ענף ההופעות המיובאות מחו"ל לישראל משגשג השנה, עם מופעים גדולים של ג'סטין טימברלייק, הרולינג סטונס, הפיקסיז וסאונדגארדן, ובהמשך הקיץ גם ניל יאנג, הבקסטריט בויז, לנה דל ריי, להקת אמריקה, להקת קנסז, להקת מגהדת', פול אנקה, ליידי גאגא, פסטיבל דאנס בכנרת ועוד.
אלא שלצד ההצלחות והתחרות הגלויה והסמויה בין המפיקים הגדולים, כרגע מסמנים כמה מפיקים מתמודד חדש על הרוחים שלהם מהופעות. הכוונה היא לאקו"ם, האגודה שמופקדת על שמירת זכויות היוצרים בישראל, שמשקיעה סכומים גבוהים מדי דנה באיסוף התמלוגים עבור היוצרים בכל מקום שבו משמיעים מוזיקה - מכלי התקשורת ועד אולמי אירועים, קניונים, חנויות בגדים ומספרות.
גם ההופעות מחו"ל נכללות כמובן תחת המטרייה של גביית התלוגים על ידי אקו"ם, אשר גובה כספים גם עבור יוצרים מחו"ל עבור השימוש ביצירות שלהם בישראל, בכפוף לחוקי זכויות יוצרים בינלאומיים עליהם היא מסתמכת. בקרב המפיקים טוענים שאקו"ם שמה לב היטב להצלחת ענף ההופעות המיובאות מחו"ל ולוטשת עיניה לנתח גדול הרבה יותר מעוגת הכסף.
"אקו"ם דורשת להעלות את התמלוגים על שימוש ביצירות בהופעות מ-3 אחוזים מההכנסות ל-10 אחוזים מההכנסות, זה ממש מטורף", אומר אחד המפיקים. "איפה נשמע כדבר הזה, בבת אחת יותר מפי שלושה? מה קורה פה? אקו"ם רוצה את הכסף שלנו מההופעות מחו"ל".
-איזו דוגמה ממחישה את העניין?
"נגיד שמפיק הביא זמר מפורסם להופעה בפארק הירקון, וההכנסה מהמופע הזה, הברוטו, הוא בסביבות 20 מיליון שקל, זה המחזור העסקי של ההופעה הזו, וממנה נגזרים התשלומים לאמן, לנציגיו, לפארק והעירייה, למשרד הכרטיסים, להגברה, תאורה והקמת ההפקה, לשיווק, פרסום ומה שאתה לא רוצה. בסוף נשארים מזה למפיק, לפני ס והוצאות משרד, כמה מאות אלפי שקלים בודדים, שמהם הוא יתפרנס, ושאת רובם הוא כבר ישקיע בהפקה הבאה. אקו"ם רוצה לקחת מברוטו של 20 מיליון, בסביבות העשרה אחוזים, 2 מיליון שקל, שזה הרבה יותר ממה שהסוכן או המפיק שנלחם כדי שהאמן יבוא לישראל ועבד כל כך קשה, יכול להרוויח".
-ומה יקרה?
"זה יהרוס את השוק. אף אחד לא ירצה להפיק כאן הופעות, כי לא יישאר לו כלום ביד אחרי עבודה כל כך קשה".
מאקו"ם נמסר בתגובה: "אקו"ם עדכנה את תעריפיה למופעים, לאחר שבמשך שנים רבות תעריף זה היה נמוך משמעותית ביחס למקובל בעולם. היצירה המוסיקאלית היא המרכיב העיקרי והחשוב ביותר במהלך מופע מוסיקאלי ולכן התעריף המוצע משקף את התמלוג הראוי לכותבי היצירות.
"בימים אלה, אקו"ם נמצאת בהליך גישור מול איגוד האמרגנים והמפיקים בדיוק בנושא זה. כמו כן ע"פ הוראת הממונה על ההגבלים העסקיים, מפיק שחולק על תעריף אקו"ם, רשאי לשלם דמי שימוש זמניים שהינם בהתאם לתעריף הישן העומד על 3%, עד להכרעה או הסכמה בין הצדדים".