אישה טרנסקסואלית, שפוטרה מעבודתה כחונכת במתמטיקה בבי"ס תיכון דתי, תובעת את חברת מט"ח (מרכז לטכנולוגיה חינוכית) שלטענתה פיטרה אותה מעבודתה לאחר שסירבה להסתיר מתלמידיה את נטייתה המינית ואת העובדה כי שינתה את מינה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
התובעת, מרינה משל, סטודנטית בת 29, מפתח תקווה, שאת סיפורה חשפנו במהדורה המרכזית בחודש אפריל האחרון, טוענת כי פיטוריה נעשו שלא כחוק, על אף שהייתה חונכת מצטיינת במתמטיקה - שזכתה להערכה ולשבחים בשלוש שנות עבודתה.
"מט"ח נעצו את החץ בקורבן ולאחר מכן סימנו סביבה את המטרה", אומרת עו"ד הדר פלד-טל, המייצגת את משל בשיתוף עם עו"ד משה שוחטמן, המשמש כיועץ המשפטי של האגודה למען הלהט"ב בישראל.
לדברי משל, הפרשה החלה בעקבות דיון ער שהתפתח במהלך אחד השיעורים, שהועבר במתכונת אינטרנטית, כך שהתלמידות שומעות את קולה של החונכת, אך אינן רואות את פניה. במהלך הדיון שוחחה משל עם התלמידות על מורה דתייה שפוטרה מאולפנה לבנות אחרי שהרתה בהפריה חוץ גופית מתרומת זרע, בהיותה רווקה.
משל דיווחה על השיחה הנ"ל לממונים עליה ובתגובה - זומנה לשיחה אצל מנהלת הפרויקט, תוך שנרמז לה, לטענתה, כי "עליה לבחור בין המשך עבודתה במט"ח לבין "יציאתה מהארון" כאישה טרנסקסואלית ולסבית בפני תלמידותיה. בנוסף טענה מנהלת הפרויקט כי אין לאפשר מצב שבו חשיפת תלמידיה להיותה אישה טרנסקסואלית ולסבית, תעביר מסר של מתירנות מינית ותעודד אותן לקיים יחסי מין עם בני מינן", זאת על אף שלטענת משל, בכתב התביעה הנושא כלל לא עלה בשיחה עם התלמידות.
"אני מרגישה שאני חונכת מצטיינת ושרוצים אותי"
משל הוסיפה בכתב התביעה כי היא התנגדה לדרישה לבחור בין המשך העסקתה במט"ח לבין יציאתה מהארון, ולא הסכימה לדרישה להסתיר מתלמידיה את עובדת היותה אישה טרנסקסואלית או את עובדת היותה לסבית בנטייתה המינית. לטענת המורה, דרישה זו הייתה מנוגדת לחלוטין לאופן ולדרך שבה התנהלה עד לאותו הרגע, והייתה מנוגדת לכך שעד אותו רגע לא נתבקשה ולא נדרשה להסתיר מתלמידותיה את עובדת היותה אישה טרנסקסואלית ולסבית". בעקבות עמדתה זו הושעתה משל מעבודתה ולבסוף פוטרה.
עו"ד פלד-טל, המייצגת את משל, טוענת כי "מדובר בפרשה חמורה ביותר של פיטורים על רקע של אפליה מחמת מין ונטייה מינית, כאשר ברור לחלוטין שמרינה משל לא סיפרה דבר לתלמידותיה על היותה אישה טרנסקסואלית ולסבית, קודם לפיטוריה. בנוסף לכך, מקוממת אף יותר העובדה שהנימוקים לפיטוריה של מרינה, שאין חולק על כך שנחשבה לחונכת מוערכת ומצטיינת, נכתבו בדיעבד, תוך ניסיון לתאר אותה כחונכת גרועה, אשר מקדישה זמן מיותר בשיעורי המתמטיקה לשיחות לא ראויות עם תלמידותיה ואף מעודדת אותן להתנסויות מיניות. אני סמוכה ובטוחה כי בית הדין לא ייתן ידו לאפליה מעין זו, המונעת על ידי דעות קדומות, סטיגמות, פוביות וחששות בלתי מבוססים, אשר אין להם כל אחיזה במציאות".
"אני מרגישה שאני חונכת מצטיינת ושרוצים אותי, אבל בלי כל הסיפור של יציאה מהארון והשינוי", סיפרה מרינה לחדשות 2. "ניסיתי להסביר שאני בנאדם כמוהם ושזה לא אומר שום דבר עלי מבחינה מקצועית, וגם שהם צריכים לקבל אחד את השני ואת האנשים כמו שהם", הסבירה. "צריכים לעודד יציאה מהארון של המורים כלפי התלמידים בשביל שמורים לא יתביישו, וכדי שהתלמידים לא יתביישו בעצמם".
מהמרכז לטכנולוגיה חינוכית נמסר בתגובה לאחר השימוע כי "היותה של החונכת טרנסג'נדרית הייתה ידועה למט"ח לפני שהחלה ההתקשרות איתה. הטענה כאילו זו הסיבה שבגללה נשקלת הפסקת ההתקשרות מופרכת לחלוטין. היא זומנה לשימוע לאחר שהתברר כי שוחחה עם תלמידים שחנכה בנושאים שבהם אין לה שום הכשרה, תוך חריגה בוטה ממסגרת התפקיד".