ועדה מיוחדת של ארגון ויצו ישבה על המדוכה והכתירה את הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים שפורסמו בשנת 2012. הזוכה: "כל אחד מביא אחד", פרסומת של משרד התיירות בכיכובה של נועה תשבי.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הקמפיין, בכיכובה של נעה תשבי קורא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל. הבחירה מזכה את משרד התיירות באות הקלון למפרסם הסקסיסטי. במקום השני - פרסומת של בנק הפועלים בכיכובם של ארז טל ועלמה זק, ובמקום השלישי - פרסומת של יצרנית האופנה לי קופר.
מקום ראשון ומפוקפק - צפו בפרסמות של משרד התיירות:
לרגל יום האישה הבינלאומית דירגו בארגון את הפרסומות המתייחסות בצורה הכי פחות ראויה לנשים. מטרת הקמפיין, הנערך זו שנה חמישית ברציפות, להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בעולם הפרסום הישראלי ולהעלות את המודעות לחשיבותו של פרסום מציאותי, שוויוני ומכבד כלפי שני המינים, כך על פי הגדרת הארגון.
"האישה מוצגת באור נלעג ומגוחך"
הוועדה שבחרה את הפרסומות הורכבה מנציגות של חברות כנסת, ממומחיות בנושא מגדר ותקשורת, פעילות חברתיות, נשות אקדמיה, עיתונות ומשפט. על פי נימוקי הוועדה, הקמפיין של משרד התיירות משדר מסר פסול ומיושן לפיו נשים לא יכולות לבצע בהצלחה משימות גבריות. "היא הופכת את האישה לאוביקט יפה המוגבל לתפקידו החברתי המסורתי ומציג את האישה באור נלעג ומגוחך".
בוויצו אומרים כי הפגיעה חמורה בעיקר העובדה שמדובר בקמפיין ממשלתי שכבר הפך למסורת סקסיסטית רבת שנים של משרד התיירות- מסורת המשקפת יחס מבזה כלפי נשים. בעבר בחרו משרד התיירות והחוץ להראות לעולם דוגמניות יפות וחטובות בסצנות פרובוקטיביות", נטען בנימוקים.
עלייה בקמפיינים סקסיסטיים לקהל צעיר
בארגון מצביעים על תופעה מדאיגה של גידול בקמפיינים סקסיסטיים הפונים לקהל יעד צעיר העושים שימוש קיצוני במיניות האישה ובהצגתה כאובייקט. "הדבר המדאיג ביותר הוא חלחול סטריאוטיפים מבזים לקמפיינים הפונים לנערות ולנערים, לפיהם המהות הנשית מתמצת בלהיות סקסית ומפתה והאישה נועדה לשימוש הגבר. לדבריה, קמפיינים אלו עושים מניפולציות על הנוער ומקבעים תפיסת מציאות מעוותת לגבי "תפקיד" האישה ביחסים זוגיים", כך לדברי מנהלת הקמפיין.
ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "אנחנו לא מסכימים עם הביקורת. הקמפיין מציג נשים חזקות, דוגמת נועה תשבי - אישה עצמאית כלכלית ובעלת דעות ברורות, בטוחה בעצמה ואסרטיבית. גם השחקניות גילת אנקורי ושירי גדני, הינן בעלות תדמית של נשים חזקות ועצמאיות. הקמפיין מובל על ידי נשים מתוך אמונה שנשים הן סוכנות שינוי ומניעות לפעולה. אנחנו במשרד התיירות מאמינים כי חלק מחוזקה של האישה הוא החופש להיות מי שהיא רוצה להיות, גם אם דמות זו לא עונה על סטיגמות פמיניסטיות".