דווקא מונח סתום ולא מוכר הופך בימים האלה למכריע כשבאים לבחון את חשיבות ההצטיידות ב-F-35 בחיל האוויר – מב"מ: המלחמה בין המלחמות. מטוסי חיל האוויר פועלים בשמי המזרח התיכון - בכל המזרח התיכון גם זה הרחוק מאוד מכאן - מדי יום: גיחות צילום, איסוף מודיעין ותקיפה. מאחורי הקלעים מתקיימת כאן מערכה רבת חשיבות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
לפי הפרסומים, מתחת לרדאר פועלים מטוסים ישראלים כדי למנוע התחמשות משמעותית של ארגונים כמו חיזבאללה וחמאס, עצירת נתיבי הברחת נשק, מעקב אחר ספינות ושיירות ותקיפה של מאגרי טילים במדינות עלומות מתרחשים הרבה יותר ממה שהציבור בישראל יודע. מדובר במשימות מורכבות מסוכנות גם לטייסים (שזה תפקידם), וגם למקבלי ההחלטות שנדרשים לשקול האם הפגיעה הכואבת לא תוביל להדרדרות ומלחמה כוללת.
זה עבד מצוין, אבל בשנתיים האחרונות נכנס למרחב כאן גורם חדש שמשפיע מאוד על האופן בו חיל האוויר פועל – הרוסים. הם נמצאים כאן עם נוכחות חזקה ושתלטנית: נושאת מטוסים, מטוסי קרב מערכות מכ"מ חדישות וטילי נ"מ מתקדמים (כמו ה-S-300). כל מטוס ישראלי שמתרומם מאחד משדות התעופה בארץ נצפה על ידם, הם עוקבים אחר כל תנועה ובמקומות מסויימים (בהם פעל חיל האוויר ללא עוררין) כבר אי אפשר לטוס. זה יכול להביא להיתקלות או עימות, ואפילו במקרה קיצון להפלה של מטוס ישראלי.
וכך החשיבות של קליטת מטוסי החמקן הופכת עבור חיל האוויר כמעט קריטית: זה כבר ממש לא רק "אם נצטרך יום אחד לתקוף באירן", זו המערכה החשאית וחופש הפעולה של ישראל במרחב. מטוסי F-35 מאפשרים לישראל להגיע למקומות שונים: לאסוף מודיעין או לתקוף, מבלי שיידעו שהם היו שם. הם מאפשרים חופש פעולה שנגרע מישראל בימים האלה, וכשמדברים על עליונות אווירית זה קריטי.
יש הרבה מאוד דיס-אינפורמציה סביב הנחיצות בהצטיידות במטוסי החמקן, כמה באמת צריך והאם הוא בכלל עובד, נוכח ידיעות שמופצות תדיר על קושי בפיתוח ובעמידה בלוחות זמנים לאספקה.
נעשה סדר: ראשי תוכנית הפיתוח של המטוס, בכירים בפנטגון ונציגים מסוכנות הביקורת של הקונגרס העידו באחרונה בקונגרס על מצבה של תוכנית הנשק הגדולה ביותר בעולם. התמונה ששירטטו בעבר הביאה לביקורת רבה ועכשיו הם מעדכנים: 90% מניסויי הטיסה של המטוס ושל מערכות המשימה שלו כבר הושלמו, ויתרת הניסויים מיועדת להסתיים בסוף 2017. המטוסים צברו 75,000 שעות טיסה ללא תאונות חמורות או שנתגלו פגמים.
חיל הים וחיל הנחתים ביצעו חמישה ניסויים מוצלחים של הדגמים שלהם בים, כאשר חיל הנחתים כבר הכריז על יכולת מבצעית ראשונית, בעוד חיל האוויר עומד להכריז על הדגם שלו כמבצעי מאוחר יותר השנה.
יותר מ-200 מטוסי F-35 כבר נמסרו, והזמנה נוספת אושרה על ידי הפנטגון אתמול של 90 מטוסים נוספים. בניגוד לפרסומים התוכנית עמדה בייעדי הייצור. גם מעבר לייצור סדרתי מוריד את מחירי המטוס: לישראל הוא יעלה 100 מיליון דולרים ליחידה ולא 140 מיליון כפי שהעריכו עד כה.
ההחלטה של הקבינט להצטייד בעוד 17 מטוסים, ובסך הכל לבנות עבור חיל האוויר הישראלי שתי טייסות עם 50 מטוסים, נשענת בעיקר על המרכיבים האלה: יכולות ומחיר והמב"מ. בעוד שבועיים ינחתו צמד מטוסי חמקן ראשונים בישראל בטקס רשמי בבסיס נבטים בדרום. עידן חדש ייפתח כשמטוסי הדור החמישי הראשונים ייגעו במסלול.
כשמסביבנו יש מירוץ חימוש אין סופי - סעודיה רוכשת מארה"ב מטוסים, מסוקים וטנקים ב-60 מיליארד דולרים, כווית וקטאר ב-30 מיליארד וכנ"ל מצרים וסוריה (רק מרוסיה) - ישראל צריכה יכולות שלא היו לה עד כה: יתרון איכותי אל מול הכמות שמסתובבת במזרח התיכון.