שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל, סבור כי הבאתו של הרב דב ליאור אתמול למעצר לא הייתה נחוצה, וכי היה עדיף לפעול בחוכמה ולגבות ממנו עדות לא בתוך מתקן משטרתי. הנה הדברים שאמר טירקל בתכנית "הכל דיבורים" עם ירון דקל ברשת ב'.
אני חושב שהחשוב ביותר הוא שכל ישר. לא תמיד צריך ללכת על ההכרעה העקרונית, מה יותר חשוב חופש ביטוי או ערכים אחרים. אנחנו קודם כל צריכים לפעול בשכל, ובמקרה הזה לא פעלו בשכל או בחוכמה.
לפי דעתי, על מה מדובר? יש כל מיני התבטאויות וכל מיני דברים איומים ונוראים בחברה שלנו שהם מאוד לא לטעמנו, ואנחנו במידה רבה של צדק מוכנים לסבול אותם ולקבל אותם. הזכירו לאחרונה התבטאויות גועליות של מרצה באוניברסיטת בן גוריון ויש של אנשי דת בצפון, כל מיני התבטאויות גועליות בחברה שלנו. אנחנו מקבלים את זה כי אנחנו מקדשים את זכות האנשים לחופש ביטוי.
"הרב כתב רק 'הסכמה'"
במקרה של הרב ליאור, אני לא קראתי את הספר שעליו הוא נתן את ההסכמה, ולא קראתי את ההסכמה שלו. אני יודע את זה רק מהתקשורת, אבל צריך לזכור כי יצא ספר שאנחנו מניחים שהוא ראוי לגינוי, והרב ליאור כתב "הסכמה", אני אומר "הסכמה" ורוצה להדגיש שזה הסכמה במירכאות.
כל מי שמצוי בספרות הרבנית, יודע כי כמעט לא יוצא ספר הלכתי כלשהו בלי שמקדימה את התוכן שלו איזושהי הסכמה. רב יותר או פחות חשוב כותב על הגאון המפורסם שסיפר את הספר ועשה דבר נפלא. לא צריך להתייחס להסכמות האלה כל כך ברצינות.
אם יורשה לי, אגיד חצי בדיחה - מספרים על איזשהו רב דגול שכשהיה כותב הסכמה, היה כותב כמה שורות בראש הדף ואת החתימה בסוף הדף למטה. שאלו אותו "למה אתה חותם כל כך רחוק מהטקסט למלעלה?" והוא השיב - "כי כתוב בתורה 'מדבר שקר תרחק'".
"היה צריך לשמור על אש קטנה"
היה צריך את כל העניין לשמור על אש קטנה. יש את האפשרות לחקור אולי לא במתקן משטרתי, ולא שאני רוצה לתת זכות עדיפה לרב או לאיזה איש דת, אבל צריך להתייחס יותר בהבנה, אני לא הייתי רואה בזה אסון. המשטרה לא פעם באה לבית של מישהו שמתלונן, והסמל החוקר גובה ממנו את העדות בבית, אז לא היה קורה אסון גדול.
אם היה בא מישהו וגובה את העדות, מה בסך הכל יש? אז היו שואלים אותו "כבוד הרב, בשביל מה את ההסכמה למה התכוונת?". הרב היה אומר אני מניח שההסכמה לא אומרת בהכרח הזדהות. למרות השוויון, החוק מכיר בזה שיש אנשים מסוימים שעדותיהם נגבות בצורה קצת שונה, ונגיד אפילו הבעיה של השוויון זה מה שאמרתי - "בשכל". כמו שבתלונה רגילה אפשר לגבות במקום.