הקשר הישראלי
אחת הסיבות הגדולות שבגללן "ויוה לה וידה" קם לתחייה, היא הקשר העמוק בין המוזיקה הפופולרית בישראל לזו הלטינית. הדמיון הרב בין שני הסגנונות והדמיון הגדול עוד יותר בין הביקורות שהן סופגים, היווה עוד סיבה טובה כדי לכתוב על המתרחש היום בעולם המוזיקה הלטיני - שבשנתיים האחרונות הלך וגדל עד שהפך למקביל לתעשיית המוזיקה האמריקאית. לא מאמינים? מספיק שתבדקו מהם הקליפים הכי מושמעים היום בטבלאות היומיות של יוטיוב כדי להבין שלפחות חצי מרשימת 10 השירים הכי מושמעים היום בעולם שייכים לז'אנר הלטיני הארד קור. שירים דוברי ספרדית בלבד. בקיצור – לא רק דספסיטו.
מי שעוד הבין לאן נושב קצב הריקוד הנכון הרבה לפני שהיו אייטמים על דדי יאנקי, היה תמיר צור; אחד המעבדים-מפיקים הכי מוצלחים ומצליחים בשוק הישראלי ("הוזה אותך מולי", "כשאת איתו", "מנגינה", "ערב טוב", "כל החלומות", "כמו בריו" ועוד), זוכה פרס אקו"ם מספר שנים ברציפות, ובעיקר בחור צנוע במיוחד שהחליט שראשון לציון זה הבית, אבל מגרש המשחקים האמיתי נמצא במיאמי – עוד אחת מבירות הפופ-רגאטון-לטינו. צור הבין כבר מזמן שהצליל הים-תיכוני-מזרחי-ישראלי עובד על אותן נקודות בגוף ובמוח בדיוק כמו המקצבים הלטיניים השונים, והלך לפזר את אבק כשרונו אצל השחקנים הגדולים באמת.
הסנונית הראשונה מכיוונו של צור הגיעה לפני קצת יותר משבועיים, אז הוא הכניס לאולפן את מייק סטנלי הדומיניקני (שניהם שיתפו פעולה בעבר עם אייל גולן בשיר "רק תדעי"). יחד עם סטנלי נכנס תחת אותו המיקרופון גם לא אחר מאשר דון עומר – אחד מאבות זרם הרגאטון לצד יאנקי, ובכלל - שם שכל אמן מתחיל או בשיאו היה מזמין לדואט בחלומות. הישג מרשים במיוחד מכיוונו של צור. תוצאת המפגש של שלושתם הוא Mr Romantic שיר קליל, שמח ומרים, מאלה שנרקחו כאילו במיוחד לקיץ הישראלי – אבל הפעם אתה יודע שיש שם באמת זוג אוזניים ישראליות שידעו מה הן עושות, ומגע היד של צור מורגש לכל אורך השיר. ההישג של צור במיאמי הוא עוד תחנה אדירה של החיבור בין הלטיני ללבנטיני, ההשתלטות על המיינסטרים, והקשר המדהים בין שני הסגנונות. אם ככה זה התחיל, יש לנו רק לקוות שצור מכין עוד הפתעות רבות מכיוונו וממש יהיה חבל לא לעקוב אחריו.
ג'יי באלווין עושה זאת. שוב
ככל שעוברים הימים כדאי יותר ויותר להודות שזכינו לראות את ג'יי באלווין מופיע כאן אצלנו בישראל בשיא הקריירה שלו. כן, איך שלא נהפוך את זה, מדובר באמן הכי מסקרן, ורסטילי וכנראה גם הכי כישרוני היום במוזיקה הלטינית, ועם הזמן הוא מוכיח זאת שוב ושוב. כבר לפני חודשיים כשביקר כאן בישראל, הוא סיפר לנו בראיון על כך שכדאי לכולנו לחכות לסוף יוני, אז ישחרר את הלהיט הבא שלו: Mi Gente (האנשים שלי). אמר, וגם רמז לכך שכנראה מדובר בשיר היחידי שיוכל להתמודד עם ההיסטריה של דספסיטו. "אני מאוד מרוצה ממה שקרה עם דספסיטו", סיפר אז באלווין. "השיר הזה פתח דלת עצומה למוזיקה הלטינית", הוא חידד, וכנראה ידע בדיוק למה הוא אומר את זה; Mi Gente הוא בהחלט שיר עם פוטנציאל עצום להתפוצצות עולמית, ויעידו על כך כמעט 70 מיליון הצפיות שהוא צבר בפחות משבועיים.
