הנתונים מדברים בעד עצמם: מהפכת המוזיקה הלטינית בארה"ב
חברת המידע והמדידה העולמית Nielsen פרסמה לאחרונה נתונים יוצאי דופן בכל הקשור לצריכת המוזיקה הלטינית בארה"ב' מהם מתברר כי בשנתיים האחרונות התרחשה מתחת לאף שלנו מהפכה של ממש. השינוי המדהים הזה (פרטים ומספרים מיד) התרחש הודות לשירותי הסטרימינג שצברו פופולריות בשנים האחרונות ושינו את כל מה שאנחנו יודעים על צריכת מוזיקה (שמע או וידאו).
הנתונים הוצגו במסגרת ה-Billboard Latin Music Conference שנערך ביום רביעי האחרון בלאס וגאס לקראת טקסי פרסי הבילבורד הלטיני שנערך הלילה (בין חמישי לשישי). במסגרת הוועידה ניתחו אנשי Nielsen את מצב המוזיקה הלטינית היום בארה"ב ואלו המסקנות אליהם הם הגיעו: צריכה של מוזיקה לטינית בצפון אמריקה באמצעות שירותי הסטרימינג גדלה ב-2018 ב-41% לעומת נתוני הצריכה ב-2017 - נתון אותו הגדיר ראש צוות הניתוח, דוד באקולה, כ"גידול משמעותי ויוצא דופן".
"השינוי המהפכני מכולם הגיע אחרי שהאמנים הכי פופולריים בעולם כמו ג'סטין ביבר, דרייק או ביונסה, בעצם אומרים לעצמם 'אני רוצה לעבוד עם אמנים לטיניים, אני רוצה להיות חלק מהמהפכה הזאת", סיפר באקולה.
בהמשך שיתף באקולה בנתונים מסקרנים נוספים שמלמדים היטב על אופי המהפכה הלטינית בארה"ב ובעולם בכלל: מתברר ש-51% מכל השמעות הסטרימינג בארה"ב בשנה שעברה באמצאות פלטפורמות כמו Spotify או Apple Music היו של מוזיקה לטינית בלבד. "זה אולי לא נשמע כמו נתון יוצא דופן, וזה נכון, כי עדיין מבחינת מכירות בארה"ב רק 1.3% הן של מוזיקה לטינית, אבל השינוי הגדול מורגש בעיקר בעולם הווידאו - שם ניתן לראות בקלות את כוחה האמיתי של המוזיקה הלטינית".
לפי באקולה, כ-18.4% מכל השמעה שנעשתה באתרים כמו יוטיוב לדוגמה, הייתה של מוזיקה לטינית, מה שהופך את הז'אנר לשני הכי פופולרי בארה"ב אחרי היפ הופ כמובן. את הכנס המסקרן קינח באקולה כשסיפר כי השווקים הכי חזקים של הז'אנר בארה"ב נמצאים בלוס אנג'לס, מיאמי וטקסס. "הז'אנר הלטיני כבר הפך ל'נורמה' במוזיקה בארה"ב והוא כבר לגמרי מרכיב אינטגרלי מתרבות הפופ האמריקאית".
דדי יאנקי וקייטי פרי עושים את זה ברגוע
אחרי שכבש את העולם בפעם המי יודע כמה עם הלהיט החדש שלו CON CALMA ("ברגוע"), צבר יותר מ-650 מיליון צפיות, והפך לאמן הראשון ששר שיר מלא בספרדית בתכנית ה-The Late Late Show עם ג'יימס קארדן, דדי יאנקי ממשיף למנף את הצלחת הסינגל האחרון שלו עם רמיקס מפתיע בשיתוף קייטי פרי.
ללא שום הודעה מוקדמת, לפני שבוע בדיוק, העלה לפתע יאנקי לחשבון האינסטגרם שלו סרטון בו נראה במטוסו הפרטי משמיע לראשונה את פרי שרה את הגרסה לשיר. אחרי כמה שניות של התלהבות מובנת, יאנקי ביקש מהצלם לעצור את המוזיקה ופנה למעריצים: "תגידו לי אתם, לשחרר את השיר הזה עכשיו? עכשיו?".
ובכן, כנראה שמעריצים של יאנקי איבדו את זה לחלוטין, ואחרי שפשטו לו על תיבת ההודעות בחשבון האינסטגרם שלו (שמונה כ-27 מיליון עוקבים), יאנקי חיכה 24 שעות, וממש ביום שישי האחרון שיחרר את הרמיקס המפתיע שמתכתב בצורה נהדרת עם הבשורה כאן למעלה על המהפכה הלטינית בצפון אמריקה.
Con Calma המקורי, יחד עם SNOW, הפך מהר מאוד לקליפ הכי נצפה ביוטיוב, ולאט לאט מבסס את עצמו כלהיט הכי ויראלי של השנה כשהוא מטפס לראש מצעד ההשמעות גם באפליקציות שאזם ודיזר.
פוסט מדונה: החדש של מאלומה ובקי ג'י
אחרי הטירוף הכללי סביב הדואט המפתיע שלו עם מדונה בשבוע שעבר, מתברר שמאלומה לא עוצר וממש באותו יום יצא השיר החדש שלו עם האמריקאית/מקסיקנית בקי ג'י - La Respuesta ("התשובה"), שלווה בקליפ מקסים באווירת רטרו צבעונית ושמחה.
