פחות מיממה לבחינה: עשרות שעות למידה מרתוניות יתנקזו מחר בצהריים (ה') לאחד מרגעי השיא בחייהם של לפחות רבע מיליון תלמידי תיכון, שייגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה. הבחינה, שנחשבת בעיני רבים לאחת האימתניות בתכנית הלימודים, מלחיצה כבר עכשיו מאות תלמידים שחוששים ללקות בבלק-אאוט ברגע האמת. אז לקראת המעמד הגורלי, ביקשנו מאוהד ריטרבנד מהמכינה לבגרות במתמטיקה של "קידום" כמה טיפים מעשיים ופשוטים שיוכלו לסייע לכל אחד מהנבחנים להגיע קצת יותר מוכן לבחינה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
זהו את המוקש
בכל פרק בשאלונים 803 עד 807 ישנה שאלה אחת שהנבחן רשאי לפסוח עליה. כדי לבחור את השאלה הנכונה, מומלץ ראשית לקרוא את כל השאלות שבפרק בעיון רב, מההתחלה ועד הסוף. הקדישו זמן לזיהוי "השאלה השתולה", שתאופיין בדרך כלל על פי מספר רב של סעיפים או פרמטרים שמהם תהיה מורכבת.
בשאלונים 801, 802 נהוגה שיטת הצבירה, ועל כן מומלץ לענות על כל השאלות. עם קבלת השאלון, סרקו את טופס הבגרות היטב, קראו אותו מהתחלה ועד הסוף ורק לאחר כן התחילו לפתור אותו. מומלץ שתתחילו בשאלות בנושאים שאיתם יותר קל לכם להתמודד, זאת כדי לצבור ניקוד וביטחון. את השאלות הפחות קלות שמרו להמשך, ונסו לפתור אותן ככל שניתן - גם אם תצליחו לענות רק על סעיפים בודדים.
צבעים עושים סדר
לאחר שבחרתם את השאלה הבאה שאותה אתם מתכוונים לפתור, קראו אותה שוב והדגישו בטוש צבעוני את מילות המפתח. ליד כל הדגשה כזאת רשמו לעצמכם בקצרה את המסקנות שנובעות ממנה, או את המשפטים הגיאומטריים הקשורים אליה. לדוגמא, אם הדגשתם את המילים "חיתוך עם ציר x" רשמו לעצמכם "y=0".
כך, כשתסיימו לקרוא את השאלה, יהיו כבר רשומים לכם שלבי מפתח לפתרון. שימוש בטושים או בעטים צבעוניים יעיל גם בפתרון השאלות בהנדסת המישור ובהנדסת המרחב, שבהן מומלץ לצבוע קווים שונים בצבעים שונים. המלצה נוספת היא להקיף במסגרת את התשובה הסופית לכל סעיף ולהדגיש אותה בטוש צבעוני, כך יהיה קל לבודק למצוא היכן סימנתם את הפתרון.
אל תשכחו את ארגז הכלים שלכם
בזמן הבחינה ישנם רק שני עזרים המותרים בשימוש. הראשון שבהם הוא הנוסחאון, המחולק יחד עם טופס הבגרות ומכיל את כל הנוסחאות הנחוצות לבחינה. למרות שאת רובן אתם כבר ודאי מדקלמים מתוך שינה - אל תסמכו רק על הזיכרון שלכם. במהלך שלבי הפתרון, שימו בפניכם את החלק בנוסחאון שמכיל את הנוסחאות הרלוונטיות לאותו הפרק.
כלי העזר השני הוא המחשבון, שאיש לא מעז להיכנס לבחינה בלעדיו. בשונה מהמוח שלנו, המחשבון אינו מתעייף ולכן גם לא טועה. מומלץ להיעזר בו אפילו כדי לחשב פעולות פשוטות, כדי להימנע מטעויות שוליות שעלולות להשפיע על הפתרון כולו.
ספרות וגם אותיות
לאחר שהגעתם לפתרון המיוחל, אל תחסכו בנימוקים מילוליים על השלבים שעברתם בדרך אליו. גישה שכזו תסייע לבוחן להבין מה הייתה דרך המחשבה שלכם, כך שגם אם נפלה טעות קטנה בחישוב, תאבדו רק מעט נקודות על השאלה. כמו כן חשוב להקפיד על כתב יד קריא, ברור ומסודר ככל הניתן.
המפתח לפתרון עשוי להיות בסעיף הקודם
אם התחלתם לכתוב את הפתרון לסעיף א' אך בשלב מסוים נתקעתם ואינכם מסוגלים להמשיך הלאה, התבוננו שוב בשאלה. אם יש נתונים שעדיין לא השתמשתם בהם, ייתכן ששם נעוץ הפתרון. צאו מנקודת הנחה שאין בתרגילים נתונים מיותרים שלא לצורך. אם נתקעתם בסעיף ב', התבוננו בתשובתכם לסעיף הקודם. על פי רוב, השאלות בבגרות בנויות כך שהתשובה לסעיף כלשהו היא הנתון שבו צריך להיעזר כדי לפתור את הסעיף שלאחריו.
כיף לסיים את הבחינה, אבל אל תמהרו לצאת
מומלץ שלא להגיש את הבחינה לפני תום הזמן שהוקצב לה, אלא לעבור שוב על הפתרונות ועל ההסברים שהובילו אליהם. ייתכן מאוד שתיזכרו בפרט נוסף תוך כדי הבדיקה החוזרת, או שתמצאו משהו קטן שכדאי לשפר.
דפי נוסחות לבחינה תוכלו להוריד כאן.