קודם כל, וידוי קטן: גם אני לא ממש ידעתי מה זה "סטטוס קוו" עד לא מזמן ותמיד חשבתי שמדובר בצמד מילים שהמציאו בשביל שלפוליטיקאים יהיו עוד כמה מילים גבוהות להשתמש בהן. אם להתחשב באוצר המילים המצומצם של כמה מחברי הכנסת שלנו, הרי שמדובר בגלגל הצלה של ממש עבור אלו שכבר טחנו את "פוליטיקלי קורקט", ניצלו עד תום את "סוציאל-דמוקרטי" וסחטו עד לשד העצמות את "קבינט מדיני-בטחוני".
אבל אז פגשתי ידידה טובה (כן, גם לדוסים יש ידידות) שקוראים לה ויקיפדיה, והיא סיפרה לי שהמושג "סטטוס קוו" אינו גבוה כלל וכלל. בסך הכל מדובר במכתב שנשלח לפני כמה עשרות שנים לאגודת ישראל, שבו נכתבה עמדת הסוכנות היהודית לגבי נושאים של דת ומדינה.
אם נניח שאני טוב בהבנת הנקרא, הרי שה"סטטוס קוו" קבע שיום המנוחה הלאומי הוא יום שבת, ושבמטבחים של צה"ל ומוסדות המדינה יבשלו אוכל כשר. היו שם עוד כמה דברים כמו הבטחה מטעם הסוכנות למנוע את חלוקת בית ישראל לשניים, ולדאוג שכל הזרמים יקבלו חינוך מינימלי שיכלול לימודי חובה כדוגמת הלשון העברית והיסטוריה. היו שם גם כמה מרעין בישין אחרים כמו "ניתן חופש מלא לכל זרם לנהל את החינוך לפי הכרתו ונתרחק מכל פגיעה במצפון הדתי".
מה הקשר בין "סטטוס קוו" לתחבורה ציבורית בשבת?
עכשיו, אחרי שהטוקבקיסטים העניקו באדיבותם שלל ציונים להבנת הנקרא שלי, הגיע הזמן להבין מה הקשר בין אותו "סטטוס קוו" לבין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. ה"סטטוס קוו" הזה הרי לא עסק בהפעלתם של אתרי אינטרנט וערוצי טלוויזיה בשבת. הוא גם לא דיבר על פתיחת בתי עסק בשבתות וחגים. אבל הוא הכי לא מדבר על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
אם תשאלו את בן גוריון, הוא ככל הנראה לא התכוון שייסעו לים בשבת רק באופניים, וגם לא ממש היה אכפת לו מנישואים אזרחיים או מנישואי תערובת.
אז איך קרה שבכל פעם שמדברים על תחבורה ציבורית בשבת, כולם נושאים את עיניהם לעבר חברי הכנסת החרדים שבאופן כמעט אוטומטי עונים לכולם משפטים שמכילים את צמד המילים הללו? למה לא לומר את האמת?
"תחבורה ציבורית בשבת זה לא טוב"
למה לא לומר שהפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא טובה? הרי גם ככה המדינה מזוהמת שישה ימים בשבוע מהאגזוז השופע של האוטובוסים, וגם ככה מי שישתמש בתחבורה בשבת יהיו המהגרים והפליטים הסודנים. אפשר גם להתחשב בנהגי חברות האוטובוסים, שגם להם מגיע יום מנוחה אחד בשבוע, ואין שום סיבה שמנוחתם תיפגע רק בגלל שמישהו רוצה לנסוע לים בשישה שקלים וארבעים אגורות.
הפעלת תחבורה ציבורית בשבת עושה המון רעש, ויש משהו מאוד יפה ופסטורלי בכבישי הארץ כשענקי המתכת הללו נעדרים מהנוף שלנו. אז מה קרה אם "על הדרך" זה משרת גם את צו מצפונה של האוכלוסייה הדתית והחרדית במדינה? זה כל כך נורא שמישהו נהנה שמכבדים את רגשותיו ולא מפעילים תחבורה בשבת? כל העיסוק בסטטוס קוו נועד למטרה אחת בלבד - להסיח את השיח הציבורי מהבעיות האמיתיות של התחבורה בשבת, אל המקום הנמוך ביותר במדינת ישראל: הקרע בין חרדים לחילונים. וחבל שכך.