בפרשת השבוע חוזר משה על הטקסט הנחשב לאחד המכוננים והחשובים בהיסטוריה האנושית בכלל והיהודית בפרט- עשרת הדיברות. הדיבר השלישי אומר כך: "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא".
בתלמוד הבבלי ואצל פרשנים רבים התפרש דיבר זה כאיסור על שבועת שקר. אצל כמה פרשנים וגם בחלקים רבים של הציבור, מתפרש הדיבר כאיסור להגות את שם האלוהים. כפי שניסח זאת הרמב"ן: "שלא יישא על שפתיו השם הנכבד על חנם". בצד פירושים אלה אני מבקש להדגיש פירוש שלישי שלטעמי מבטא בצורה הטובה ביותר את עומק האיסור המובע בפסוק זה - האיסור לדבר בשם אלוהים.
לא לשאת את שמו של אלוהים לשווא פירושו שאין לי מנדט לדבר בשמו. אני יכול לנסות בכוחותיי הדלים ובעזרת תלמידות ותלמידי חכמים לפרש את התורה, אני יכול לנסות להגיד מה אני מבין ממנה, אבל אסור לי לדבר בשם אלוהים ואסור לי להגיד מה הוא חושב. אני הרי לא באמת יודע.
הדיבור בשם אלוהים הופך תלמיד חכם לטיפש. אומנם הוא נותר אדם עם ידע רב אבל הניסיון הפתטי לבטא את דבר האל, העמדת פני נביא, הופכת אותו לטיפש ויהיר. יכול אדם להיאבק על עקרונותיו ואמונותיו גם בלי לגייס את אלוהים לצידו ולעשות בו שימוש. אין חילול ה' גדול יותר מעבירה על הדיבר השלישי, מנשיאת שם האלוהים לשווא. שימוש בשם האלוהים כדי לקדם את ערכיי ורצונותיי הוא סוג של עבודה זרה, שאף היא אסורה בעשרת הדיברות. במקום לעבוד את אלוהים אני עובד את עצמי ומכנה את רצונותיי והבנתי בשם "אלוהים". זה לא רק יהיר וחצוף, זה גם מסוכן. הראו לי אדם שחושב שהוא יודע בדיוק מה אלוהים רוצה, ואראה לכם אדם ללא מעצורים.
במציאות של ימינו נדמה לעיתים שדווקא הדיבר השלישי הוא המופר מכולם. אני מסתכל בחרדה על מנהיגי החרדים ורואה שהם מדברים בשם האלוהים כל העת. הרב עובדיה יוסף הביא לשיא את חילול ה' כאשר הכריז ערב בחירות שאלוהים רוצה שעם ישראל יצביע לש"ס. כשאלי ישי, גפני ואחרים נאבקים על המשך פטור מגיוס והמשך תקצוב בטלת החרדים הם נאבקים על דרך חיים שהם מאמינים בה למען ציבור שיקר להם. גם אם לא מסכימים לזה, ראוי לכבד את זה. אבל כשהם משרבבים כל רגע את אלוהים לסיפור, כשהם מנסים למכור לנו שאלוהים היה רוצה את לומדי התורה והישיבות וההשתמטות והבטלה ותקציבי הענק והעדר השוויון - הרי שהם עוברים בגסות על הדיבר השלישי.
סוגיות ערכיות ואינטרסנטיות רבות מסעירות את הדיון הציבורי בישראל. בואו ניאבק בהם בצניעות וביושר ואת אלוהים נשאיר בצד. אם הוא קיים - הוא יודע לדאוג לעצמו.
ארגון בינה עוסק בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי