"איילת חן" הוא שמה הבדוי. את שמה האמיתי היא מסרבת לחשוף וגם את פניה. היא זמרת חרדית, בת 43, נשואה ואמא ל-4 ילדים, בת לעדה התימנית, שהתחזקה בדת וגרה במושב במרכז הארץ. אחרי שנים של שירה לנשים, עוד משנות ה-80' העליזות, היא מוציאה שיר חדש המיועד גם לגברים. "ואל אישך תשוקתך" שמו, והוא עוסק במשחקי החיזור שבין אישה לגבר, ובתשוקה הנשית לגברים.
הדרת נשים היא בעיניה הפוכה לדבר תורה והיא מקדישה את השיר לכל נשות ישראל דתיות וחילוניות כאחת. מנגד, גם שירה נשית גלויה לגברים היא לא מוכנה לסבול. הדרך שלה היא דרך הביניים - לשיר לגברים, מבלי שידעו מי היא, ובכך לעקוף את האיסור ההלכתי "קול אישה ערווה". המטרה המוזיקלית המוצהרת היא "להחזיר את עטרה ליושנה במוזיקה המזרחית, כמו בימי זוהר ארגוב".
את השיר "ואל אישתך תשוקתך" כתב והלחין בצלאל גלעדי, מנהלה האישי של "איילת חן". לא היה קל לה להוציא את השיר לתקשורת הכללית. היא עושה זאת אחר לבטים רבים ולמרות ההלכה האוסרת לגברים לשמוע שירת נשים.
"אני חרדית לכל דבר", היא מדגישה. "הילדים שלי לומדים במסגרות דתיות-חרדיות. אני מנהלת אורח חיים חרדי. אני לא באה מהמגזר הקיצוני ששומעים עליו בחדשות מדי פעם. זו קבוצה מאוד קטנה וקיצונית שפשוט חיה בכללים משלה. נושא הדרת נשים בעיני הוא חמור ביותר. כאישה יש לי כבוד מאוד גדול מבעלי ומהסביבה. המצב אצל המגזר החרדי שונה ממה שהיה פעם. נשים עובדות ולומדות במקצועות חופשיים, שבעבר לא העזו לחלום עליהם. הן עובדות ולומדות והבעל שותף מלא בלימוד, בפרנסה ובגידול הילדים.
מה שעשו בתקשורת לא פייר כלפי האוכלוסיה שממנה אני באה. זה מה שהניע אותי למהלך, שאישה חרדית שרה שיר. זה משהו שמאוד מנוגד לאורח החיים שלי. לכן לא חשפתי את שמי".
"אם גבר ששומע אותי שרה לא מכיר אותי - אין בעיה הלכתית"
-אבל את שרה לגברים כאן.
"אני לא נחשפת כי אני אישה חרדית ולפי ההלכה אסור לאישה חרדית שגברים שמכירים אותה שומעים אותה. אסור לגבר שמכיר אותי לשמוע את הקול שלי. אלא אם כן זו אחת לא מוכרת שלא נחשפת כמוני - ואז מותר. אם אני לא בשם המלא שלי לא יכולים לדעת מי אני".
-אבל אז גבר שמכיר אותך ושומע במקרה עובר עבירה מבלי לדעת.
"לא. אם הוא לא יודע שזו אני אז אין בעיה עם זה. האיסור חל עליו ולא עלי".
-בעלך יודע שאת שרה?
"בוודאי והוא מאוד מפרגן לי. לא מפריע לו שגברים ישמעו אותי ברדיו. אני מופיעה אך ורק בפני נשים. מסרבת לאירועים מעורבים, כי זה הקו שלי. המוזיקה היא עניין של כיף אצלי, לא מקצועי. אם אני שרה ברדיו אז אין סיכוי שיידעו מי אני, אם אני לא בשמי".
-אז את לא מרגישה שאת לא בסדר.
