קיים פתרון פשוט ביותר לנושא השוויון בנטל עבור מי שמעוניין להתמודד עם הבעיה באמת ובתמים: לא לעשות דבר. ואם לדייק: להבטיח שהמצב החוקי הקיים לא ישונה ולא יחוקק כל חוק חדש שיחליף את חוק טל שפקע באוגוסט 2012. מעטים מבינים שמבחינה חוקית המצב הקיים כעת הוא ללא תקדים בתולדות המדינה.
לראשונה הסדר תורתו אומנותו - השם המטעה שניתן למה שהוא בפועל הסדר השתמטות המוני בחסות רישום בישיבות - לא רק שאינו חוקי, אלא שבהיעדר חוק חדש, גם אינו יכול להיות חוקי בשום צורה שהיא.
מי שדורש, ובצדק, כי הצבא כנציג הריבון במדינה יהיה זה שיחליט מי יגויס לצה"ל, קיבל כבר את מבוקשו. החוק היחיד וההסדר היחיד בתוקף כעת לגבי גיוס חרדים הוא חוק שירות ביטחון. בהתאם לחוק זה רק שר הבטחון וצה"ל מחליטים מי יגוייס. דווקא חוק חדש - בכל מתווה שלא יהיה, ממתווה לפיד ובנט, עבור דרך יעלון וקנדל והמשך בפלסנר - יכשיר מחדש את ההסדר המושחת והמשחית לפיו רישום בישיבה מאפשר קבלת פטור משירות בצבא.
יש כאלה שטוענים שאין ברירה ובג"ץ דורש חוק חדש. זו טעות. כחברה בדעת המיעוט בוועדת פלסנר יש בידי חוות דעת של משפטני חוקה בכירים לפיהן כל עוד צה"ל מזמן באופן אישי ופרטני כל בחור בן 18 ומעביר אותו את תהליכי המיון, בג"ץ לא יתערב.
גם אם בפועל התוצאה תהיה ש 80% מהחרדים לא יגויסו, בהינתן שלצה"ל יש מגוון רחב של שיקולים, כולל שיקולי התאמה, עלות, הגנה על שירות נשים וערכי צה"ל, כל עוד מה שמנחה את צה"ל אלה שיקוליו שלו ולא העובדה שאותם בחורים נרשמו בישיבות, מדובר במצב שעומד במבחן החוקתיות.
המטרה: לנתק את הקשר
בנוסף לדרישה הפשוטה שלא יחוקק כל חוק חדש שיחליף את חוק טל שפקע, מפלגה המעוניינת להבטיח את מימוש המדיניות צריכה להתעקש על שלושה תפקידים:
שר ביטחון, או בהיעדר מועמד מתאים, סגן שר ביטחון הממונה באופן בלעדי על שאלת כח האדם והגיוס לצה"ל: אדם זה יפקח על כך שצה"ל מזמן לבקו"ם את כל המחזורים הרלבנטים לגיוס ומעביר אותם תהליכי מיון מלאים. במקביל אותו שר או סגן שר יפעל לביצוע הצעדים הבאים, שהם בסמכותו המלאה: מתן פטור מלא לכל מי שהיו בהסדר תורתו אומנותו עד לאוגוסט 2012 והם מעל לגיל24 היום.
שירותם היקר הוא נטל ולא נכס למדינה ועדיף לשחררם לעולם העבודה. במקביל יפעל צה"ל לזמן את בני19 עד 24 ויגייס מתוכם את מתי המעט ששירותם היקר יהיה יותר נכס מנטל למדינה. מדובר במעטים והאחרים יקבלו פטור מלא וישוחררו לעבוד.
שר חינוך: משרד החינוך הוא האחראי להעברת הכספים לישיבות. בחודשים האחרונים משרד החינוך נקלע לבעייה עם פקיעת הסדר תורתו אומנותו כשלא היה יכול להעביר כספים לישיבות עבור מי שלמדו בהסדר זה. בפועל ומבלי ששמו לב משרד החינוך העביר תקנה שאפשרה לו להמשיך בכך באופן זמני. עם זאת, אם המצב הקיים יתמשך והצבא יפטור בצורה מלאה את עשרות האלפים שהיו עד כה בהסדר תורתו אומנותו, לא ניתן יהיה עוד להעביר תקציבי עתק לישיבות. הדיון על תקציבי הישיבות בתקציב משרד החינוך יהיה לדיון נפרד המנותק מהשירות הצבאי. ויהיה ראוי אז להעביר תקציבים אלה להגדלת התגמול למשרתים בצה"ל.
יו"ר ועדת הכספים: זאת כדי לוודא שלא יתקיימו מסלולים עוקפי משרד החינוך כדי לממן את הישיבות לאחר שאלה לא ישמשו עוד מקלטי השתמטות ומספר הרשומים בהן יירד משמעותית.
בכך ינותק רשמית וסופית הקשר המשחית שבין רישום לישיבה לבין שירות צבאי. צה"ל יפעל על פי צרכיו וצרכיו בלבד וימצא את האיזון הראוי בין גיוס חרדים לערכים אחרים, ואילו המבקשים ללמוד בישיבות יעשו זאת מרצונם ולא בגלל שהישיבות מספקות מקלט משירות צבאי.
המשבר על שאלת השוויון בנטל לא חייב להיות כזה. כל אחת מהמפלגות הדורשת לקדם את השוויון בנטל נמצאת בעמדה לדרוש שלא יחוקק חוק חדש, ואת תפקידי סגן שר בטחון הממונה על כח אדם, שר החינוך ויו"ר ועדת הכספים. יותר מכך - יהיה קשה מאוד למפלגות החרדיות להיאבק כנגד דרישות אלה מכיוון שהנושא לא יגיע לחקיקה בכנסת.
באמצעים פשוטים אלה מפלגות המחויבות לנושא יכולות להביא להישגים מרחיקי לכת יותר מאלה הקיימים במתווים המדוברים. השאלה היחידה היא האם קיימת מחויבות להתמודדות עומק עם הנושא, או רק לעמידה סמלית שלא תביא לשינוי יסודי.
ד"ר עינת וילף היתה חברת כנסת בכנסת ה- 18 וחברה בדעת מיעוט בוועדת לקידום השוויון בנטל (ועדת פלסנר).