בשורה לנבחנים: מהפכת הפסיכומטרי, במסגרתה יקוצרו הפרקים השונים והתלמידים יתבקשו לכתוב חיבור, תוצג היום בפני הכנסת. מתכונת המבחן החדשה שכבר נמצאת בהליכי פיילוט תיכנס לתוקף במלואה בחודש אוקטובר 2012 - כך מפרסמת היום כתבת "ידיעות אחרונות", תמר טרבלסי-חדד.
לגיבוש הרפורמה שיציגו בפני הכנסת אנשי המרכז הארצי לבחינות והערכה קדמו שנתיים של דיונים. מדובר ביוזמה משותפת של מנכ"לית משרד החינוך לשעבר וחברת הכנסת בהווה מקדימה רונית תירוש, המרכז הארצי לבחינות והערכה והוועדה הבין-אוניברסיטאית.
במסגרת המבחן במתכונתו החדשה יקוצרו שמונת הפרקים השונים בחמש דקות כל אחד ואורכם יעמוד על 20 דקות. מהחלק המילולי יוצאו שאלות הדורשות שינון של אוצר מילים, אך בשל החשיבות שיש למיומנויות הביטוי תתווסף מטלה של כתיבת חיבור, שתיבדק על ידי שני קוראים.
בוועדה המשותפת מדווחים כי מטלת החיבור נוספה לאור תלונות מהאוניברסיטאות השונות על סטודנטים שיכולות הביטוי שלהם בכתב לוקה בחסר - גם בקרב אלו שזכו לציון פסיכומטרי גבוה.
לראשונה: ציון ריאלי וציון הומני
כל נבחן בבחינה יקבל שני ציונים - אחד ריאלי ואחד הומני. החלוקה לשני ציונים נפרדים אמורה לסייע לאוניברסיטאות במיון הסטודנטים בהתאם לתחום שאותו הם מבקשים ללמוד.
בציון הריאלי יינתן משקל של 60 אחוזים לפרקים הכמותיים, 20 אחוזים לפרקים המילוליים ו-20 אחוזים לפרקי האנגלית. בציון ההומני יקבל הפרק המילולי 60 אחוזים, בעוד הפרקים הכמותי והאנגלית יקבלו 20 אחוזים כל אחד.
במרכז הארצי לבחינות והערכה צופים כי ברגע שהסטודנטים לעתיד יידעו כי האוניברסיטאות מתייחסות לציונים בנפרד, הם יתמקדו כבר בתיכון בתחומים הרלוונטיים יותר לפקולטה שאליה הם מבקשים להתקבל, וגם יוכלו להכין את עצמם טוב יותר לבחינה.
"יכולת הניבוי גבוהה והוגנת יותר"
חברת הכנסת רונית תירוש, מיוזמי המהלך, אמרה בעקבות השינויים כי "אני מאמינה שיכולת הניבוי להצלחה אקדמית במתכונת החדשה היא יותר גבוהה והוגנת ממה שהיה. גם מבחינה חברתית אני חושבת שנכון לאפשר לסטודנטים להיבחן במתכונת שהוא מוכוונת מטרה".
"לדוגמה, אם אני הולכת להתמחות במדעי הרוח ראוי שיושם דגש גדול יותר על החלק הזה במבחן ופחות על החלק הכמותי", הסבירה תירוש. "הבחינה היא אותה בחינה, ישנם שני ציונים - פעם אחת יתר משקל לצד ההומני ופעם לצד הכמותי. כשנרשמים לפקולטה הספציפית, באים עם שני הציונים והפקולטה בוחרת להסתכל על הציון הרלוונטי".