התנגדותו של לפיד לבקשת נתניהו להקים ועדה שתבחן רכישת מטוס ייעודי לראש הממשלה ולנשיא ובניית מעון רשמי לראש הממשלה - היא עוד עדות להידרדרות משמעותית ביחסים בין השניים. אל מול הקרב המתמשך איימו היום (א') לראשונה גורמים בכירים בקואליצייה בשינויים אפשריים בהרכב השותפות לממשלה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
סוגיית המעון והמטוס היא רק המהמורה האחרונה בסדרת עימותים, ובראשם הקרב המתנהל בין נתניהו ללפיד על ראשות ועדת החוץ והביטחון. "אם לפיד ימשיך להתנגד לכל מה שראש הממשלה יביא הוא יוכל להאשים רק את עצמו בכניסת החרדים לממשלה", התריעו גורמים בכירים בקואליציה.
ההערכה היא כי האיום הזה לא יתממש בקרוב, אך בינתיים כמעט כל מה ששר האוצר מקדם, חוקים ומהלכים - נופל בממשלה.
בהתנגדות שהוגשה היום על ידי משרד האוצר, להצעה הנוכחית שעל המוקד, נאמר כי הן הקמת המעון הרשמי והן רכישת המטוס לראש הממשלה ולנשיא המדינה, דוגמת "אייר פורס 1" האמריקני, נדונו במהלך השנים על ידי גורמים מקצועיים שונים שלא מצאו לכך הצדקה כלכלית. בנוסף, לדברי אנשי האוצר, נמצא כי לרכישת כלי טיס ייעודי עלויות יקרות בגין רכישה, תחזוקה, הפעלה ואכסון המטוס.
לפיד: "ראוי שהממשלה תקפיד על צניעות"
שר האוצר לפיד הסביר את התנגדותו: "ברמה הערכית, אנו סבורים שבימים אלה של הידוק חגורה והעלאות מיסים, וכשהפערים בין עניים לעשירים הם מהגבוהים בעולם, מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות, ולא תעשה צעדים שיגרמו לציבור לחוש שההנהגה שלו מנותקת מקשיי היום יום של חייו". לפיד העריך את עלות הצעדים ב-800 מיליון שקלים.
למרות הדברים הללו, בעבר מצא משרד האוצר הצדקה לרכישת המטוס. במשרד נערכה עבודת מטה לבחינת רכישת מטוס שישמש את ראש הממשלה והנשיא, ונמצא כי ההשקעה תחזיר את עצמה תוך חמש שנים בשל עלויות הנסיעה הגבוהות של בכירי המדינה, אולם בשל החשש מביקורת ציבורית הוחלט שלא לרכוש מטוס.
גם הרעיון להקים מעון חדש לראש הממשלה ולמשרד ראש הממשלה אינו חדש. כבר לפני חמש שנים אישרה הממשלה את הפרויקט המכונה "אלמוג" להקמת מבנה חדש שיהפוך למעון רשמי. ההצעה, שאושרה בסוף כהונתו של אהוד אולמרט כראש הממשלה בוטלה עם כניסתו לתפקיד של נתניהו.