אם אחרי שהקשבתם לצוקרברג אמרתם לעצמכם: "איזה יופי, מעכשיו יהיה אפשר לשגר מיילים והודעות טקסט במרוכז אפילו בלי לצאת מפייסבוק" - יצאתם סאקרים.
יש רק דרך אחת נכונה להבין את ההכרזה של הרשת החברתית הגדולה בעולם: פייסבוק תוחבת את ידה לאזורים פרטיים שלנו, כאלה שעוד לא חדרה אליהם עד כה. אחרי שכבר הרכיבה לכל אחד מאיתנו פרופיל אישי, חברתי, צרכני ואינטלקטואלי מדוקדק, פייסבוק מרחיבה את זרועותיה גם אל מחוץ לאתר.
נכון, שוב הוצגו לנו הדגמות משכנעות של שירותים חדשים, מלהיבים ונוחים - למשל, שנוכל לעיין בכל התכתובות שלנו עם מישהו אי פעם, לא משנה באיזה כלי תקשורת הן בוצעו. אבל מעכשיו, יש מי שזוכר ושומר הכל. אחרי שהכניס לנו יד מלטפת מתחת לחולצה, מארק צוקרברג שולח אותה למטה, אל מתחת לחגורה.
אנחנו רגילים להאמין שתחרות בין כמה חברות טובה לצרכנים ומקטינה את המחיר. רק שכאן המצב הפוך. גוגל ופייסבוק הופכות מול עינינו למפלצות אגרסיביות שבולעות אינפורמציה פרטית שלנו. אנחנו לא צרכנים במשחק הזה, כי לא שילמנו כלום. מה אנחנו? זוכרים את האינקובאטורים מה"מטריקס", שבהם שכבו בני אדם חסרי הכרה ושימשו כבטריות במכונה הגדולה? אז טוב שבאתם, תתחילו להתרגל.
במקום בכסף - משלמים בפרטיות שלנו
כל הפטפוטים על רשת חברתית ודואר משוכלל הם סם ההרדמה, שמכניס אותנו ארוזים וחלקלקים לתוך האינקובאטור. שם מחברים לעורפנו את הממצצה, שיונקת את חיינו בצורת ביטים של מידע. כל פיסת אישיות מקוטלגת ומנוצלת לשיפור יעילות הפרסום שאליו אנחנו נחשפים.
כן, זה לא רק צוקרברג, זה גם גוגל ובעצם כמעט כל האינטרנט; וזו לא אשמתו, זו אשמתנו. אנחנו אלה שלא מוכנים לשלם אפילו שקל בשנה תמורת שירות חיפוש באינטרנט או תמורת השימוש ברשת חברתית. אז מה חשבנו? שהם יתפרנסו מהאוויר? גם באינטרנט אין ארוחות חינם. במקום לשלם בכסף, אנחנו משלמים במידע הפרטי שלנו. את התשלום הזה אנחנו לא מרגישים, למרות שהוא יכול להיות הרבה יותר יקר.
מה כבר יכול לקרות? אז מדי פעם המידע דולף למישהו שלא התכוונו. מאגרי המידע נפרצים על ידי האקרים (זה קורה כל יום, גם אם לא מגיע לידיעתנו), ובכלל, רשויות החוק יכולות להניח ידן על האינפורמציה הזו. שמעתם כבר על המחקר שהצליח לזהות הומוסקסואלים לא מוצהרים רק בעזרת ניתוח ההתנהגות שלהם בפייסבוק? את זה עשה איזה פרופסור תימהוני. פייסבוק כבר נמצאת כמה שלבים קדימה. הודות לנו.
מהפכת הפייסבוק - סיקור מיוחד:
לייק? מה הגולשים חושבים על המהפכה בפייסבוק
פייסבוק מציגה "מערכת מסרים מתקדמת"