"ממש לא. אין שום דבר שמבחינה הלכתית יכול לעצור אותי. אם גבר שומע קול של אישה שהוא לא מכיר אז זה בסדר. שמעתי שהרב עובדיה יוסף היה שומע את אום כולת'ום עד שראה איך היא נראית ומאז לא יכול. אם גבר לא יודע איך אישה נראית ולא יכול לחשוב עליה כל מיני מחשבות אז אין שום בעיה".
-את יודעת שיכולים להגיב לצעד שלך גם באופן לא מפרגן.
"אין שום בעיה. כל אחד רשאי לדעתו בארץ דמוקרטית. אני לא אפגע מזה, כי איש באמונתו יחיה וזכותו להגיד מה שהוא רוצה. גם מרדכי היהודי כתוב עליו בסוף המגילה שהיה רצוי לרוב אחיו, לא לכולם, לרובם, כי תמיד היה קומץ שלא הסכים איתו. אי אפשר לרצות את כולם, לכל אחד יהיה מה להגיד, מה שלא תעשה".
"ממש לא הייתי רוצה לשיר בפני גברים שיראו אותי"
-לא היית רוצה לחיות במצב שבו לא צריך להסתתר?
"לא. אני נהנית מאוד לשיר ולשמח נשים, לא כדי להראות את עצמי. אין לי שום בעיה עם זה שאני שרה לנשים. ממש לא הייתי רוצה לשיר בפני גברים שיראו אותי. כי אני חרדית והתורה אוסרת עלי לשיר בפני גברים".
-לא הגיע הזמן לרפורמה בעניין הזה?
"לא בעיני. התורה נצחית וחוקיה נצחיים. אין שינויים מאז שקיבלו אותה במעמד הר סיני. בתורה שבעל פה כתוב את מה שלא כתוב בתורה בכתב, וזהו אין לי מה להוסיף על זה".
-ואם יקום רב גדול שיתיר לנשים לשיר לגברים?
"לא ייצא לעולם פסק כזה, ואם ייצא אז זה דבר נביא שקר. אם הרב עובדיה יאמר זאת אכבד את מה שהוא אומר".
-"אל אישך תשוקתך" - מה משמעות השיר בעיניך?
"משמעות השיר היא חיזור טהור של גבר כלפי אישה. אני תימנייה וזה משקף את מה שהיה בתימן, או בין בועז לרות, וזה אומר שיש כבוד לפני אהבה".
"מאז מותו של זוהר נוצר ואקום שהתמלא בזמרים ברמה נמוכה"
-מה דעתך על המוזיקה המזרחית כיום?
"צריך לעשות תיקון דחוף בכל מה שנוגע לשירים מזרחיים. כל מה שאנחנו שומעים ברדיו בנושא מוזיקה בכלל והמזרחית בפרט גרם לי לחשוב שיש חסר רציני שנגרם עם השנים. אני לא צופה בטלוויזיה, אין לי כבלים בבית, אבל אני שומעת שירים ברדיו ולפעמים נדהמת מהטקסטים. לא ייתכן שככה כותבים ומגישים שיר. איפה החיזור התמים של פעם? איפה הכבוד הראוי לאישה? אישה במגזר החרדי יש לה כבוד רב. הם כותבים טקסטים לאישה שכביכול אוהבים, כשיש אצלם בלבול בין אהבה לתאווה וכל מה שקשור ליחסים בין גבר לאישה בכלל. פוגעת בי הזילות לנשים. לא הייתי רוצה שיחזרו אחרי בצורה כזו זולה של 'חולם עלייך, רוצה אותך, חושק בך'.
"את זוהר ארגוב היינו שומעים ומשננים מתוך שינה כי הוא היה פונה לאישה במילים גבוהות ויפות שגורמות לה לכבד את עצמה. המזרחית של היום זה מבחינתי הקש ששבר את גב הגמל - לעשות איזשהו אקט, להיט שבסגנון הפרח בגני, עם מילים שאישה תסובב את הראש ולראות מי זה שחפץ בקרבתה. מאז מותו של זוהר נוצר איזשהו ואקום שהתמלא בזמרים וכותבים המוניים וחדשים שהובילו את המוזיקה למקום נמוך. אני רוצה להחזיר עטרה ליושנה".