על מבחן מנהיגות (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
פרשת תמורה | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

יצאנו ממצרים, חצינו את המדבר, התכנסנו בהר סיני לחזות במשה עולה אל ההר הבוער בתוך הענן, וממש אז, בלב הדרמה... מגיעה פרשת תרומה. הראשונה מבין ארבע פרשות העוסקות בהנחיות דקדקניות לבניית המשכן.

אלוהים צריך בית?! ועוד כזה מפואר?? תמיד חשבתי שאם כבר יש אלוהים, הוא נמצא בכל רגע בכל מקום, ואינו זקוק לשלל קישוטים וראוותנות אנושית חומרית.
הרצון האנושי לבנות בית לאלוהים הופך את האל האמורפי לממשי יותר עבור העם המותש במדבר. מעשה זה משקף אולי את הכמיהה של עם הנוודים למגורי קבע וגבולות ברורים. עם ישראל נולד במדבר, ונדמה שמשהו גנטי מאותם נדודים טבוע בנו ואינו ניתן עוד להסרה.

הצורך בבית הוא צורך אנושי בסיסי. אבל נדמה שיש בעם היהודי משהו שלקח את הצורך הזה צעד אחד קדימה. עם עבדים שנודד אל מולדת שהוא לא מכיר, משתקע שם לכמה מאות שנים, ושוב מתפזר ברוח. איך לא נשאף תמיד לקורת גג? לעומת האירופאים למשל, אחוז הישראלים שמחזיקים בבית בבעלותם הוא אדיר. רכישת הבית נותנת לנו תחושת ביטחון קסומה, שעונה כנראה על איזו חרדה מדברית שורשית שטבועה בנו.

תחיית הסוציאליזם או מחאה יהודית?

אנחנו זקוקים לבית. לא מתוך פחד הנדודים, ולא משום שיש את 'העניין הזה עם אירן בקיץ'. ראשית, אנו זקוקים לבית ממשי לגור בו, ושנית, לבית לאומי שבו נוכל לבטא את תרבותנו גם במרחב הציבורי. זו היתה אחת ממטרותיה של הציונות. לא רק פחד האנטישמיות הניע את דור הסבים שלנו להקים מדינה, אלא גם הרצון לממש את זהותנו כרוב ריבוני הלוקח אחריות על כל תחומי חייו.

וכשאנחנו בונים את הבית הזה, בואו נקדיש גם כמה פרקים לשאלה איך הוא יראה, מה יהיו עקרונות הצדק והמוסר עליו הוא יהיה מושתת. זוהי משמעותה של הציונות היום, שעד כה מעטים מידי ממנהיגינו התפנו להקדיש לכך מחשבה. נאלצנו לצאת לרחובות בקיץ ולדרוש זאת מהם. האם העובדה שיש לנו מדינה ריבונית, לא אמורה לשחרר אותנו מחוסר הביטחון הזה? האין זה מתפקידה של המדינה לדאוג שכל אזרחיה יחיו בכבוד, ללא קשר למצבם הכלכלי של הוריהם?


אלוהים דורש צדק חברתי

נכון, אלוהים רוצה זהב טהור במשכנו. והרבה. וגם כסף ונחושת ותכלת וארגמן ועורות איילים. מהיכן יושגו כל החומרים הללו? "מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי", כל אחד כפי יכולתו ורצונו. בנוסף למס האחיד, ברור כי לא לכולם נקודת מוצא שווה, ועל כן לא צריכים הכל לשאת בנטל באותו האופן.

יש לבנות את ביתנו על פי עקרונות של צדק ותפיסת עולם הרואה את החברה האנושית, על כוחה ומצוקותיה, זוהי אולי משמעותה של קדושה אלוהית שיכולה לשרות בארץ: בקשתו של אלוהים, לקוראים בעיון, היא "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם".

אילה ויצנר היא מנהלת מחלקת הלימודים בבינה, העוסק בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי