טוב או רע, לרובנו מקום העבודה משמש כבית שני. אנחנו מבלים בו שעות ארוכות, אוכלים בו לפחות שתי ארוחות במהלך היום וקושרים קשרים חברתיים במסדרונות ובחדרי הישיבות. לא פלא שחברות רבות משקיעות משאבים רבים ומחשבה כיצד לגרום לנו לעבוד יותר טוב. לאחרונה השיקה ענקית החיפוש גוגל את משרדיה המרהיבים במרכז תל אביב, ובשבילנו זו הייתה הזדמנות לבדוק מה קורה במשרדים השכנים. האמת? הופתענו. קבלו תמונות משבעה משרדים בעיצובים מושקעים ולא שגרתיים.
שוק ההון: סיבוב ראשון בזירת האגרוף
החברה: "שוק ההון", חברה לפיתוח תוכנות לשוק ההון, כוללת שבעה עובדים. רחוב תש"ח, תל אביב.
החלל: 200 מ"ר, שבנויים כאופן ספייס ומחולקים לשלושה חלקים. חדר כושר מרווח הכולל זירת אגרוף והאט טאב מקבל את פני הנכנסים. משמאל, ממוקם חלל עבודה, ומימין חדרי השירותים והמקלחות, המטבח וחדר הישיבות הצבעוני. למרות החלוקות, ישנה תחושה של חלל אחד גדול, נטול הגדרות.
הקונספט העיצובי: המשרד, שאף זכה בתחרות המשרדים הפתוחים של עיתון "דה מרקר" לשנת 2012, הוא מקום עבודה עם הרבה פתיחות. מקום שאין בו הפרדות נוקשות בין עובדים בדרגים שונים. כאן המשפחה זולגת אל העבודה ולהיפך, כך שתוכלו למצוא ילדים משכשכים בהאט טאב וכלבים משוטטים. "עיצוב החלל נעשה תוך שיתוף פעולה מלא עם בעלי החברה והלך הרוח שלהם", מסבירה האדריכלית עידית ריפטין. חדר הכושר בכניסה למשרד עומד לרשות העובדים, לכל עובד יש מדי ספורט עם הכינוי שאימץ לעצמו, ומאמן כושר צמוד שעומד לרשותו פעמיים בשבוע. זירת האיגרוף משמשת גם לתרגולי יוגה שנערכים במקום.
חדר העבודה הוא חלל רחב ופתוח בו יושבים ביחד כל עובדי החברה, "ההתנהלות היא מאוד דמוקרטית ולכן היה חשוב שחדר העבודה יתפקד כאופן ספייס שבו כולם שווים", מוסיפה ריפטין. השולחן הענק בצורת פרח עשוי מדלתות ישנות בצורתן המקורית, כולל הידיות. "הרבה דברים בחלל נשארו בצורתם הגולמית. חוץ מההשקעה הגדולה בכיסאות איכותיים, החלל הורכב משאריות של חומרים", מספרת ריפטין שיצרה אדריכלות ירוקה ומאוד יצירתית. "חשוב לי להראות שאפשר לעצב חלל יפה וראוי בתקציב לא גבוה".
הפינה השווה: אם הכניסה לזירת האיגרוף הפילה אתכם, חכו שתגיעו לחדר הישיבות של המשרד. החדר, שנראה כמו מייצג אומנותי, הוא מקום ללא חוקים עם צבעוניות שנשפכת ומתיזה על כל החדר. "את חדר הישיבות עיצבתי ביחד עם אריק שמחון", מספרת ריפטין, "רצינו ליצור מקום שייצג את השלב הראשוני של רעיון, כשהוא פרוע ולא מעובד". לפי ריפטין יצירת החדר נועדה לאפשר לעובדים להשתולל ולהתפרע בדמיונם, כשלאחר מכן יעברו אל חדר העבודה, שם הרעיון יהפוך למשהו מגובש יותר. "יצרנו בחדר הזה בלאגן, התפרענו עם צבעים, אך בסופו של דבר זה חדר פרקטי שמשתמשים בו כל הזמן והוא לא מתפקד כמוזיאון. כל הרהיטים צופו לכה, כך שזה 100 אחוז פרקטי, כמו כל חדר רגיל".
