אניטה גסין
"עוד נגיע" - מחווה לצדי צרפתי (שביים את המקור) זה נחמד, אבל הבחירה של אניטה גסין ב"עוד נגיע" של ירדנה ארזי, עשוייה להפוך אותה במחי גמר אחד לדיוות גייז חדשה (לא שיש בזה משהו רע). לארזי זה לקח שלושה עשורים, לשרית חדד שלוש שנים - לאניטה זה יכול לקחת שלוש דקות. הבחירה עצמה סבירה, אבל לא מדהימה. אפשר היה יותר טוב. מבחינת עיבוד ההנחה המושכלת היא שעמוס בן דוד יזנח בצד את העיבוד המקורי מקדם האירוויזיון, וייצור עיבוד קצבי וכוחני, שירים את הקהל בחוף הסטודנטים בחיפה, אבל זה לא יישמע דאנסי כמו הרמיקס של דור דקל מלפני 5 שנים. אגב, כולם זוכרים שלירן דנינו כבר שר את "עוד נגיע" בעונה 7? אז עכשיו זוכרים.
"לשם" - מחווה שנייה לדמות שיפוטית מהפאנל עם שיר של מירי מסיקה, נראה קצת כמו התחנפות-יתר לשופטים, אבל צריך לזכור שהם לא קובעים בגמר. הבחירה עצמה נחמדה, אבל יחד עם השיר הקודם היא מפקיעה את אניטה ממרכז הכוח העיקרי שלה בעונה הזאת - היכולת לשיר בלדות רוק חזקות וגדולות - והופכת אותה לעוד זמרת פופ. לא סתם הקהל בחר את אניטה על פני טל טרבלסי והדר עמרם - הוא רצה אותה רוקיסטית. השיקול הנגדי אומר שאם אניטה תשיר בלדת רוק, היא עלולה להפוך מזוכה פוטנציאלית כמו דיאנה גולבי לפיינליסטית בלבד כמו מיי פיינגולד. מבחינת העיבוד אין כאן הרבה מקום לתזוזות גדולות . מדובר בגמר, והשיר הזה הוא גמרי, ואניטה תפתח את הקול שלה ופשוט תפציץ.
אור טרגן
"יסמין" - טוב שאור טרגן בחר בשיר הזה, כי הוא מאזן את המיושנות היחסית של השיר הראשון שלו, של בעז שרעבי. גם מבחינות אחרות זו החלטה מצוינת - בגמר "כוכב נולד" לא משחקים משחקים, אלא הולכים על הגדול, הפופולרי והמכנה המשותף הרחב ביותר, ו"יסמין" הוא להיט-לא-מזרחי עם מעל ל-5.7 מליון צפיות ביו טיוב. חבל רק שטרגן לא יכול להזמין את אלין לוי מ"האח הגדול" לעשות קולות רקע. מבחינת העיבוד התחושה היא שבלדת הרוק הזאת עומדת לקבל על הבמה מימדים מפלצתיים, מהגדולים שראינו בכל העונות. השאלה היא האם טרגן, שהוא לא זמר רוק במהותו, יוכל להרים את זה למעלה מבחינת עוצמות ווקאליות ופרפורמטיביות. אסור שהנאמבר הענק יטביע אותו בתוכו. מה שבטוח - הטקסט והשירה יעשו לכולנו צמרמורת.
"אם את עדיין אוהבת אותי" - נדמה לי שמישהי כתבה באחד הטוקבקים שטרגן צריך לשיר את השיר הזה, כדי להביא אליו את הקול החלק והמתוק שלו, על פני החספוס של בעז שרעבי. ובכן, היא צדקה. אישית אני לא מת על השיר הזה, אבל אני מאמין שהוא מספיק חזק וטרגן הוא זמר מספיק טוב כדי ליצור כאן מה שקראו לו פעם "בלדת מחץ" - שיר שכולם שרים את המילים שלו, שהלחן שלו סוחף, ושהביצוע הקולי שלו ממיס לבבות. מבחינת עיבוד, כמו בשיר הקודם, זה עומד להיות גדול, אבל צריך להיזהר שלא יהיה גדול מדי. יש לטרגן יכולת לשיר חזק, אבל זו לא המומחיות שלו. לכן העיבוד צריך לדחוף אותו למקום של הכוח, אבל לא ליפול עליו כמו גשם זלעפות.
איטן גרינברג
"אל אותי תקטוף" - טוב שיש תוכנית כמו "כוכב נולד", בשביל לגלות אנשים כמו איטן גרינברג, שמבצעים בגמר שלה שיר שביצעו באודישן. ברור שלא מדובר כאן בשיר גמר סטנדרטי, וזה אפילו לא כמו "נרים כוס יין" של ישראל בר-און, שהיה מעין להיט. האם איטן "מבזבז" את הסיכוי לזכות בכוכב נולד בשביל הצ'אנס לבצע בגמר שיר מקורי? כנראה.אולי. אז מה. "בזבוזים" כאלה הם בדיוק הקסם שממנו נולדות אגדות בתוכנית כמו "כוכב נולד". ואגב, איטן הוא בחור חכם, זו לא בחירה שבאה רק מרגש ומאגו, הוא באמת רוצה שכולם יכירו את האמנות שלו בשיא הרייטינג. העיבוד צריך להיות ואלס, אבל ואלס גדול מהחיים, עם ארומה של שאנסון צרפתי, משהו שיזכיר לצופים את "תרקוד" של שלמה ארצי או את "שניים" של ארצי וריטה. בהצלחה עם זה.
"אבא" - זו, לדעתי, כבר בחירה שמגיעה בעיקר מתחום הרגש, אבל יש בה גם היגיון - "אבא" של אביתר בנאי הוא שיר שבעלי אמונה ותשובה רבים מתחברים אליו מהכיוון הדתי, כשיר פנייה לבורא עולם, הוא היה מעין תשובה מאוחרת של בנאי לעצמו ל"אבות ובנים" מאלבומו הראשון. ושוב, אצל איטן כמו אצל איטן, הוא הולך עם מה שמרגיש לו נכון בלב, לא עם מה שכביכול צריך ללכת איתו. האם יש קשר בין היותו ממוצא פרסי לבין המוצא הפרסי של בנאי? לא בטוח, אבל התקווה היא שהוא יתפרץ כאן כמו כור איראני. והעיבוד אמור להיות הכלי בעזרתו הוא יגיע ללב הצופים. זה צריך להיות סופר-מרגש (אבל לאו דווקא סופר-קיטשי), משהו כל כך חזק מבחינת האיכות והעוצמה הפנימית, עד שאנשים לא יעמדו בפניו, הם יהיו חייבים להצביע עבורו.