דני רייכנטל, המוזיקאי בן ה-46, שנכנס אמש כדייר לבית "האח הגדול", הוא דמות מוכרת בתעשיית המוזיקה, בעיקר בכל מה שנוגע להלחנת פרסומות ופתיחים לתוכניות טלוויזיה. רייכנטל יצר עד היום עשרות ואולי מאות מנגינות שהגיעו לאוזן של כולם דרך עולם הפרסום. אבל הרזומה שלו לא נגמר שם וממשיך גם לשירים שלמים, שהוא שר בעצמו, ואף לפרויקט שלם שיצא לפני כארבע שנים ונקרא "פרויקט דרום אמריקה".
נתחיל במה שכולם מכירים: הפרסומות. דני רייכנטל הוא המלחין והמעבד המוכשר שיצר את המנגינות הבאות, שכולנו מכירים ואפילו מזמזמים, מרוב שהן קליטות: "תמיד כן שלמה סיקס", "הקש על החמש ביטוח ישיר", "חושבים - חיים", "ישראל חופשת", נעימת "חדשות הבידור" בערוצי הוט, הפתיח המפורסם של "חדשות הספורט" בערוץ ספורט 5, שיר הנושא של הסרט "החולמים - Diggers".
רוצים עוד מאולפנו של דני רייכנטל? צופי ערוץ 8 (וכל מי שנמצא בברנז'ה התקשורתית) מכיר את הפתיח לתוכנית "הינשופים" שהגיש רוגל אלפר. צופי ערוץ הספורט יזהו את פס-הקול לפרומו של העונה החדשה (מלפני שנה). גם ערוץ הספורט המתחרה, "ספורט 1", נהנה משירותיו של הדייר החדש בבית "האח הגדול". כל מי שמתעניין בשילוב בין כלבים חמודים לנייר טואלט, מכיר את הפרסומת הזו ל"לילי". אחת המנגינות היותר מגניבות שיצר דני רייכנטל היא לפתיח של הסדרה "חצויה", שתרם לא מעט למיסתוריות ולמתח שלה.
"פרויקט דרום אמריקה": בחורה מנסה להתנקם בחבר שלה באמצעות קלטת סקס
אבל הפרויקט המסקרן ביותר שיצר דני רייכנטל כמוזיקאי נקרא "פרויקט דרום אמריקה", פרויקט אישי שלו שכלל אסופת שירים אותם יצר בעצמו, ובחלקם הוא גם שר. השירים יצאו לאוויר העולם לפני כארבע שנים. השיר הראשון, "דרום אמריקה", יצא לרשת כבר בשנת 2008 מתחת לרדאר התקשורתי, ונחשף כאן ב-mako בנובמבר אותה שנה.
אל השיר נלווה סיפור שרץ בבלוגים ברשת על בחורה שמנסה להתנקם בחבר הסלב שלה, כשקלטת סקס לוהטת מעורבת בכל העסק. הבחורה מודיעה לחבר על נסיעתה לדרום אמריקה ומכאן נגזר שם השיר ושם הפרויקט כולו, שהזכיר במשהו את "מטרופולין" של עופר מאירי, עם אווירה דומה של כאוס ותחושה של עיר מסויטת בקצב דאנס.
רייכנטל, כזמר, יורה כאן בליל של מילים שכנראה יוצאות מהבחורה השיכורה שעושה לו נעים בגב. הוא מערבב כיבוש יהודי, רמת אביב ג', ישבן, ערוץ 10, סיגריות זולות, מלחמה בצפון, פפראצי, ועוד. הקליפ המושקע של השיר תורם לאווירה הסטרילית והמודעת לעצמה, אבל כזו שאפשר עדיין להתחבר אליה.
"פסגת האושר"
שיר נוסף של דני רייכנטל מתוך "פרויקט דרום אמריקה" נקרא "פסגת האושר", שנשמע הרבה יותר רוקיסטי ומזכיר את הסגנון של טל שגב.
השם "פסגת האושר" הוא כנראה ציני - השיר מדבר על חיפוש אהבה והתלאות שנלווים לחיפוש הזה, כולל בשמים וסמים, שבילים רחוקים, צלקות ודמים, התמכרות לכלום ועוד. בפזמון השיר: "בסוף השבילים אבדה לי הדרך / התיישבתי בצד מחכה לחילוץ / ולרגע הפסקתי לחשוב, או בערך / ולרגע שכחתי לחפש עוד תירוץ".
הקליפ עצמו רחוק מאוד מהגדרה של "פסגת האושר. קליפ ששחור-אפור-לבן מעט מטושטש, שבו מצלמה יוצאת לטיות ברחובות תל אביב, כשרוב מה שמצולם הן רגליים צועדות על מדרכות וקצת סחרחורת בשוטים מסובבים של בניינים גבוהים. בסוף הקליפ מצלם רייכנטל את עצמו, באוטו-פוטרט שמסכם יפה את תחושת האובדן האישי שמביעים השיר והקליפ.
"להישאר"
השיר הכי מפורסם של דני רייכנטל, שגם הושמע ברדיו, נקרא "להישאר", שיר שמזכיר בסגנון את עברי לידר, ויש לו קליפ עם אנימציה חביבה. את המילים כתבה לי-טל תיר, שגם שרה כאן עם רייכנטל, שכמובן הלחין.
"את רק ילדה שמנסה להוריד לו את הקמט שנשאר מסביב לעניים שלו, את רואה כמה קל להתפרק וללכת עכשיו / את תמיד מתאהבת בו רגע לפני שזה נגמר , את רק ילדה שמנסה לציר לו עוד לב על הגב, כשהוא מתעורר, כדי לראות את השמלה שלבשת רק בשבילו, כשרצית את כל כולו, חשבת שאז הוא יזכר אולי יסכים להישאר
"ואת לוקחת לו את היד שינגן לך את השיר הישן, ושיהיה הכי יפה בעולם, והוא אומר לך שזה לא קיים, שאין ואיך, חשבת שאז הוא יזכר, אולי יסכים להישאר
"את רק ילדה קטנה, שמנסה להוריד את השמיים שדומים לו, ולתלות לו בסלון, מעל הספה הכחולה בצד שיש הכי הרבה אור, ליד הטלויזיה איפה שתלית גם את השגעון / את רק ילדה קטנה שמנסה לציר לו עוד לב על הגב, כשהוא מתעורר, כדי לראות את השמלה שלבשת רק בשבילו כשרצית את כל כולו, חשבת שאז הוא יזכר אולי יסכים להישאר
"ואת לקחת אותו ביד שינגן לך את השיר הישן, ושיהיה הכי יפה בעולם, והוא אומר לך שזה לא קיים, שאין ואיך, חשבת שאז הוא יזכר, אולי יסכים להשאר".
"אישה בשלשלת"
ולסיום הנה השיר והקליפ "Woman In Chain" שכתב והלחין דני רייכנטל ושרה מישהי שנשמעת קצת כמו שרי גבעתי (אבל זו לא היא), בצירוף סיני שעושה תנועות של אמנות לחימה, אש בוערת, ציירת בסטודיו, מסע בסין ועוד דימויים ויזואליים שמתאימים לרוח השיר.