עיצוב המשרד: עידית ריפטין.
WIX: עיצוב עם שקיפות
החברה: WiX היא חברת סטארט אפ ישראלית ובינלאומית המפתחת פלטפורמה לבניית אתרים. החברה הוקמה בשנת 2006 על ידי גיורא קפלן והאחים נדב ואבישי אברהמי והיא מונה כ-370 עובדים בארבעה סניפים (תל אביב, ניו יורק, אוקראינה, סן פרנסיסקו). הסניף המדובר הוא בנמל תל אביב.
החלל: המשרדים מתפרשים בשטח של 1,300 מ"ר ומתחלקים בין ארבע קומות. "המשרדים תוכננו בצורה כזו שהחללים המשותפים נמצאים בקידמת המשרד הפונה אל הים, וכל קירות המשרד, הם מחיצות זכוכית - כך שלא משנה באיזה חדר אתה נמצא, תוכל להשקיף על הים", מתארת לירן מרום, מנהלת משאבי אנוש חטיבתית של החברה. "כחברה שעיצוב הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה היומיומית שלה, הלכנו על עיצוב נקי ולבן, בשילוב צבעים שיוצרים אווירה נעימה. משרדי החברה עוצבו כקנבס לבן המאפשר לעובדים לבטא את היצירתיות שלהם בסביבת העבודה. השקיפות המקסימלית והנופים הפנוראמיים לכיוון נמל תל אביב, חודרים לכל חללי המשרד".
הקונספט העיצובי: העבודה היא בצוותים גדולים, ולכן הישיבה היא משותפת. לפעמים היא אף דורשת תזוזה ממקום למקום, תלוי באופי הפרויקט. "כחברת אינטרנט עם תחום עיסוק מאוד דינמי ומשתנה, התזוזה הזאת מאפשרת לנו להתאים את סדר הישיבה לסוג הפרוייקט וכך להיות יותר יעילים", מסבירה מרום.
הפינה השווה: "אחת הפינות האהובות עלינו במשרד היא הגג, שם אנחנו אוכלים ארוחות בוקר וצהריים, לוקחים כמה דקות לנוח, עורכים מפגשי חברה, אבל גם מקיימים לא מעט פגישות", מספרת מרום.
עיצוב: משרד האדריכלים אורבך הלוי.
FaZa: משרדים בתוך מתחם תרבותי
החברה: חברת "פאזה" הינה בית תוכן והפקה לאירועים בתחום העסקי והתרבותי. היא הוקמה ב-1998 על ידי האחיות פז ויפעת גלינסקי, אליהן הצטרף בשנים האחרונות שותפן יורם פרידלנדר. החברה, שמעסיקה כ-22 אנשי צוות קבועים ומערך של פרילנסרים, מתמחה ביצירת פרויקטים בתחומי התרבות, השיווק והטכנולוגיה. בין האירועים שהפיקה החברה ניתן למצוא את פארק קצב אינטרקטיבי בשיתוף עם מיומנה, ואת ביקור האפיפיור בישראל. משרדיה ממוקמים בדרך בן צבי 55 פינת הרצל, דרום העיר תל אביב.
הקונספט העיצובי: לפני פחות משנה עברה החברה למתחם חדש ומסקרן. משרדי פאזה הינם חלק מ"המתחם – עסקים, אמנות". הם משתרעים על פני 350 מ"ר בעיצוב וינטג' משולב עם מודרני. בשטח הציבורי של המתחם תוכלו למצוא אנשי תוכן והפקה, לצד מעצבים ואמנים, שותים קפה של בוקר והוגים רעיונות, ואפילו תרנגול ערבי צבעוני אחד שעושה רעש חינני.
הפינה השווה: "כניסת המשרד היא ללא ספק פינת החמד המזמינה ביותר. נוחיות הכורסאות, הצבעוניות החמה, ריהוט משוק הפשפשים ואוסף פריטים משווקים מן העולם, מוסיפים לאווירה", מספרת פז גלינסקי.
