לאחר שמצבו של אהרון גלעד החל להדרדר, נאלצה דליה אשתו לטפל בו. אחרי ההכרה מביטוח לאומי הם פנו לחברות הביטוח כדי לקבל את הקצבה החודשית שהבינו שהם זכאים לה, אך במקום זאת מצאו את עצמם טובעים בבירוקרטיה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"חברת הביטוח תעשה הכל כדי להתיש את בני המשפחות ואת אותם חולי סיעודיים", מסבירה עו"ד גלית קרנר, מומחית לתביעות ביטוח. לפי המדד של רשות שוק ההון, רק 65% מתביעות הביטוח הפרטיות אכן משולמות. בביטוח הסיעודי של קופות החולים רק 75% מקבלים את הכסף.
"זה חוסר אונים", מתארת דליה. "את עומדת מולם, ומי אני? אנחנו לא צריכים את זה, לא בגילנו. כל החיים חיינו חיים רגילים, עברנו את המלחמות, את האבדות, את השכול ובנינו חיים נורמליים. גידלנו ילדים, גידלנו נכדים, שילמנו מה שצריך וכשזה מגיע הם כל כך משפילים אותך, הופכים אותך לעפר ואפר, לשקרן, מה שאני רוצה זה שייתנו את הכבוד לאנשים".
דליה ניהלה מאבק ארוך בחברת הביטוח "כלל", שסירבה לשלם את הקצבה של בעלה אהרון. אחד האמצעים בהם נקטה החברה, שיטה נפוצה של חברות הביטוח, היא השימוש בחוקרים פרטיים שמתחזים וממציאים סיפורים כדי לתפוס את הקשיש על חם.
"זה פשוט רמה אחרת של התעללות"
"נכרת חוזה בין אדם לבין חברת ביטוח, לשם מה קיים החוזה הזה?", אומרת שירלי, בתם של אהרון ודליה. "למה אתם מערימים קשיים? למה אתם משפילים? למה צריך לבוא בן אדם, לדפוק בדלת, להציג את עצמו כשליח של חברת הובלה ואז להפיל משהו על הרצפה כדי שהקשיש יתכופף וירים ויראה שהקשיש כן יכול להתכופף. למה צריך להיות בסיטואציה הזו בכלל? מה זה מוכיח?".
באמצע החיים, כשהוא נשוי באושר ואב ל-2, גילו אצל אמיר אלדובי ז"ל סרטן במעבר ושט הקיבה. בהתחלה כשפנו לחברת "כלל ביטוח" אישרו לו את הקצבה החודשית, אבל אחרי כמה חודשים הם החליטו שהוא כבר אינו סיעודי, דווקא במצב הכי קשה שבו היה. אשתו עלמה הייתה צריכה לחזור לבירוקרטיה מול החברה והבדיקות המביכות בבית.
"אין ספור שעות של לבזבז על דיונים איתם, לשלוח עוד מסמך ועוד מסמך, ויכוחים", היא מתארת. "אני חושבת שבמצב סיעודי זה פשוט רמה אחרת של התעללות". במקרים רבים לבני המשפחה אין את היכולת, לא רק הנפשית, אלא גם הכלכלית להתמודד עם העלויות הגבוהות והכל נופל עליהם. כשגם העורך דין לא מצליח להוציא מחברת הביטוח את הכסף שמגיע, עוברים לשלב הבא - הגשת תביעה לבית המשפט.