הפרעת אכילה מתארת מצב שבו עניין המזון הופך להיות כפייתי. בין אם מדובר על הפסקת האכילה ובין אם מדובר על בולמוסי אכילה. כשהראש מתעסק רוב הזמן בנושא האוכל, זו הפרעת אכילה. לצערי רוב הנשים והבנות סובלות מהתופעה הזו. לרוב קל להבחין נשים הסובלות מהפרעות אכילה - קשה להן לשבת, הן עצבניות, היפראקטיביות ויש להן דיכאונות, המון דיכאונות. אם מדובר על מקרה של אנורקסיה רואים מיד ירידה משמעותית במשקל. נשים שסובלות מהפרעות אכילה קשות הן נשים מתות מבפנים. המספרים במוות הנפשי הזה גדולים בהרבה מ-200 אלף.
צעירות שסובלות מהפרעות אכילה לרוב לא חושבות שהן חולות. הן לא שלמות עם עצמן, אוכלות כ-400-500 קלוריות ביום, פה ושם לוקחות משלשלים אבל לא יותר מזה. הן עדיין יכולות לתפקד. כשאני יוצא מהרצאות בבתי ספר הילדות מספרות לי על שיחות של האימהות שלהם. הילדות אומרות לי "מה אתה מתפלא? אנחנו רואות את אמא, שלובשת מידה 36 של קסטרו. אני, ילדה בגיל ההתבגרות, יש לי קצת בטן. איך אני ארגיש כלפי אמא?". לא צריך יותר מזה. לא צריך להגיע לסוכנות דוגמניות כדי להגיע למצב של הפרעות אכילה. זה כל כך מושרש אצלנו.
בתעשיית האופנה מקובל שכמה שהדוגמנית תהיה רזה יותר, כך היא תצטלם טוב יותר. זו סיסמה של מעצבי האופנה, שברובם הגדול הם גייז. הבעיה מתחילה כשההעדפות המיניות נכנסות לתוך המקצוע. פה הבעיה וזאת המריבה הגדולה שלי איתם. הם צריכים להסתכל בצורה הרבה יותר רחבה ממה שהם מסתכלים היום. כל מידה מצטלמת נהדר אם הגוף תואם את המידה של הבגד.
"מהרגע שבני הנוער יוצאים מבתי הספר הם פוגשים שקרים"
הייתה לנו הזדמנות נדירה לערוך שינוי בשבוע האופנה הישראלי. חמישה חודשים לפני שהוא החל כל סוכני הדוגמניות בארץ השתוללו משמחה. ואז לא קיבלנו אפילו טלפון אחד שמבקש מאיתנו לשלוח בנות לאודישנים. אני שואל את מעצבי האופנה - למי אתם מוכרים את הבגדים? לסלובקיות והצ'כיות ששוקלות 40 קילו וצעדו על המסלול או לנשים מתל אביב? עובדים על הנוער שלנו בעיניים. אני מנסה להסביר להם שברגע שהם יוצאים מבתי הספר הם פוגשים רק שקרים - אם זה בשלטי חוצות, אם זה על גבי שערים, אם זה בטלוויזיה.
כל עוד לא נעסוק בניסיונות למנוע את הפרעות האכילה, המספרים רק יעלו. במקרה שמתעורר בכם חדש על חברה או קרובת משפחה שלוקה בהפרעות אכילה יש לגשת מיד לייעוץ. אסור להפעיל עליהן לחץ, צריך להיות קשובים. הגישה צריכה להיות מאוד רכה בשלב הראשון, כי זה השלב הקריטי.
עדי ברקן הוא סוכן וצלם דוגמניות, ויו"ר המרכז הישראלי לשינוי הרגלי אכילה.