עיצוב: החלל עוצב על ידי המעצב רונן יצחק, בליווי צמוד של בעלות החברה.
אוג הפקות: השקעה בחיפוי הקירות
החברה: חברת "אוג" הפקות הוקמה לפני 11 שנים על ידי המפיק גלעד שניידר והבמאי ליאור הר-לב. החברה, שמעסיקה כשבעה עובדים, מתמחה בהפקת פרסומות ועוסקת גם ביצירת תוכן לטלוויזיה. משרדיה ממוקמים ברוטשילד 25, תל אביב.
הקונספט העיצובי: "עיצוב המשרדים נעשה על בסיס המבנה הישן, ששימש לפני כמאה שנה כמלון בשם 'ניו יורק'", מספר הבעלים גלעד שניידר, "מאז לא נעשה בו שינוי מהותי, כך שהחללים הגדולים והמרווחים נשמרו במתכונתם הנוכחית".
החלל: ייחודו של החלל טמון בכך שהוא בנוי מחללים גדולים ופתוחים ועיקר קסמו מתבטא בריהוט המקורי ובהלבשת החלל. כל פינה במשרד היא ייחודית ומאובזרת בהרבה חפצים מגניבים. הקירות המחופים מוסיפים אפקטים עיצוביים לחלל העבודה: אם זה הטפט ברוח שנות ה-50 או חיפוי העץ.
הפינה השווה: עובדי המשרד התקשו לציין פינה אחת אהובה וביקשו להדגיש כי לכל אחד יש את הפינה האהובה שלו.
עיצוב: שמוליק בן שלום, ארט דירקטור מוביל בתחום הפרסומות.
מיקרוסופט: קיר מזכוכית אדומה
החברה: מרכז המו"פ (מחקר ופיתוח) של מיקרוסופט בישראל הוקם בשנת 1991 בחיפה והיה הראשון מחוץ לגבולות ארה"ב. ב-2008 השיקה מיקרוסופט את הקמפוס החדש של מרכז המו"פ בהרצליה. בשני המרכזים מעסיקה החברה כ-600 מהנדסים וחוקרים. המשרד המופיע בכתבה ממוקם במשכית 6, הרצליה.
הקונספט העיצובי: "הקונספט המוביל של הפרויקט נועד לתת ביטוי לעוצמה הטכנולוגית של החברה, חדשנותה, נועזותה וערכיה שדוגלים בסביבת עבודה שווה ופתוחה", מסביר האדריכל רון גרינברג. "על מנת לשלב את צבעי הלוגו של החברה בעיצוב החלל, חופה קיר הלובי בזכוכית אדומה שתפקידה גם לייצג את חדשנותה ושקיפותה. כל קומות הבניין עוצבו באופן זהה לחלוטין כדי ליצור סביבת עבודה שווה ומשותפת.
החלל: בניין החברה ממוקם בשני בנייני היי-טק,המשתרעים על כ-13 אלף מ"ר יחד. הקומפלקס מכיל מגוון פונקציות: לובי ראשי, אודיטוריום, חדרי משחק ופנאי, חדרי עובדים, חללי עבודה, חדרי ישיבות שונים, קפיטריה בכל קומה ועוד. בעיצוב הלובי הראשי הינו חלל תלת קומתי והוא תוכנן כאלמנט חללי אחד זורם ומתמשך. כל קומה תוכננה כך שבמרכזה חדרי הישיבות, קפיטריה, שירותים וכל חדרי השירות, בצדיה חדרי העבודה הייעודיים השונים ובקצותיה אזורים פתוחים הנקראים "הזולות" ומשמשים כחללי הירגעות מול הנוף.
הפינה השווה: לכל עובד יש את הפינה המועדפת עליו: מרפסות השמש הממוקמות באזורים שונים בבניין מאפשרות הפסקה קלה באוויר הצח, פינות הזולה הירוקות שמציעות כורסאות מפנקות, חדר המשחקים שכולל כורסאות מסאז' ואפילו פסנתר לטובת המוזיקליים.