"השיר הזה מגלם רגע מיוחד מאוד במוזיקה", סיפר באלווין לאחרונה לערוץ !E. "מדובר בצליל חדש של התרבות הלטינית שנמצאת כרגע במגמת עלייה ומחובקת על ידי כל העולם. השיר מדבר על כך שעל ידי מחיקת מחסומי גזע, צבע, יבשת, ז'אנר ושפות, אנחנו יכולים לגרום לכל העולם להניד את הראש באותו הקצב". ואין ספק ש-Mi Gente עושה זאת בענק.
מי שעוד מככב בקליפ הצבעוני והיפה הזה הוא ווילי וויליאם – זמר וראפר צרפתי שהוציא קצת לפני באלווין את ה-Voodo Song, שיר צרפתי שמחובק כולו על ידי הביט הקופצני שמלווה את אותו Mi Gente. השיר המקורי בצרפתית הגיע לאוזניו של באלווין שהבין מיד שיש לו להיט ביד, ודאג להזמין את ווילי לגרסה הלטינית והכל כך מוצלחת שלו. עוד פרצוף מוכר בקליפ הוא איש העסקים האיטלקי, ג'יאנלוקה ואצ'י, כוכב האינסטגרם הוותיק שמראה שלצד הרבה כסף, לוק נכון (הוא בן 50+ כן?), הוא בעיקר יודע לזוז. בחודשים האחרונים הפכו באלווין וואצ'י לחברים קרובים, מה שהיווה סיבה טובה להזמין אותו לצילומי הקליפ. הנוכחות של ואצ'י בקליפ הייתה כל כך מוצלחת, שבאלווין הגדיל לעשות וגם הזמין אותו לרקוד על הבמה בטקס Premios Juventud ממש לפני שבועיים, ויחד הוכיחו השניים שאם יש שיר אחד שיכול באמת להשכיב את דספסיטו לישון זה Mi Gente. תזכרו את זה בעוד כמה חודשים כשתשמעו אותו בכל מקום.
הטירוף סביב מאלומה בישראל שובר שיאים
כנראה שכבר אין מה להוסיף של שגעון המאלומה שהשתלט בתקופה האחרונה על ישראל, אבל מה שקרה מרגע פתיחת קופות הכרטיסים למופע הקרוב שלו כאן אצלנו באוקטובר שבר שיאים חדשים. אתר ההזמנות שעלה לאוויר ביום ראשון האחרון פשוט קרס תחת העומס, ופחות מ-24 שעות אחרי פתיחת המכירה כבר נמכרו כל (!) הכרטיסים לגולדן רינג וה-VIP. שאר הכרטיסים למופע שייערך בלייב פארק ראשון לציון (אזור הדשא) נחטפו גם הם בשבוע האחרון במהירות, והיום, פחות משבוע אחרי תחילת המכירה ושלושה חודשים לפני ההופעה, נראה שהמופע לקראת סולד אאוט מוחלט תוך חמישה ימים. נתון מדהים בהחלט.
