בזמן שבישראל אפשר כבר להחשיב את 2018 כשנה יחסית חלשה בכל הקשור למוזיקה הלטינית (לפחות בכל הנוגע להופעות והיסטריה כללית) - נראה שבעולם התופעה רק הולכת ומתעצמת. אחרי השנה שהביאה לנו את "דספסיטו" וכתבה מחדש את כל החוקים הקשורים לחיבור בין הז'אנר הלטיני למוזיקה הפופולרית בארה"ב (ובעולם בכלל) - נראה שהאמנים המובילים בצפון אמריקה הבינו השנה שכדי להישאר רלוונטיים ומעודכנים כדאי לחבור אל כוכב או כוכבת לטיניים על מנת לכבוש מצעדים והשמעות.

זה מתחיל בדרייק ונגמר בקארדי בי וסלינה גומז, ובכלל נראה ש-2018 היא לחלוטין שנת המפנה של המוזיקה הלטינית בעולם. להיטי הרגאטון ובכלל המוזיקה האורבנית אחראים למהפכה של ממש שפינתה מקום לאמנים כמו רוזליה הספרדייה ופאולו לונדרה הארגנטינאי שהשנה האחרונה הייתה שנת הפריצה שלהם - הרבה בזכות אותה מהפכה שאני כל כך אוהב להזכיר. אז רגע לפני נעילת השנה - הנה 10 השירים, בסדר עולה, שעשו את השנה האחרונה.

10. Ozuna Feat. Wisin y Yandel - Quiero mas

השיר הזה יצא אמנם לפני פחות מעשרה ימים, אבל אין ראוי מהשיר האחרון שיצא כדי לסכם את השנה כולה. מעבר לכך שמדובר בשיר באמת טוב, עם קליפ מושקע להפליא, עיקר הבחירה נובעת מהאמנים המבצעים. את אוסונה (אותו כמובן נפגוש שוב בהמשך) הגדרנו כאן כבר לפני שנה בתור האמן הכי מבטיח של 2018 והוא קיים את ההבטחה ההיא ובגדול. יחד איתו מבריקים כאן גם וויסין ויאנדל - מחלוצי הרגאטון והמוזיקה האורבנית שהחלו את דרכם כצמד, נפרדו במהלך הדרך, והשנה חזרו לשתף פעולה באלבום חדש שכבר ניתן להגדיר אותו כהיסטורי. ככה בדיוק סוגרים שנה.

9. Luis Fonsi - Calypso

אין אמן שפתח את 2018 לחוץ יותר מלואיס פונסי. אחרי "דספסיטו" חובת ההוכחה הייתה לגמרי עליו, ולא מעט עיניים הופנו לכיוונו כדי לראות איזה שפן קופצני יוציא מהשרוול הזמר שזוהה בעיקר עם בלדות רכות ורומנטיות. והוא עשה זאת - אחרי Échame La Culpa עם דמי לובאטו שיצא בסוף 2017, השנה פונסי עשה לא מעט (כולל שת"פים עם אוסונה וקלין בנדיט), אבל הממתק הלטיני הכי גדול שלו ב-2018 הוא ללא ספק Calypso.

 

8. Daddy Yankee - Dura

כזכור, את "דספסיטו" פונסי יצר יחד עם דדי יאנקי, אבי הז'אנר, החלוץ, המלך והגאון (תבחרו אתם כי בגדול כל הגדרה כאן נכונה). מי שאחראי על אבן הדרך הכי חשובה של שנות ה-2000 (Gasolina), לא עוצר לרגע, מבוקש להופעות בכל רחבי העולם, משחרר להיטים בלי הפסקה, והשנה, מעל כולם, מככב הלהיט הזה שלו. Dura יצא ממש בתחילת השנה וכבר סופר למעלה ממיליארד צפיות. אחריו הגיע רמיקס מושלם עם באד באני, ובגדול מדובר בשיר קליל, פשוט ומנצח. ממש כמו יאנקי עצמו.

7. Bad Bunny Feat. Drake - Mia

קיקי, דו יו לאב מי? ברור שכן. מי לא אוהב את דרייק. כולם. כולל כל האמנים הלטיניים המובילים שהדבר העיקרי עליו חלמו בשנה האחרונה היה שיתוף פעולה עם האמן הכי מדובר היום בעולם. ומי זכה בסוף? דווקא באד באני, הילדון בן ה-25 מפוארטו ריקו שפרץ השנה ובגדול וקבע מחדש את חוקי הטראפ הלטיני. באני (או בניטו אנתוניו מרטינז אוקסיו אם תרצו) הוציא ממש השבוע את אלבומו הראשון, ומעל כל השירים מככב החיבוק הזה שקיבל מדרייק ומסמל יותר מכל שיר אחר שהלטינוס הם כבר מזמן עמוק בתוך המיינסטרים.

6. Lali Feat Mau y Ricky - Sin Querer Queriendo

בדומה לשיר שפתח את הרשימה - גם כאן הבחירה היא בעיקר בגלל האמנים. האחים המפיקים/מעבדים/יוצרים מוונצואלה שעד לא מזמן בעיקר יצרו לאחרים (Vente Pa' Ca או Sin Pijama), החליטו להתקדם למרכז הבמה והוציא השנה שרשרת להיטים - וכל אחד טוב יותר מקודמו. גם לאלי יכולה לסמן את 2018 כנקודת תפנית מבחינתה עם המעבר מכוכבת ילדים לכוכבת בינאלומית - והחיבור בינה לבינם יצר את אחד השירים הכי טובים שיצאו השנה.