השיר החדש ממשיך את הקו אותו אימץ מאלומה של "העצמת נשים", והשיר עצמו מדבר על אישה עצמאית שכל תפקידה הוא לשבור סטריאוטיפים ישנים ונמצאת במסע בלתי נגמר לשוויון בין המינים. "אני הולכת חופשי, אני לא צריכה גם את הארנק שלך, והרבה פחות גבר כמוך שיחזיק אותי כלכלית", שרה בקי ג'י מבלי להתבלבל או להתנצל.
>> בואו לעמוד הפייסבוק של ויוה לה וידה לכל העדכונים
שיתוף הפעולה הנהדר הזה הפך מהר מאוד להצלחה מסחררת, ועד כה זכה הקליפ שעלה לפני כשבוע ליותר מ-25 מיליון צפיות ביוטיוב. ג'י, אם במקרה זו הפעם ראשונה שאתם שומעים את שמה, נחשבת כבר תקופה לאחד השמות הכי בולטים בז'אנר ומחזיקה בקורות החיים שלה שיתופי פעולה סופר מוצלחים עם באד באני, נטי נטאשה ואחרים.
MANA חוזרים לכותרות עם שיר "חדש" ומפתיע
מאנה היא ללא ספק אחת הלהקות הכי משפיעות בהיסטוריה של המוזיקה הלטינית מאז ומעולם. להקת הרוק ממקסיקו כבר סופרת יותר משלושה עשורים של פעילות, והרבה לפני מאלומה, באלווין וניקי ג'אם, ארבעת חברי הלהקה היו כאלו שכבשו את האוזן והלב של הקהל הישראלי שנחשף למוזיקה המופלאה שלהם בטיול לדרום אמריקה וייבא אותה לארץ.
בשנת 2012 חברי הלהקה כבר הבינו כי הם אחת הלהקות הלטיניות הכי אהובות בישראל, והגיעו להופעה אחת שהתקיימה בהיכל נוקיה בתל אביב - הופעה שהפכה מהר מאוד לסולד אאוט והגודרה בהצלחה אדירה. כעת, אחרי כמות בלתי נתפסת של להיטים ועשרות שנים בתחום - החליטו חברי הלהקה לצאת לסיבוב מיוחד בכל מדינות אמריקה הלטינית, שם הם מתכוונים לפגוש אמן מצליח מכל מדינה ולהוציא יחד איתו, בכל פעם מחדש, חידוש לאחד הלהיטים הכי גדולים שלהם.
"הרעיון עם הדואטים האלה הוא לגייס דמויות מוכרות ממדינות כמו ספרד, ארגנטינה ומקסיקו כדי לחדש את השירים הכי איקונים בקריירה שלנו", סיפר סולן הלהקה, פר אולברה, למגזין La Viola הארגנטינאי. "התכנון הוא שבכל שלושה חודשים יתפרסם שיר חדש עם אמן חדש, ובשנה הבאה נאגד את כל הביצועים לאלבום מיוחד".
הזמר הראשון בו בחרו חברי הלהקה (למרות שיתוף הפעולה בעבר עם ניקי ג'אם) היה האמן הספרדי העולה, פבלו אלבורן, שהצטרף אליהם לחידוש השיר הכל כך אהוב וכה מזוהה עם הלהקה - Rayando El Sol. "החיבור בינינו היה ספונטני", מספר פר. "פגשנו אותו במהלך אירוע בלאס וגאס בו זכינו בפרס 'אנשי השנה'. אמנים שונים עלו לאחר מכן על הבמה ושרו שירים שונים שלנו כמחווה, וברגע שפבלו עלה לבדו, על הפסנתר, וביצע את הגרסה השקטה שלו ל-Rayando, כולנו הרגשנו שיש כאן משהו אחר. משהו איטי יותר בקטע טוב. ביצוע שמעניק משמעות אחרת למילים. כמובן שהצענו לו לשתף פעולה והוא הסכים מיד".
מאנה, במקרה ופספסתם, החלה לפעול במקסיקו כבר באמצע שנות ה-80 , ומהר מאוד הפכה לאחת הלהקות הכי משפיעות על שלל האמנים שהחל לצוץ בשנות ה-90' במדינות כמו מקסיקו, קולומביה, ונצואלה ועוד. "התקופה ההיא הייתה חשובה מאוד מבחינה מוזיקלית", מספר פר. "להקות כמו שלנו וכמו סודה סטריאו, השפיעו רבות על אמנים שונים בכל לטינו אמריקה וזה מורגש עד היום".
שיר אחד בטור אחד
חברים, הדון עומר שלכם חזר: אחד האמנים הכי ותיקים בסצינה, אחד מהאבות המייסדים, וזה שזכה לכינוי "המלך", סוף סוף מוציא מוזיקה חדשה אחרי תקופה ארוכה בה בעיקר "יצא" על האמנים החדשים בז'אנר והתלונן על המתרחש בו. באופן די צפוי, השיר החדש, Ramayama, הוא למעשה שיר הלל למריחואנה, ומי שהוזמן להצטרף לדון בדואט הוא כמובן פארוקו - חובב גדול נוסף של צמח הפלא.