סכסוך העבודה שעליו הכריזו שחקני הבימה לא הגיע לכדי השבתת התיאטרון הלאומי, אבל על הדרך הוא הוליד גרסה חדשה לשיר מתוך המחזה פיטר פן, שמביע תסכול גובר על תנאי העסקתם.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
אחרי מאבק ממושך השחקנים זכו להשלמת תנאים בסיסיים כמו פנסיה ותשלומי עבר שהגיעו להם, אבל ההסכם מבטא מצב קשה בהרבה של מקצוע המשחק בישראל. מאות שחקנים חדשים יוצאים מבתי הספר למשחק בכל שנה, ומלבדם מתחרים על התפקידים גם בוגרי ריאליטי או דוגמניות שרוצות להשתדרג. כאן מתחיל המאבק להישרדות כלכלית.
"זה נראה לי תהליך מאוד טבעי, שכשנצא, כמו בכל מקצוע, חלק משתלבים יותר מהר ולחלקם יש יותר קשיים", סיפרה נופר בוקר, סטודנטית בשנה ג' בבית הספר לאומנויות הבמה בית צבי. "אבל כשאתה מאמין בעצמך, אתה מבין שיש דרך מלאה לעבור ואתה בסדר עם זה".
אבל גם בעלי המזל שיתברגו בתיאטרון רפרטוארי גדול, יגלו שכר חודשי של כ-3,000 שקלים בלבד בהתחלה. עם פרמיה על כל הצגה ישודרגו ל-4,000 עד 6,000 שקלים לכל היותר, וכשזה התרחיש האופטימי, עבודה צדדית להשלמת ההכנסה היא בלתי נמנעת.
מתן מישורי, סטודנט שנה ג' בבית צבי, הסביר על החלופות: "כמובן שהשאיפה היא לעשות משהו שאנחנו אוהבים ולהרוויח ממנו הרבה כסף. יש מצוקה, אנחנו שומעים על המצוקה הזאת, ואני מקווה שהיא תיפתר, אבל יש הרבה אלטרנטיבות. זאת אומרת שיש הצגות ילדים ודברים במקצוע הזה שאפשר לפנות אליהם", הסביר מישורי.
400 שקלים להצגה ראשונה בתיאטרון ילדים
בתיאטראות ילדים סוגיית השכר פרוצה למדי, וגם אם תנאי הרף נאכפים הם ממש לא מחמיאים. על הצגה ראשונה ירוויח שחקן 400 שקלים, אך למרות שעלויות שינוע צוותים, ציוד ותפאורה נחסכות מהתיאטרון כשמדובר על הצגות רצופות, בהצגה שנייה שחקן ישתכר רק 80 אחוזים מהסכום הזה, 320 שקלים.
ובכל זאת יש מי שסבור שהמצב אינו כה רע. "במדינת ניו יורק, כ-5 אחוזים מהבוגרים מתפרנסים ממשחק. אצלנו אנו מגרדים את 50 האחוזים", סיפר מיכה לבינסון, במאי ומנהל בית הספר לאמנויות הבמה בית צבי. "אז זה עדיין בעייתי, אבל האמת היא שיש איזה שינוי כי יש הרבה יותר אפשרויות עבודה", הוסיף לבינסון.
לקראת אירוע חשיפה ביום שישי הקרוב שיעניק הזדמנות ל-30 שחקנים לחשוף את כישרונם, ערך שח"ם, ארגון השחקנים בישראל סקר חדש, שממצאיו עגומים מאוד. מהסקר עולה כי כמעט אחד מכל שלושה שחקנים צעירים מעידים שבכדי להשלים את הכנסתם הם נאלצים לעבוד בעבודה נוספת, כמו מלצרות, מכירת בגדים, מזכירות, הוראה או שמרטפות.
בנוסף, יותר ממחצית בוגרי בתי הספר למשחק מגדירים את מצבם הכלכלי ככזה שמאפשר לשרוד ולא יותר. 60% מהם דיווחו כי הם משתכרים מתחת לממוצע או אפילו הרבה מתחתיו.