אם אתם אוהבים דימויים ספורטיביים, נניח מעולם מרוצי האופניים, ננסח את הדברים באופן הבא: עומר אדם, עוקף ברגעים אלה ממש את כל המתחרים שלו, ובמרוץ האינסופי הקרוי "טור דה איזרעל" הוא נמצא כרגע במקום הראשון. לפני כולם. המרוץ הזה אף פעם לא נגמר. אדם עוד יעלה וירד בדרוג. הוא יעקוף, יעקפו אותו. אבל עכשיו, רגע לפני ש-2017 מסתיימת, הוא יכול להביט אחורה ולחייך. אם אתם רוצים את זה יותר הצהרתי: עומר אדם הוא כרגע הזמר המצליח ביותר בישראל. בגיל 24 וקצת, הוא מוביל עכשיו את התחום, כשהוא פותח פער קטן אך נראה לעין, ומשאיר מאחוריו את כולם. את המבוגרים ואת הצעירים, את אייל גולן, שלמה ארצי, סטטיק ובן אל, עדן בן זקן, וכמובן את כל היתר.
אבל יותר מזה, ברגע הזה בזמן עומר אדם הוא גם האיש הנכון, האיש שמסמן את הרגע. זה לא רק שאם מחשבים את כל הפרמטרים, הוא יותר מצליח מכולם, הוא גם האיש הכי קול. ולכן יש סביבו קונצנזוס חוצה קהלים. צעירים ומבוגרים, אשכנזים ומזרחים, תל אביבים ופריפריאלים, שלא לדבר על ההומואים שמעריצים אותו מאז ששר את המנון הגאווה, "תל אביב", שהפך לאחד הלהיטים הגדולים ביותר שלו, ולשיר מוכר מסביב לעולם. עומר אדם אולי לא נראה תחרותי. הוא לא מתראיין, לא מתערבב, ובראיונות האחרונים שנתן בעבר טען שהוא לא ימשיך לשיר הרבה שנים. אבל הוא עובד מאוד קשה, בריכוז גבוה. וזה מאוד מצליח לו.
זה מרשים עוד יותר, כי המתחרים שלו ממש לא פראיירים, ולא נרדמו בשום שמירה. סטטיק ובן אל כובשים את המסך של "קשת" ב"כוכב הבא" ולא יהיה מופרך לומר שחלק לא מבוטל ברייטינג הטוב של התכנית קשור אליהם. אייל גולן קיבל לגמרי את הרהביליטציה מהקהל שלו. הוא הופיע הקיץ אינספור פעמים בקיסריה ובאולמות הגדולים בארץ. עדן בן זקן, הוציאה אלבום שלישי יעיל ומלא להיטים, והיא מתכוננת עכשיו להופעה הראשונה שלה בהיכל מנורה. היא גם הצטרפה לצוות של האקס פקטור, ובאופן כללי, בזכות גילה הצעיר היא השם החם ביותר אצל נערות בישראל. ושלמה ארצי, טוב, הוא תמיד שלמה ארצי. אז למתחרים אין מה לדאוג, מצבם טוב, תודה ששאלתם. האמת שברגע הזה בזמן מצב השוק כולו, במיוחד בתחום ההופעות, שהוא התחום שמממנו מרוויחים כסף, לא רע בכלל.
אני מפרט את הישגי האחרים, כדי להסביר שעומר אדם לא פועל בחלל ריק, להפך. התחרות במוזיקה הישראלית הופכת קשה ואכזרית משנה לשנה. והעובדה שעומר אדם מגיע עכשיו למעמד הזה, מבלי שעבר דרך כסא שיפוט טלוויזיוני, היא הישג לא קטן בפני עצמו. אז נכון, הקריירה שלו כבר בת שמונה שנים, שזה בהחלט לא מעט. ועדיין הוא כמעט הזמר הכי צעיר בישראל. צעיר יותר מסטטיק ובן אל, אפילו אליעד מבוגר ממנו. עדן בן זקן ויובל דיין הצעירות ממנו בשנה הן היחידות שבכלל מתחרות בגיל הבלתי נתפס שלו.
את רשימת ההשגים שלו השנה קל מאוד למנות:
1. ערוץ היוטיוב שלו הוא במקום השישי בפופולאריות בישראל (החמישה הראשונים הם יוטיוברים צעירים שאינם זמרים). יש לו יותר מ-400 אלף עוקבים ויותר מ-400 מליון צפיות. מיד אחריו ברשימה סטטיק ובן אל ואייל גולן. לגולן יש אמנם יותר עוקבים ויותר צפיות, אבל בשנה האחרונה אדם עקף אותו ברמת הפעילות השנתית.
2. הוא נבחר השנה להיות הכוכב המוביל של הפסטיבל, תמורת סכום של מעל למליון שקל. והוא הצליח לכופף את העניינים כך שלא יהיו הופעות פסטיגל בשבת.
