לאחר ההישג הבינלאומי של תלמידי ישראל, ששיפרו משמעותית את תוצאותיהם והגיעו למקום ה-7 בעולם במבחן במתמטיקה, נחשפים נתונים מדאיגים בכל הנוגע למערכת החינוך בארץ. נתוני נשירת תלמידים של הרשויות המקומיות מצביעים על כך שעשרות אלפי תלמידים לא סיימו את לימודיהם בשנה החולפת. כך מפרסם הבוקר העיתון "ידיעות אחרונות".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מנתוני הרשויות המקומיות אודות מערכת החינוך עולה כי למעלה מ-20 אלף תלמידים לא סיימו בשנה האחרונה את הלימודים. 4,685 תלמידים נשרו מבתי הספר היסודיים ולמעלה מ-15,000 לא סיימו את שנת הלימודים תשע"ב בחטיבות הביניים ובתיכונים. כ-11,000 מהנושרים הם מהמגזר היהודי, בעוד היתר הם מהמגזר הערבי. בסה"כ נשרו מהלימודים כ-2.2% מהתלמידים במערכת החינוך.
פילוח הנתונים הארציים על פי רשויות מקומיות מצביע על פערים גדולים באחוז הנושרים בין הערים הגדולות - שם המספרים נותרו נמוכים, לבין הישובים החרדיים והערביים וערי הפיתוח, בהם שיעור הנשירה גבוה יותר.
הכי הרבה נושרים בירושלים, הכי פחות בקריית טבעון
עשרת היישובים בהם אחוז הנשירה הוא הגבוה מכולם הם ישובים ערביים או ישובים מעורבים. אחוז הנשירה הגבוה ביותר קיים בירושלים, שם נושרים מהלימודים כ-4.6% מהתלמידים. בשפרעם עומד אחוז הנשירה על 4.1% ובערערה בנגב על 3.8%. אחוזי נשירה גבוהים נרשמו גם ברמלה (3.7%) ובלוד השכנה (3.4%), עליה כתב מבקר המדינה בדוח הביקורת על הרשויות המקומיות כי רמת החינוך בה נמוכה וכי התוכנית שהופעלה בה בתחום החינוך לא השיגה את יעדיה.
בית שמש היא העיר בה קיימים נתוני הנשירה הגבוהים ביותר בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד (3.1%). בתל אביב כ-2.1% מהתלמידים לא סיימו את שנת הלימודים תשע"ב, בחיפה 1.7% ובבאר שבע כ-1.5% בלבד.
"בתי הספר לא עושים מספיק"
בקריית טבעון קיים אחוז הנשירה הנמוך ביותר בארץ, בהתייחס לשנת הלימודים תשע"ב. 0.5% בלבד מכלל התלמידים נשרו ממערכת החינוך בשנה החולפת. אחריה מדורגת העיר הערבית קלנסווה שבשרון עם 0.6% נשירה, נס ציונה וגן יבנה עם 0.7% ושוהם, בה 0.8% מהתלמידים לא סיימו את השנה. ראשון לציון, גבעתיים ומודיעין מדורגות אף הן בתחתית טבלת הנושרים.
"העובדה שילד נולד ביישוב מסוים מגדילה את הסיכוי שהוא יסיים את בית הספר. ילד שנושר הוא בעל סיכוי גבוה להסתבך בפלילים", הזהיר מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן שהעריך כי הנתונים אינם משקפים את שיעורי הנשירה בפועל, כיוון שהם אינם כוללים נשירה סמויה, הקיימת בהיקפים גדולים. "בתי הספר לא נלחמים להשאיר במערכת תלמידים עם קשיים".