אם קראתם את שני הפרקים הראשונים במדריך המקוצר שלנו לנהיגה נכונה, אתם כבר יודעים מה לעשות (ולא לעשות!) מאחורי ההגה וגם איך למנוע מהמכונית שלכם להרוג אתכם. אבל במשוואה שגורמת לתאונה יש משתנה שלישי, חשוב לא פחות מהנהג ומהמכונית - הדרך.      

נהיגה היא לא דבר מונוטוני, קבוע ומוגדר מראש: היא דבר דינמי ומשתנה, בהתאם לסביבה שאתם נמצאים בה. אם תתאימו את סגנון הנהיגה לסגנון הכביש ולתנאי הדרך ומזג האוויר, תעשו הרבה כדי למנוע תאונה.

1. כבישים עמוסים. נדמה לכם ששום דבר רע לא יכול לקרות בפקקים האלה, אבל עומס פירושו  האטות פתאומיות והתנהגות לא צפויה של נהגים אחרים. אז דבר ראשון, אל תידבקו. שמרו מרחק.  דבר שני - הביטו רחוק ככל שניתן כדי לזהות בעיות בהמשך הדרך, לרבות סיבת ההאטה – מה אם אתם מתקרבים לזירת תאונה? חוץ מזה, היו סבלניים. בסוף תגיעו.

2. כבישים ישרים, ארוכים ומעוטי תנועה. תנאים כאלה הם חלום לחלק מאיתנו וסיוט לאחרים, אבל גם חלום וגם סיוט הם דברים שבאים לנו בשינה – וזאת בדיוק הבעיה העיקרית בכבישים כאלה. השעמום מוביל לעייפות, והיא מובילה להירדמות. מה עושים? מדליקים מזגן כי חום נוטה לעייף אותנו עוד יותר, משמיעים מוזיקה קצבית, משוחחים עם אחד מנוסעי המכונית שלא נרדם בעצמו. אגב, זה לא בושה למנות תורן דיבורים. עדיף מלהתעורר בתוך גדר בטיחות, לא?

3. כביש מהיר. מטבע הדברים, כאן ממתינות שלל סכנות – החל בתאונות שרשרת, עבור במכוניות שחונות בשוליים וכלה בסטייה מהנתיב. בדיוק בגלל מצבים כאלה אנחנו מפצירים בכם שוב ושוב להביט רחוק ככל האפשר, לשמור מרחק מספק מהמכונית שלפניכם – ולא להיות הישראלים האלה שנוהגים בנתיב השמאלי שלא לצורך. עקפתם? חזרו לנתיב הימני.

4. כביש עירוני. הרבה גורמים לא צפויים - התנהגות של הולכי רגל, אי מתן זכות קדימה בצמתים,  מעברי נתיב בלי לאותת. שמרו מרחק, תנו זכות קדימה במעברי חציה, והכפילו זהירות באזורים צפופים. בכלל, לעולם אל תנהגו מהר בעיר. זכרו: מרחק הבלימה של מכונית שנוסעת במהירות 70 קמ"ש הוא כפול מזה של מכונית שנוסעת 50. כן, כפול.

5. כביש מפותל. פניות איטיות ומפתיעות, חלקן בעלות רדיוס "נסגר", חיתוך נתיבים על ידי המשתמשים האחרים בכביש – פיתולים זה כיף, אבל זה גם מתכון לצרות. כדי להימנע מהן, תכננו את קווי הנהיגה. אם אינכם מרגישים בנוח ואתם מעדיפים לנהוג במהירות נמוכה, זה בסדר. רק בבקשה, אפשרו לנהגים שמאחוריכם לעקוף בבטחה. כן, גם אם זה מחייב אתכם לעצור רגע בשוליים ולשחרר את הלחץ שהחל להיווצר מאחוריכם.

6. כביש הררי. הסכנות העיקריות כאן הן אבדן בלמים והתחממות של המנוע. סגנון הנהיגה המומלץ: בירידות, השתמשו ידנית בהילוכים כדי למנוע שחיקה של הבלמים. אפשר לעבור לשימוש ידני בהילוכים גם בעליות – זה רק עוזר. חוץ מזה, הקפידו להעיף מבט על מד חום המנוע. אם המנוע מתחמם, כבו את המזגן. לא עזר? אין ברירה אלא לעצור ולתת למנוע להתקרר. אגב, מאוד יעזור למנוע אם תפעילו את המניפה הפנימית של מערכת המיזוג שלכם במלוא העוצמה על חום מרבי. זו דרך נוספת ויעילה לקרר את המנוע.

און יעקבסון הוא מבעלי בית הספר להדרכת נהיגה מתקדמת "דרייב ארט", עיתונאי רכב, פרשן ספורט מוטורי ומגיש תוכנית הטלוויזיה "טסט ראשון"