הרב משה סולומון (צילום:  Photo by Flash90)
"צריך לעזור וצריך לתת להם מקום משמעותי וחיים כמו לכולם" | צילום: Photo by Flash90

שלום משה סלומון, היה לי מאוד קשה למצוא פרטים עליך בגוגל, כשמחפשים את השם שלך מוצאים רק את יואל משה סלומון ממייסדי פתח תקווה. יש איזה קשר משפחתי?
(צוחק) "יש המון משה סלומון, זה נכון, אבל יש לי עמוד בפייסבוק".

דפדפתי בעמוד שלך בפייסבוק. הבנתי שאתה יזמת והקמת 16 גרעינים של הקהילה האתיופית בישראל.
"נכון".

כמה חברים יש בגרעינים האלה היום?
"בכל קהילה כזאת יש גרעין של 10-15 משפחות וכל קבוצה כזאת חולשת על בערך 500 עד 1,000 חברים מהקהילה".

וואו. הרבה אנשים. מדובר בדתיים? חילוניים? מעורבים?
"ברובם המוחלט דתיים, חלקם מסורתיים. אין חילוניים".

ואתה חושב שבין כל אלפי החברים בגרעינים שלך – אין אף הומו אחד? אף לסבית?
"לא. אין. אני יודע שאין. לא שאנחנו מוקיעים את זה".

יכול להיות שיש ואתם לא יודעים.
"זה גם יכול להיות. כן. אבל אני מדבר על מה שגלוי, אני לא רואה את מה שמוסתר".

ברור.
"אני מכיר את הסוגיה, היו לי חברים מהסוג הזה ואני נמצא בתוך העניין הזה. אבל ברור לחלוטין שהסוגיה הזאת היא סוגיה שיש לתת עליה את הדעת ולעזור. אבל להפוך אותם למשהו שהוא מקובל, שהוא... נקרא לזה, 'חלק מהזהות שלנו' – זה בעייתי. זה לא נכון. צריך לקיים את העולם ולקיים את העולם והמשמעות של זה היא גבר ואישה".

אתה מככב בסרטון המאוד ויראלי של המועמדים מהבית היהודים שמביעים את דעתם בנושא נישואים חד מיניים. אתה אומר שם שאתה "לא מבין למה צריך את זה". מה בדיוק אתה לא מבין?
"אני אגיד לך. אני לא מבין למה צריך למסד נישואים חד מיניים. אני מבין שיש אנשים שיש להם נטיות כאלה. וזה בסדר. אבל ברגע שאתה רוצה למסד את זה ולהפוך את זה למשהו חוקי, ומשהו שאפילו אפשר לשאוף להגיע אליו – אנשים יכולים לקחת על עצמם ולהגיד 'וואלק כזה אני רוצה להיות'".

אתה מקבל את זה שיש הומואים בעולם, אז מה מפריע לך שהם יתחתנו? הם לא רוצים לאנוס אותך להתחתן איתם, הם רוצים למסד את הקשר שלהם. הם יכולים לנסוע לאמריקה או לדרום אפריקה לעשות את זה, אבל למה שהם לא יוכלו לעשות את זה במדינה שלהם?
"כי אנחנו בחברה יהודית מתוקנת שאומרת שחיי קהילה נבנים על ידי בעל ואישה. קהילה נבנית על ידי בני המין השונים והילדים שלהם וזה מה שנותן  קיום והתפתחות לעולם. כשאנחנו מדברים על נשים בלבד או הומואים או לסביות – אתה אומר במילים אחרות שאין קיום לעולם ואין המשכיות לעולם - וזה לא נכון".

צגה מלקו (צילום: רשות השידור)
"שמח שנתנו לה מקום, אבל לנו אין ייצוג בימין". צגה מלקו | צילום: רשות השידור

אבל לא מכריחים אף אחד להיות הומו. הם לא מכריחים אותך להתחתן איתם וזה לא שכולנו נהפוך להומואים רק בגלל שמותר לגייז להתחתן.
"אני לא רוצה לחנך לזה. אני לא חושב שזה דבר נכון. זה שאדם הוא הומו זו בעיה. זו בעיה. זו בעיה. אני לא אומר חלילה שצריך להוקיע אותם. חלילה. אני חושב שצריך לתת חיבוק גדול, צריך לעזור וצריך לתת להם מקום משמעותי וחיים כמו לכולם. אבל ברגע שאתה רוצה לאנוס את המציאות ולהפוך את הנישואים החד מיניים למשוש חיינו וצריך לשאוף להפוך את זה לחוקי אז לא – כל מה שחוקי זה בסדר".

דווקא קל לזהות קווי דמיון בין הקהילה הגאה לקהילה האתיופית. גם אתה, בדיוק כמו גל אוחובסקי או אסי עזר, לא יכולים לתרום דם במדינת ישראל. נראה שדווקא הדבר הטבעי הוא שתשתף פעולה עם קהילת הלהט"ב, לא תתקוף אותם. 

"לא, לא. הייתי פעיל מאוד חזק בעניין הדם, כשהייתה כל הפרשה. קודם כל זה שאנשים מחליטים וקובעים דבר בלי לבדוק אותו הוא בעייתי. לכן כשהחליטו שכל הקהילה לא יכולה לתת דם אני הוקעתי את זה. אני לא מכיר את הסוגיה של הקהילה הגאה בנושא הזה, אבל גם אם שם יש את העניין הזה אולי של איכות הדם או לא יודע מה יכול להיות בגלל סוג החיים – אז אני מקבל את זה. אין לי בעיה, זו לא גזענות. רק יש לי בעיה שאתה הופך את זה לגזענות – ברגע שאתה אומר 'כל הקהילה האתיופית' או 'כל הקהילה הגאה'".

"צביון יהודי חשוב יותר"

מעבר לעניין הנישואים של הזוגות החד-מיניים, בין הסרטונים שפורסמו באתר "כיפה" הבעת את דעתך גם על הפריפריה ועל נפתלי בנט, אבל נחתכת מחוץ לסרטון של התחבורה ציבורית. אז מה דעתך על תחבורה ציבורית בשבת?
"אני חושב שצריך לשמור על הסטטוס קוו בישראל. מה שהרבנות הראשית עשתה ב-66 השנים האחרונות בידי ש"ס היה בעייתי כי הם היו מאוד שמרניים וזה לא חל על כל העם. יש כללים לאומיים, ברמה של פרהסיה ושל ממלכתיות שצריך לשמור על סטטוס קוו. כלומר – כל הדברים הציבוריים לא יעבדו בשבת. אבל לדוגמה, אם יש ישוב מסוים שהוא נוהג אחרת, אין לי בעיה".

אבל אתה מבין שיש ניגוד עניינים בין זה שאתה רוצה לחזק את הפריפריה לבין זה שאתה מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת. למעשה, הנפגעים הגדולים ביותר מהסטטוס-קוו לגבי התחבורה הציבורית בשבת הם תושבי הפריפריה, שמנותקים מהמרכז בסופי שבוע.
"למה? למה? אני לא חושב שזה נכון".

כי אתה אומר לי 'לך תגור בפריפריה, תקים שם משפחה ותעבוד שם' זה אחלה. אבל זה גם אומר שביום המנוחה היחיד שלי שאני יכול ללכת לבקר את ההורים שלי במרכז אני לא אוכל לעשות את זה כי אין תחבורה ציבורית בשבת.
"אתה תוכל לנסוע באוטו שלך".

אנשים עוברים לגור בפריפריה כדי לחסוך כסף, עכשיו אתה שולח אותם לקנות אוטו?
"נכון, אני מסכים. אבל אם על כף המאזניים יושב או שמירת צביונה היהודי של ארץ ישראל או צורך מסוים שהוא צורך חברתי-כלכלי אין לי ספק שצביון יהודי הוא יותר חשוב".

תקן אותי אם אני טועה, אבל עד כה חברי הכנסת מהקהילה האתיופית עד כה היו ממפלגות מרכז-שמאל, כמו קדימה, התנועה ויש עתיד.
"נכון מאוד. אמרתי את זה לבנט. לא יכול להיות שלקהילה מסורתית-דתית כמו הקהילה האתיופית לא היה נציג בבית היהודי או במפד"ל ההיסטורית בשלושים השנים שאנחנו בארץ. זו בעיה וזה חמור מאוד. אגב, אני מתמודד רגיל בפריימריז, אין לי שריון או משהו מסוים. עכשיו אני שמח שכחלון לקח בחורה מדהימה (צגה מלקו, מספר 3 ברשימת 'כולנו' – ע.ס) ונתן לה מקום, אבל אתה צודק. אני מקווה שהחברה הישראלית תבין שאני מביא ערך מוסף שאין לו כרגע".

אז לא נותר לי אלא לאחל לך בהצלחה, כדי שיהיה חבר כנסת ממוצא אתיופי גם במפלגת ימין.
"תודה רבה".

>> אברום בורג לא רוצה להיות חלק משלטון שמפלה ערבים