3. הוא נבחר לפרזנטור הישראלי של המותג הבינלאומי "מנגו מן". זאת הפעם הראשונה שיש למותג פרזנטור ישראלי. גם כאן עבר סכום של יותר ממליון שקל מיד ליד.
4. הכרטיסים לשתי ההופעות האחרונות שלו בהיכל נוקיה נמכרו בתוך יום. מי שהיה בהופעות מדווח על היסטריה. סביר להניח שהוא יופיע שם שוב, בחודשים הקרובים, מול אולמות מפוצצים.
אבל כל אלה לא היו אולי מתפוצצים ככה, אלמלא השיר "אחרי כל השנים". זה הלהיט הגדול ביותר של אדם בשנים האחרונות, ואחד השירים הטובים שנכתבו בישראל בעידן הזה. זה שיר מוצלח מאוד של אבי אוחיון, שהוכיח שוב שיש לו יותר מטריק אחד בשרוול. שיר בוגר, רומנטי, ובעיקר שיר אהבה אולטימטיבי, כזה שיככב מאתה ועד עולם בחתונות כסף וזהב ברחבי הארץ. כדי לעלות מדרגה במרוץ האופניים של הזמר העברי, תמיד צריך גם שיר נכון ו"אחרי כל השנים" הוא בדיוק השיר הזה.
בהזדמנות חגיגית אפשר גם לומר שזאת סגירת מעגל בעולם תוכניות המוזיקה. ההסטוריה הרשמית של טדי הפקות אינה מנסחת זאת ככה, אבל עומר אדם הוא האדם המצליח ביותר שיצא מתחרות זמר טלויזיונית בעידן הזה. עם כל הכבוד לנינט, הראל סקעת, רוני דלומי ועידן עמדי, עומר אדם שיכול היה לזכות בשעתו בתחרות, וגורש בגלל גילו הצעיר, הוא זה שמוכיח סופית שהתחרויות האלה הן הגורם המשפיע ביותר על תעשית המוזיקה המקומית ב-15 השנים האחרונות. הרבה יותר מהשפעתן היחסית בעולם.
עומר אדם הוא כביכול זמר מזרחי. כילד העריץ את איציק קלה ועופר לוי. כזמר בוגר הוא משתמש בקול שלו כבוגר בית ספרם, כולל סלסולים כבדים. אלא שהציבור כבר מזמן לא תופס אותו כ"זמר מזרחי". והוא מצידו מרבה להקליט שירים שמבחינת הלחן הם מערביים לגמרי, ורק אופן הביצוע משייך אותם לפופ הים תיכוני. ככה בלהיט הנוכחי שלו "פעם בחיים", ככה זה בוודאי בדואט הפסטיגל עם אליאנה תדהר. ההופעה בפסטיגל היא יותר מאשר סימון וי על תחנה בדרך.
בניגוד לסטטיק ובן אל, שילדי ישראל קרועים עליהם, הקהל של עומר אדם הם צעירים וצעירות בני גילו. הוא לא מתכתב עם ילדים, ושיריו לא באמת מדברים אליהם, אבל אחרי חנוכה הקרוב, גם ילדי ישראל ידעו לשיר את כולם, גם אם זה יהיה מצחיק לשמוע חבורה של בני שבע צורחת מלוא גרון "אני נמס ממך".
מה שמביא אותנו לנקודת הסיום החשובה. עומר אדם הוא אדם צעיר, והוא מתנהג כאדם צעיר. הוא משוחרר מאוד. בהופעות האחרונות שלו הוא שילב חתיכות משירים כמו "Shape of You" ו"דספסיטו", להנאת הקהל. הצלילים של הזמן הזה יושבים עליו מעולה. הוא לא צריך להתאמץ כמו ליאור נרקיס, כדי לעשות נכון רגאטון. כמו סטטיק ובן אל ועדן בן זקן, הוא מתקשר עם קהל צעיר בגובה העיניים.
בישראל נוהגים תמיד להתלונן שהזמרים המובילים כפולים בגילם מגיל הקהל שלהם. ככה זה היה שנים ארוכות. ההובלה הנוכחית של עומר אדם, מחזקת את המגמה החדשה של זמרים צעירים ששרים לבני גילם. נוהגים להגיד על עומר אדם שהוא נראה צעיר מעט קשיש, אבל האמת היא שבעיקר בהופעות קל לזהות כמה הוא צעיר, ודומה לבני דורו. הוא התחיל את דרכו כזמר של "מזרחית כבדה" וכרגע הוא בלב הקונצנזוס. אם הוא והצוות שלו ימשיכו לעבוד כמו שהם עובדים, בתבונה ועם אפס טעויות, עומר אדם הולך להיות שחקן מרכזי בשוק הזה לעוד הרבה מאוד שנים.