עיצוב: : רון גרינברג ואופיר נפשי.
זרמון DDB: עכשוויות במבנה העתיק
החברה: משרד הפרסום "זרמון" הוקם ב-1999 וכעבור ארבע שנים בלבד הפך לאחד מעשרת משרדי הפרסום המובילים בישראל.
החלל: המשרדים, בשטח של 600 מ"ר, חולשים על מבנה בן שלוש קומות. מכיוון שזהו בניין לשימור ולא התאפשר לעשות שינויים רבים במבנה, החלוקה נעשתה לפי הפונקציונאליות שנדרשו במחלקות השונות בחברה.
הקונספט העיצובי: המשרדים תוכננו בתוך מבנה לשימור בתל אביב ודבר זה הוא שהנחה את כל הקו העיצובי במשרדים. "הרעיון המרכזי היה עיצוב מודרני, לבן, חדיש ועכשווי בתוך הקונטקסט העתיק שמייצג את תל אביב של פעם", מסביר אור לביא, סמנכ"ל הקריאייטיב במשרד. "העכשיו מול הישן, העתיד מול העבר. דבר זה הוביל אותנו בתכנון משרדי פרסום עם טכנולוגיה חדישה, תאורה מודרנית וקווים נקיים".
הפינה השווה: "יש שני חללים משותפים פתוחים לכל העובדים שהם משמשים כנקודות מפגש: האחד חלל לאונג' של העובדים ובו טלוויזיה, שולחנות וכסאות בר ומרפסת שמשקיפה לנוף האורבני. החלל השני הוא חדר הביליארד בקומת ההנהלה. בשני החללים הללו ישנן ספריות ענק וקירות בריקס, שמשרים אווירה חמה ואינטימית".
עיצוב: אדריכלית נורית קצרגינסקי.
גיתם BBDO: חלל פתוח בגובה 4 קומות
החברה: חברת הפרסום גיתם BBDO הוקמה ב-1979 על ידי יוחנן גולדברג ז"ל ומשה תאומים, ונחשבה לפורצת דרך. לצד משרד הפרסום, לגיתם מספר חברות בת שונות המספקות שירותים שיווקיים שונים. משרדיה ממוקמים ברמת החייל, תל אביב.
קונספט: ליצור מערכת משרדית הומוגנית ומאוחדת ולהעביר את המסר של החברה הדוגלת בחדשנות, יצירתיות ושקיפות מול הלקוחות.
החלל: בשנת 2007 רכשו בעלי גיתם שלד בנוי בן שש קומות, שמשתרע על 4,500 מ"ר, במטרה להעביר לשם את מרכז הפעילות של החברה. הכניסה למשרדי החברה נעשית מקומת הגג, שם ממוקמים חדרי הישיבות המרכזיים וחדרי האירוח.
"כדי לתת מענה לקונספט העיצובי", מסביר גילי צוקר ממשרד האדריכלים גל מרום, "נוסר חלק נרחב ממרכז הבניין לטובת אטרוים (חלל מרכזי מקורה) בגובה ארבע קומות, המחבר בין הקומות העליונות ומחדיר הרבה אור לחללים הפנימיים. קומות המבנה מחלוקות לפי מחלקות הפרסום השונות, כאשר פטיו מלא ירק ממוקם בכל קומה".
מבקרים שמגיעים לבניין המשרדים עולים מקומת הרחוב היישר אל הגג, שם נחשף המבקר אל חלל מרחף מעל מארג המשרדים ומתחת לגג זכוכית שממנו ניבטים השמים. בקומת הגג פינות הסבה וצמחייה עשירה.
הפינה השווה: הפינה האהובה ביותר במשרד היא ללא ספק הגג הנפלא, עם הריהוט הלבן , עצי הלימון, הפסיפלורה, והבמבוקים העוטפים אותו מכל עבר.
עיצוב: משרד האדריכלים גל מרום
ואיך נראות החנויות היפות של הישראלים ברחבי העולם?
והייתם רוצים לעבוד במשרד על חוף הים?