כשלושה שבועות אחרי האירוויזיון בשבדיה, בו לא הצליחה מורן מזור להעפיל לגמר עם השיר "רק בשבילו", וברשות השידור התקיימו דיוני סיכום מהן עולה כי חלוקות הדעות לגבי הייצוג הישראלי בתחרות. אחרי שהתקיימו ברשות שיחות ודיונים לגבי האירוויזיון ישנם גורמים אשר מרוצים מהייצוג הישראלי ומתהליך הבחירה של השיר, ומבטיחים להפיק קדם-אירוויזיון גם בשנה הבאה. לעומתם אחרים מצרים על כך שישראל שלחה לתחרות בלדה ולא שיר קצבי.
"נעשה קדם אירוויזיון גם השנה", מבטיח גורם מוסמך ברשות. "אולי לא חמישה משדרים כמו שעשינו הפעם, אולי פחות משדרים, אבל יהיה קדם אירוויזיון זה בטוח".
-אתה מרוצה מהשיר ששלחנו השנה?
"בחירת השיר היתה בסדר גמור. סך הכל שיר טוב, ביצוע טוב, הקהל אהב, השיר נגע לליבו, השתולל כשהיא שרה ובחר בה".
מורן מזור עם הייצוג הישראלי: "רק בשבילו"
ואילו לעומתו, גורם אחר ברשות השידור, חושב אחרת על השיר של מורן מזור: "צריך להגיע למצב שייבחר שיר שיביא תוצאות יותר טובות. כבר שלוש שנים שאנחנו לא עולים לגמר. חבל ששלחו בלדה. צריך היה לשלוח שיר טוב וקליט, כמו זה שזכה השנה, של דנמרק. רוב המדינות שולחות לשם שיר פופ קצבי, פחות שירים שקטים ונוגעים ללב. קשה לקלוע עם שיר מרגש, הוא צריך להיות אקסטרא אורדינר, שהלשון תצא החוצה".
-אבל הכל ממילא פוליטיקה, לא?
"דנמרק היא לא הגוש המזרחי. היא בגוש הסקנדינסי שהוא קטן יותר. יש נגיעות פוליטיות, אבל זה יכול להבדיל בין מקום חמישי לראשון, למקם אותך אחרת או לא לתת לך זכייה - אבל לא למנוע ממך גמר. מורן מזור לא עלתה בגלל פוליטיקה, אלא טעם של אנשים".
"לא נוותר על השתתפות באירוויזיון"
ובחזרה לגורם הראשון מהרשות, שלא מוכן לשמוע על אפשרות שישראל תפרוש מהאירוויזיון: "אנחנו לא נוותר. נמשיך לשלוח שירים ולשדר. יש לזה קהל גדול של מעריצים בארץ. יש קבוצות מעריצים, והצפייה מאוד גדולה".
-גדולה? הרייטינג היה 8-9 אחוז.
"כן, זה רייטינג טוב, זה מראה שצופים אוהבים. מדובר באירוע מוזיקה בינלאומי, אחד הגדולים שנעשים בעולם. אנחנו גאים לשדר אותו".
השיר הדני שזכה באירוויזיון
-מה לגבי הפקת הקדם אירוויזיון?
"כמו כל שנה נוציא 'קול קורא' לחברות הפקה כדי לקבל רעיונות חדשים וההצעה הכי טובה נבחרת. כך אנחנו נוהגים גם בתחומי התרבות, בכל התחומים".
-הקדם אירוויזיון ספג השנה הרבה ביקורת על תהליך הבחירה.
"המתכונת המוצלחת שיקפה 50 אחוז מדעת הקהל בבית ו-50 אחוז דעות של השופטים, כמו באירוויזיון עצמו. סך הכל אנחנו מנסים לעשות אירוע שווה לאירוויזיון מבחינת שיטת הבחירה, כדי שייבחר שיר שיצליח שם, לא יותר או פחות מוצלח".
-למה שההצבעה לא תהיה רק בסמסים, בלי שופטים?
"אנחנו מנהלים את המשדר לפי חוקי איגוד השידור, גם במה שקשור לכמה אחוזי שפה בטקסט של השיר וכמה זמן יהיה כל שיר. גם באירווויזיון עצמו 50 אחוז ניתן לקהל בבית".
-זה לא נכון. אין חוקים של האיגוד לבחירת השיר. כל מדינה בוחרת בדרך אחרת.
"כל מדינה עושה את שיקוליה. אנחנו נצמדנו השנה לאיגוד השידור האירופי. הלוק של ה'קדם' כמו של האירוויזיון, עם מסך מאחורה ואנימציות והלהקה שרה. הלוק, השפה, היה אותו דבר כמו האירוויזיון, זו המדיניות. והכל נעשה בשקיפות בפיקוח עורך דין, הכל שקוף ונכון. הבאנו עורכי דין שנחשבים ניטרליים. תמיד יקום מישהו שזה לא נראה לו. אם אתה עושה אירוע שהוא הדבר האמיתי - זו התשובה לכולם. כל מי שביקש תשובות קיבל, יש שקיפות ויש תקנונים. אין אינטרס להעלות זמר זה או אחר".
-אז למה קטלין רייטר בכל זאת פרשה?
"קטלין פרשה כי הזכייה לא היתה אצלה בכיס והיא לא רצתה להתבזות. שירי מימון מימון זכתה בגמר בכוכב נולד ואמרה 'הגעתי למקום רביעי - אם לא הייתי עולה לגמר הייתי מרגישה מבוזה. קטלין הבינה שלא תזכה ופרשה".
-אבל שירי מימון לא זכתה בכוכב נולד, היא הפסידה בגמר לנינט טייב.
"אבל היא היתה בשלישייה הראשונה, כמו קטלין".
-תדמיתית, אתם לא חוששים למותג?
"ממש לא. היו 5 שידורים ופלאים. נוצרו 10 סרטים תיעודיים שלא נראו כמוהם על המסך. שידור האירוויזיון הוא מהמושקעים בעולם. תאמין לי שגם השנה תהיו מרוצים".