במהלך החודשים האחרונים החלה אופנה שבמסגרתה משפילים התלמידים את מוריהם בבית הספר ואז מעלים את הסרטונים ל-Youtube. ספק גדול אם כל מורה שמושפל, יודע כי הוא מתועד במקביל וכי עשרות אלפי אנשים צופים ברגע הזה מדי יום.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כל אחד מהתלמידים רוצים שסרטון ההשפלה שלו יהיה הכי נועז והכי נצפה. הסרטונים הם רק חלק קטן ממסכת ההשפלות של המורים ברשת. בעבר, הקללות העסיסיות היו נאמרות בינם לבין עצמם, אך היום גם לוח המודעות הכי גדול, הפייסבוק, משמש לאלפי קבוצות שנאה נגד מורים.
כך, למשל, בקבוצה שנפתחה למורה להיסטוריה בשם אפרת כתבו התלמידים: "איך היא עברה ארבע תאונות וכל פעם חזרה בחיים? איך?! שתמות כבר, שתעשה השתלת שיער. היא היטלר 2 הכלבה הזאת. היא שטן".
מורה שנפגע: "התלמידים לא מבינים את מעשיהם"
במשרד החינוך גילו לאחרונה כי אלפי בני נוער הצטרפו לקבוצה בשם "לשרוף את בית הספר", שם הם כותבים: "יהיה מגניב לפוצץ את בית הספר שער הנגב עם כימיקלים לא יציבים. אנחנו צריכים לממש את זה".
"גם אם זה מעשה קונדס תמים ותלמידים חושבים שהם צוחקים, זה מסוכן", קובע אהרון רוטשטיין, מנהל בית הספר בשער הנגב. "מספיק שיהיה ילד כעוס אחד שיבוא עם פח בנזין לבית הספר וזה יהיה אסון", הוא מזהיר.
"הבעיה היא שהתלמידים לא מבינים את מעשיהם", מסביר יאיר פרבי, מורה למחשבים שנפגע גם הוא מהשמצה ברשת. "אני יכול מצד אחד להגיש תלונה במשטרה ולהגיש תביעה אזרחית, אבל מצד שני - אותו נער שייפתח לו תיק פלילי, ייהרסו לו החיים", הוא מציג את הדילמה.
הפתרון: על המורים לפתוח פרופיל בפייסבוק
בסדנאות שעורכת עמותת אשנב למורים מתברר שרק בודדים מהמורים משוטטים בפייסבוק וברשת. מטרות העמותה היא לגרום למורים להראות מעורבות ברשת, מבלי לפלוש לפרטיות של תלמידיהם, באופן שיימנע מהרשתות החברתיות להפוך לשטח הקרב שהן הופכות לו כיום.
"מורה צריך לפתוח פרופיל ברשת החברתית ולהזדהות כמי שהוא", מסביר יהונתן קלינגר, חבר בעמותה. "אם הוא יהיה חבר של התלמידים, הוא יוכל לדעת מה הם עושים, מה הם אוהבים ולענות כשהם מציקים לו", הוא מוסיף.
יש לציין כי במשרד החינוך הוציאו לאחרונה חוזר מנכ"ל בנושא שקובע כי כל תלמיד שעשה שימוש ברשת כדי לפגוע בעובד הוראה יטופל ויינקטו נגדו צעדים משפטיים. במשרד החינוך מנסים לצייר את הגבול בין צעד הולם לפגיעה בחופש הביטוי ואף מקיימים מערכי שיעור בנושא.