נתחיל מהסוף - קשה יותר לחיות בפריפריה: רמת המחירים גבוהה, ההכנסה לנפש נמוכה והאפשרויות של כל אחד הרבה יותר מצומצמות. ועדיין, טוב שמורידים את הטבת המס.
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של גיא ורון
לפי ההחלטה בחוק ההסדרים, שכבר פורסמה לפני כשנה, הטבות המס יחולקו מעתה לפי קריטריונים ברורים. עד היום מדובר היה יותר בהטבה פוליטית - שרים דאגו לרשויות שקרובות להם, וכך רשויות רבות, בעיקר כפרים ערביים, לא זכו לאף הטבה.
הנהלים החדשים, שייכנסו לתוקפם רק בשנת 2016, ובהדרגה למשך שלוש שנים, קובעים שאת ההטבות יקבלו מי שנמצא קרוב לגבול, כ-2 ק"מ, על פי מרחק גאוגרפי מהמרכז ובהתאם למדדים כלכליים.
יו"ר פורום יישובי קו העימות סיוון יחיאלי, המשמש גם כראש מועצת כפר ורדים, זועק שביטול ההטבה שקיבלו עד היום ביישוב שלו, 13% במס הכנסה - תפגע קשות בתושבים. אבל איך אפשר לתת סיוע ליישוב שמדורג ברמה סוציו-אקונומית של 9 מתוך 10, בעוד שעשרות יישובים סביבו במצב כלכלי-קשה הרבה יותר - לא מקבלים סיוע כלל.
הנפגעת העיקרית היא קריית שמונה שתרד מהטבה של 25 אחוזים במס ל-16 אחוזים בלבד. על פי הנתונים הקרים, בכל שנה ייגבו מכל תושב עוד כ-63,951 שקלים. אבל זאת רק בתנאי שאותו תושב מרוויח כבר היום כ-25 אלף שקלים בכל חודש, סכום דמיוני כמעט במונחי פריפריה. בפועל רק מעטים מתושבי העיר נהנו מההטבה הזו, ועוד רבים נרשמו כתושבים פיקטיביים על מנת להרוויח את סכום המס.
לטעמי, רק צמצום הטבת המס תביא לשינוי אמיתי ולהעלאת המשכורות בקרית שמונה ואצבע הגליל. הרי זהו סוד ידוע שהמעסיקים השונים קובעים מראש את גובה המשכורות לפי הטבת המס ושכר הנטו, ולא לפי שוויה האמיתי של ערך העבודה. בדרך זו יחויבו המעסיקים, למעשה, להעלות את התשלום לעובדים ולשלם כפי שבאמת מגיע להם.
ובסופו של דבר, הטבות מס לא יכולות להחליף השקעה ממשלתית אמיתית בפריפריה. רק שחרור קרקעות לבנייה של דיור מוזל, סלילת כבישים ומתן הטבות למעסיקים גדולים, שיפתרו את מצוקת התעסוקה האדירה - יוכלו לשנות את תמונת המצב העגומה ולהביא לשינוי אמיתי באיכות החיים כאן. לא הטבת מס שמשפיעה על השוליים בלבד.