כל אדם פרטי שניסה בחודשים האחרונים למכור את המכונית שלו, אפילו כזו מדגמים הנחשבים מבוקשים, נוכח לגלות שהטלפון כמעט ולא מצלצל וגם כסוף סוף כבר כן נרשמות שיחות עדיין קשה מאוד לסגור עסקה.
אז לאן נעלמו הקונים? את התשובה תמצאו, ככל הנראה, במגרשי המכירות הגדולים של חברות הליסינג והטרייד אין.
מסתבר שעל אף התדמית הבעייתית שיש בארץ לרכבי חברה וליסינג, מרבית הקונים של מכוניות משומשות מעדיפים לרכוש את המשומשת שלהן מחברת ליסינג.
"חברות הליסינג מאוד אטרקטיביות היום הן במחיר הנמוך שהן מציעות והן באחריות שהן מעניקות לכלי רכב משומשים" מסביר רועי שגב סמנכ"ל אתר יד2
ואכן אם בעבר ההנחות ממחיר המחירון שחברות הליסינג היו מעניקות למכוניות שהן מכרו היו מינימאליות ומרבית רוכשי המשומשות העדיפו לשלם טיפה יותר ולקנות מכונית שמורות מיד פרטית, בשנתיים האחרונות עם עליית ההיצע במגרשים על הביקוש בחברות הליסינג, שממילא רוכשות את המכוניות כחדשות בהנחה גדולה, הבינו שכדי למכור יש צורך לתת הנחות משמעותיות ממחיר המחירון. המציאות החדשה הזו יצרה פערי מחיר משמעותיים ביותר שהגיעו לעשרות אלפי שקלים בין מחירה של משומשת בת שלוש שנים מיד פרטית לבין מחירה של אותה מכונית מליסינג.
וכאשר מוספים לזה את האחריות שמגרשי המכוניות הגדולים מעניקים, אפשריות המימון וההיצע המגוון בכל מגרש המאפשרים לקונה הפוטנציאלי לראות הרבה אופציות מבלי לכתת רגלים בין שלל מוכרים פרטיים ניתן להבין איך נוצר המצב החדש.
כדי להבין עד כמה קשה למכור היום מכונית משומשת מספיק להביט על הנתונים היבשים המצביעים על ירידה של 24 אחוזים במספר החיפושים בלוחות האינטרנטיים למכוניות של מותג מאזדה הפופולרי בישראל . הזמן הממוצע עד למכירת טויוטה קורולה, שעד לא מזמן נחשבה כ"מנייה" בטוחה הזוכה לביקושים ערים, עומד כיום על לא פחות מחודש וחצי. מכוניות ממותגים קצת פחות מבוקשים כמו רנו למשל רשמו בשנה האחרונה ירידת ערך של 22 אחוזים.
לוי יצחק, האבא של מחירון המשומשות המפורסם במדינה מסביר כי חשוב לזכור שאמנם קל להסתנוור מהמחירים הזולים שחברות הליסינג מעניקות אך חשוב להדגיש שהם תואמים את שיעורי ההפחתה לרכבי ליסינג הקבועים במחירון.
בנוסף מדגיש לוי יצחק "חשוב גם לזכור שעברו של הרכב בחברת ליסינג רשום במחירון ומי שרוכש היום בהנחה גדולה ינסה למכור את הרכב בעוד מספר שנים הוא יידרש להפחית אחוזים משמעותיים ממחיר המחירון"