חבריו של עמיר פרץ למפלגת העבודה, במיוחד הוותיקים שבהם, הופתעו מאוד מהמהלך הדרמטי שבחר להודיע עליו הבוקר. הם שמעו עליו מאמצעי התקשורת, ובתגובותיהם ניכרת התדהמה מבחירתו. תגובות נוספות הגיעו מהמערכת הפוליטית, בה כבר הדביקו לעריקתו של פרץ את הכינוי - "כיסאולוגיה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מפלגת העבודה שיגרה בתוך זמן קצר תגובה שנדמית כמברכת על המהלך. "אנו נפרדים בהקלה מאדם שניסה לחבל במפלגה דווקא בשיא הצלחתה ובשיא האמון שהציבור מביע בה", נכתב בתגובתם,  "הוא כשל בנסיונו זה. חבירתו של פרץ ללבני לא תזיק כהוא זה למפלגת העבודה ואף תחזק אותה ותאפשר לה לעבוד במלוכד, באחדות ובחברות ובלי חתרנות מזיקה מבפנים".

בעבודה לא חסכו ביקורת גם מציפי לבני, איתה נבחנו ניסיונות חבירה עד לא מזמן. "אשר ללבני - מדובר בשפל פוליטי נוסף ובאיסוף פליטי פליטים באופן שאין בו ולו שמץ של אידיאולוגיה". הערב תכנס שלי יחימוביץ' מסיבת עיתונאים ותמסור את תגובתה.

מיכאלי: נשארת במפלגה

מירב מיכאלי, שנחשבה לחברה במחנה פרץ במפלגה, ציינה גם היא כי לא ידעה דבר על תוכניותיו. "לא ידעתי על הצעד", היא הבהירה, "צר לי וחבל לי, אבל לי אין שום כוונה לעזוב את המפלגה, שהיא הבית שלי".

גם חבר הכנסת בנימין בן אליעזר (פואד), שותפו של פרץ למפלגה במשך שנים, הביע ביטחון מוחלט בכך שהמהלך לא יפגע במפלגת העבודה. "כל הנאום שלו היה נאום רגשי אחד גדול", אמר. "מה שנדרש ממנהיג זה לשים את הרגשות הצידה ולחשוב בהיגיון על מה משמעות הצעדים האלו. מה שהוא עשה כאן זה מעשה שלא יעשה. אם למישהו נדמה שמפלגת העבודה תצא נפסדת מזה - הוא טועה. אנחנו נצא מחוזקים ונמשיך לנסוק למעלה".

חבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג ממפלגת העבודה הודה כי הופתע. "אני חייב לומר שבסוף, כשמקלפים את הכל, זה מהלך אישי מאוד, מאוד אופרטיוניסטי, מאוד מתאים לכל מי שהצטרף ל'תנועה'", אמר. "אנשים שהפסידו במערכות דמוקרטיות ולא ידעו לקבל את התוצאה. ברור לכולם שזה מהלך אופרטיוניסטי, שמביא את האופרטיוניזם הפוליטי לשיא חדש".

חבר הכנסת איתן כבל, שנחשב בעבר למקורב לעמיר פרץ, הגדיר את המהלך כתקיעת סכין. "המהלך של עמיר פרץ הוא מהלך פסול מבחינה ערכית ומוסרית. רק לפני שבוע העניקו לו מצביעי העבודה תמיכה רחבה והוא בחר לזרוק אותה לפח האשפה. מפלגת העבודה הייתה ונותרה האלטרנטיבה היחידה לנתניהו-ליברמן, עם פרץ או בלעדיו".

אראל מרגלית, שהוצב במקום ה-11 ברשימת המפלגה לכנסת לא רק ביקר את המהלך מבחינה ערכית אלא הוסיף - "מדובר בטעות פוליטית". חבר חדש נוסף ברשימת העבודה לכנסת, איציק שמולי, שדורג במקום ה-12 ונחשב לאחד מאנשיה של יחימוביץ' טען כי "הזיגזג של פרץ מסמל את כל מה שרע בפוליטיקה הישראלית. 'התנועה' של לבני היא בלון הניסוי של שאיפותיה של לבני שמהר מאוד ייצא ממנו כל האוויר", סיכם שמולי.

המערכת גועשת

גם במפלגות האחרות מיהרו להגיב למהלך. בליכוד טענו כי "מול ימין ממלכתי לאומי ומאוחד ששומר על עקרונותיו למען האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל וביטחון אזרחיה אנו עדים לעוד פיצול ציני מביך של השמאל המפולג והמפוצל, שמוכן לסכן את האינטרסים של ישראל וביטחון אזרחיה בשביל כיסא".

ביש עתיד של יאיר לפיד, מי שבעבר בחנה אפשרות איחדו עם לבני, נשמעו היום תוקפניים בהרבה. "לבני מובילה את התרגיל המסריח של כל הזמנים, הפוליטיקה הישנה במירעה. 'התנועה' הולכת והופכת לעיר מקלט לכל המפסידים במפלגות המוצא שלהם. זהו אופורטוניזם פוליטי בשיא כיעורו, שלא יחזיק מעמד יום אחרי הבחירות. אין ללבני ואנשיה שום מכנה משותף מלבד הכמיהה הבלתי ניתנת לסיפוק לכיסא".

ממרצ נמסר כי "הציבור מסתכל על המתרחש בפוליטיקה ונגעל מהאגו, האופורטוניזם, הזגזוגים והקפיצות ממפלגה למפלגה. אנו שמחים כי מרצ היא חוף מבטחים של יושרה ומחויבות לאידיאולוגיה ולא לכיסאולוגיה. הפיצולים, הריבים והשנאות הם בדי.אן.איי של מפלגת העבודה. טוב שיש שמאל יציב ואמין - מרצ".

חבר הכנסת דב חנין מחד"ש הציג את תפיסתו לאירועים. "עמיר פרץ עוזב את מפלגת העבודה כי שלי יחימוביץ' מסרבת לדבר על שלום ומסרבת להתחייב לא להצטרף לממשלת נתניהו. את זה אפשר להבין ולקבל. אבל, האם התשובה יכולה להיות התחברות לאלעזר שטרן? הנה הוכחה נוספת לבלבול במפלגות המרכז. מולו, צריך לתת תשובה שמאלית בלתי מגמגמת: ערכים סוציאליסטים, מאבק אמיתי לשלום ושותפות יהודית-ערבית".