור לכל כלל בסיסי המקובל בעזרה ראשונה", אמרו במשרד.