יותר מזה, מתברר שחלק מרוכשי הכרטיסים לגולדן עשו זאת כדי "לעשות קופה", ובשלל קבוצות פייסבוק שונות שמוקדשות לז'אנר עלו לא מעט פוסטים של אנשים שחיפשו כרטיסים וקיבלו הצעות לקנייה פי 3 ויותר ממחיר הכרטיס הרגיל. מה עוד? מתברר שגם לא מעט זייפנים הריחו את הטירוף, ומהפקת המופע יצאה ההודעה הבאה: "אמנם הכרטיסים אוזלים בקצב מהיר מאוד, אך לצערנו עם ההצלחה מגיעים הנוכלים; אנחנו מקבלים עשרות פניות מאנשים שקנו כרטיסים באתרים לא רשמיים ומבקשים החזר כספי - אנשים קנו כרטיס לדשא מאתרים/אנשים שגבו מהם 600 ש"ח ואף יותר! מחדדים עבורכם ועבורכן - האתר היחיד (!) שמורשה למכור כרטיסים רשמיים למופע הוא האתר הבא". אז אם גם אתן (ואתם) חלק מהטירוף ועוד לא רכשתם כרטיס - שימו לב היטב מאיפה אתם קונים אותו. מה עוד צפוי לנו לקראת הגעתו באוקטובר? ובכן, אנחנו כמובן נמשיך לעקוב בשמחה אחרי כל מה שלוהט סביב הכוכב הקולומביאני בן ה-23.
עכשיו תורי
לפני פחות משנה עולם המוזיקה הלטיני נכנס לסוג של אבל עם ההודעה על הפירוק של צ'ינו ונאצ'ו – אחד הצמדים הכי אהובים ומוכשרים בז'אנר. הצמד הוונצואלני החליט להפריד כוחות בעיקר עקב סגנון החיים השונה של השניים (נאצ'ו הוא אב ל-4 בזמן שצ'ינו הוא רווק די מבוקש). לא מעט ציפייה הייתה לקראת החומרים הראשונים שיוציאו השניים בנפרד, ואחרי שנאצ'ו (מי שנחשב לכישרוני יותר מבין השניים) שיחרר את Bailame המוצלח, ולא הפסיק לעבוד לרגע עם חבורת Los Fantasticos בשירי מחאה נגד המצב המחורבן בוונצואלה, לפני שבועיים הגיע תורו של צ'ינו להראות שגם לו יש קנה מחודד ויופי של תחמושת.
Quedate Conmigo (הישארי איתי) הוא הסינגל הראשון של צ'ינו לבדו, ולמרות ההתחלה החורקת, השיר החל לצבור תאוצה בשבועות האחרונים וכבר סופר למעלה מ-15 מיליון צפיות חודש אחרי שיצא. כמובן שזה די קשה לצאת לדרך חדשה לבדך, וצ'ינו הזמין אליו את חנטה דה סונה (כנראה הצמד הכי מבוקש היום במוזיקה הלטינית) וויסין, שבעצמו נחשב לצד הכשרוני יותר של הצמד לו היה שייך בעבר, וויסין&יאנדל. ובכן, נראה שהיום כבר אפשר לקבוע בוודאות שהפרידה עשתה רק טוב לצ'ינו ונאצ'ו, ושניהם הוציאו חומרים נהדרים גם לחוד. דיבורים על קאמבק תמיד יצוצו, לא משנה לאן יילכו השניים, ומכיוון שהפרידה שלהם נעשתה בצורה בוגרת וידידותית, כנראה ששיר משותף חדש שלהם הוא רק עניין של זמן.
שיר אחד בטור אחד
הייתה לי התלבטות קשה השבוע לבחור את השיר עליו כדאי לכם לשים אוזן. לשמחתי, בשני השירים מעורבים חנטה דה סונה, הצמד שבאמת אין איך להתעלם ממנו לאחרונה; מצד אחד שיר משותף עם המלכה האם, ג'יי לו, בספרדית מוחלטת ובלי מילה באנגלית. זה תמיד כיף לראות כוכבת בינלאומית חוזרת הביתה, ויחד עם חנטה, ג'יי לו עושה לעצמה רק טוב עם שיר סופר כיפי שמורגש בו שילוב הדורות בינה לבין הצליל הקובני החדש שכל כך מאפיין את חנטה.
מהצד השני של חנטה עומדת זקופה לא פחות דיאנה פואנטס – זמרת קובנית די אלמונית שזכתה לקבל את השניים בקליפ הכי שמח וכיפי שתראו בקיץ הקרוב. כך שאם בכל זאת אני נאלץ לבחור בין השניים, אני לגמרי נשאר עם היציאה כאן למטה שכוללת את פואנטס, קובה, חנטה והמון פאן. המון המון פאן.