אחרי שורת מקרים בחודשים האחרונים, שבהם נשכחו ילדים ברכב וחלק מהם מצאו את מותם, פרסמה היום (ב') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את מסקנות הועדה המקצועית שמינתה כדי לאפיין קבוצות אוכלוסייה ונסיבות לשכחת פעוטות. מממצאי הוועדה עולה, בין היתר, כי בארה"ב נוטות אמהות לשכוח יותר את ילדיהן מאשר אבות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לפי הנתונים שהציגה הוועדה, כ-54% אחוזים מהמקרים נגרמים כתוצאה משכחה של הילד ברכב. אולם ביותר מ-25% מהמקרים, הילד הושאר ברכב ביודעין, כנראה מתוך מחשבה שהשהות תהיה קצרה, או שהפעוט מוגן. בכ-20% מהמקרים הילדים לא הושארו ברכב אלא נכנסו לרכב לא נעול ונלכדו בו.
האם יש נסיבות יוצאות דופן שמגדילות את הסיכוי לשכוח את הילד ברכב? הוועדה הציגה מחקר, שלפיו שכיחות התופעה עולה כשההורה או המבוגר המסיע עורך שינויים בשגרת יומו הרגילה, או במסלול הנסיעה.
כמו כן צויין בדוח הוועדה כי רוב האירועים של שכחה קורים כשיש מספר תחנות בדרך, לדוגמה - כשצריך להשאיר את הפעוט במעון, או במקום אחר, בדרך לתחנה נוספת כמו העבודה. להסחת הדעת עשויים לתרום צירוף של מספר גורמים: חוסר שינה, לחץ, טלפונים, פניות מהעבודה, דאגות, עייפות ושתיית אלכוהול.
"אין מאפיינים חריגים להורים השוכחים"
בוועדה, בריכוזו של הפסיכיאטר ד"ר אמיר מנדל, ניסו להעריך גם אם אפשר להבחין במאפיינים ייחודיים בקבוצת המבוגרים שהיו מעורבים במקרי מוות של ילדים בשל שכחה ברכב. "זה יכול לקרות לכל אחד", נכתב בממצאי הוועדה.
"ככל שנבדק, לא תוארו מאפיינים חריגים של הורים אלה, לא בהתנהלות הכללית שלהם, לא בקשר שלהם עם הילדים. מקובל התיאור שמדובר בדרך כלל בהורים נורמטיביים", הודגש בדוח.
על בסיס מסקנות הוועדה הציגה מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שורה של המלצות. "למרות ששכחת תינוקת במכונית הינה תופעה נדירה גם בישראל וגם בארה"ב", ציינה מועצת הרשות, "אין מחקרים מעמקים על אופי השוכחים". לפי כך, הודיעה הרשות כי תמשיך לנסות לקדם זיהוי של מדדים המאפיינים מצבים מעין אלו.
בנוסף, בשל הנתון שלפיו מקרים רבים הם של השארת ילד ברכב ולא של שכחה, הדגישו במועצה כי יש לאסור ולאכוף השארת ילדים במכונית ללא מבוגר גם לא לתקופה קצרה.