5. Becky G Feat Paulo Londra - Cuando Te Bese

לקח לא מעט זמן עד שגם ארגנטינה נכנסה לקרנבל הלטיני הגלובלי ועד לאחרונה המדינה הלטינית הקפידה להבדיל את עצמה מכל הטירוף האורבני. עם כניסת הטראפ והראפ הלטיני וההכלאה שנוצרה בינם לבין הראגטון, היה זה פאולו לונדרה, הראפר הארגנטינאי בן ה-20 (!) שהצליח לעשות את מה שרבים לפניו לא. הדואט הזה עם בקי ג'י, אחת הזמרות המובילות בתחום, הוא מסוג היציאות שמהממות אותך בהתחלה ואז אתה פשוט נדבק ולא עוזב. המון השפעה אמריקאית, ביט חזק ואפל, ולהיט שעדיין ממשיך לתת.

4. Maluma - Mala Mia

את המצעד של שנה שעברה מאלומה סיים במקום הראשון עם Corazon המופלא שיכול היה בקלות להיכנס גם למצעד השנה. אבל אצל מאלומה, כמו אצל מאלומה, גם להיט ענק כמו Corazon הוא כבר זיכרון רחוק - ואת 2018 הוא לגמרי יכול להגדיר בתור השנה הכי גדולה בקריירה שלו. עם סיבוב הופעות סופר מוצלח בכל ארה"ב, סיבוב מוצלח לא פחות באירופה, ואלבום נהדר (F.A.M.E), השיר שהוביל את כל השנה הזו מבחינתו ללא ספק הוא MALA MIA. גם כאן הוא זכה לביקורות על מיזוגניה, כמו תמיד, אז הוא עשה מה שמאלומה תמיד עושה וענה לכולם עם אצבע משולשת בדמות רמיקס לשיר עם שתי נשים - אניטה הברזילאית ושוב בקי ג'י. בקיצור - תאהבו אותו או פחות - אין דרך להתעלם מהפריטי בוי.

3. Dj Snake Feat. Ozuna, Selena Gomez, Cardi B - Taki Taki

תסכימו איתי שאין יותר מדי מה לכתוב על השיר הזה, ועצם שמו אמור לשבץ אותו בקלות בשלישייה הראשונה. קליט, מדבק, מגפה. התלבטתי רבות האם להכניס אותו בכלל לרשימה - בכל זאת, מי שאחראי על הסיפור הזה הוא בכלל דיג'יי צרפתי, ושתי הזמרות בו אולי לא ממש עונות על ההגדרה "לטיניות", אבל בסה"כ עם שם משפחה כמו גומז, שורשים דומינקיניים כמו של קארדי, וכמובן אוסונה, כן שוב הוא, עם הווייב והקול המלאכי - הפכו את המפלצת הזאת ללטינית בטירוף. ראוי בהחלט.

2. Nicky Jam Feat. J Blavin - X

אם כבר דברנו על מחלות ומגפות - אין משהו מדבק יותר השנה מ-X, ואם תעצמו עיניים ותתרכזו, תשימו לב איך הפזמון ה"דפוק" הזה משתולל לכם במוח. אחרי שהיה עסוק בסדרה על חייו שעלתה לאחרונה לנטפליקס, ניקי ג'אם חיפש את השיר שיחזיר אותו למרכז הבמה שכבש בתחילת השנה שעברה. באלווין המליץ לו על ההקלטה הזו שקיבל במקרה, ומשם השניים לקחו את כל הסיפור הזה לרמה אחרת לגמרי. X פתח השנה לג'אם דלתות שהוא לא חשב שייפתחו לעולם - וויל סמית' נגנב מהשיר ופנה אליו לשיתוף פעולה, ומשם החברות הזו התגלגלה ישירות אל מופע הפתיחה של המונדיאל האחרון - אולי הבמה הכי גדולה שאמן יכול לבקש.

1. Te Bote Remix - Casper, Nio García, Darell, Nicky Jam, Bad Bunny, Ozuna

השיר הלטיני הכי טוב של 2018 הוא בכלל רמיקס. השיר הכי נצפה ביוטיוב השנה הוא בכלל סיבוב חדש על שיר שיצא לקראת סוף השנה שעברה ולא ממש הצליח מעבר לגבולות פוארטו ריקו וקולומביה. אבל אז החליטו בעלי הלייבל Flow La Movie שיש להם יהלום לא מלוטש בכיס, הכניסו הכל למערבל מוזיקלי שכולל שמות כמו ניקי ג'אם, באד באני, וכמובן אוסונה. TE BOTE זכה להצלחה כל כך גדולה השנה (למעלה ממיליארד וחצי צפיות ביוטיוב), שהחבר'ה מ-FLOW המשיכו לסחוט את הלימון ובשבוע שעבר הוציא את TE BOTE 2 עם לא אחרת מאשר ג'יי לו. איזה להיט. 

מעבר לכל רשימה: ROSALÍA - Malamente

אין באמת דרך להכניס אמנית כמו רוזליה לרשימה כמו זו פה למעלה, ואין גם דרך להתעלם ממנה בכל סיכום שנה - ובטח לטיני. רוזליה היא שם שחובבי מוזיקה ספרדית כבר מכירים תקופה ארוכה, אבל היה זה טקס ה-EMA האחרון שנערך בבילבאו שבספרד שפתח אותה לעולם. הקהל הביתי (והמכור) שר איתה מילה במילה ומבקרי מוזיקה וסתם אנשים שנחשפו אליה בפעם הראשונה תפסו את הראש ולא הבינו את גודל התופעה ששרה מולם. הפלמנקו צ'יל, הרפרנסים לצ'מבאו, ובעיקר הטוטאל לוק שלה הפכו את רוזליה לשם שהכי כדאי לעקוב אחריו ב-2019.

והנה, כי הכי נוח, הפלייליסט המלא (כולל הרמיקסים):