בתחילת חודש יולי הושקה בקול תרועה הרפורמה הגדולה ביותר בתחבורה הציבורית העירונית מאז קום המדינה. קווים רבים בוטלו, אחרים הוסטו למסלול שונה ונוספו קווים חדשים.
המטרה המוצהרת של יוזמי הרפורמה הייתה לבלום את הירידה בכמות נוסעי התחבורה הציבורית על ידי ייעול המערכת, תוך יצירת מערכת קווים היררכית הכוללת "קווי מזלג" - קווים בעלי מסלול משותף באמצע המסלול והמתפצלים בקצוות, וקווים שכונתיים מזינים.
אלא שעד מהרה התברר כי במסגרת הרפורמה שכחו המתכננים מספר דברים "פעוטים": בתי החולים"איכילוב" ו-"שיבא" נותקו, הגישה מצפון תל אביב לאזור הטיילת נפגעה, הקישור לחלק מבתי הספר נותק או הורע ואלו רק חלק מהבעיות. לא נותר הרבה גם מבשורת הגדלת התדירות ושעות הפעילות של קווי האוטובוס.
למשרד התחבורה, נתיבי איילון ולארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל "תחבורה בדרך שלנו", הגיעו מאות תלונות על זמני המתנה ארוכים לאוטובוסים ועל הרעה בשירות, במיוחד בלילות ובמוצאי שבתות.
"סתימת חורים" תוך כדי תנועה
כדי להתמודד עם התלונות הרבות, נקטו משרד התחבורה ו"נתיבי איילון" בטקטיקה האהובה על מקבלי ההחלטות - כיבוי שריפות. בחמישי באוגוסט וכן בראשון בספטמבר, נעשתה שורה ארוכה של תיקונים שתכליתם "לסתום את החורים" שיצרה הרפורמה.
הדבר נעשה במחיר של ויתור על מרבית עקרונות הרפורמה: קווים ארוכים ממילא הוארכו עוד יותר, חלק מהקווים החדשים לא קיבלו את ההזדמנות הראויה וקוצרו, מה שהוביל לניתוק שכונות שלמות משירות, וזאת רק על מנת להתמודד עם העומס שנוצר במסופים. במילים אחרות: ביקשנו (קווי) מזלג וקיבלנו ספגטי.
למען הצדק וההגינות חשוב לציין שלרפורמה ישנם הישגים לא מבוטלים: הנהגת כרטיס מעבר המאפשר החלפה במשך 90 דקות והנהגת כרטוס משותף התקף לכל המפעילים, תרמה לשינוי חיובי בדפוסי התחבורה, במיוחד אצל "הצרכן המתוחכם". בנוסף, חלו שיפורים לא מעטים בנגישות לשכונות ואזורי תעשייה חדשים.
הסיבות להחמצה: תדמית שלילית ומשאבים לא מספקים
עם זאת, הרושם הכללי שנוצר הוא של החמצת הזדמנות היסטורית, לבניית מערכת תחבורה ציבורית יעילה, המעודדת את הציבור לנטוש את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית.
לכישלון הרפורמה ניתן למנות גורמים רבים: השיווק הכושל של הרפורמה לציבור יצר לה תדמית שלילית וחסם למעשה את האפשרות לרפורמות דומות. כמו כן, לא הוקצו משאבים מספקים לתגבור הנסיעות והדבר בא לידי ביטוי בקווים העמוסים שהפכו לעמוסים יותר.
כולי תקווה, כי בשלב הבא של הרפורמה, תושקע מחשבה יסודית יותר וייעשה שיתוף ציבור משמעותי על מנת שהכישלון לא יחזור על עצמו.
דני קומיסר הוא יו"ר ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "תחבורה בדרך שלנו"