"כששותים קפה, קל מאוד להסתכל על הכוס עצמה כאילו הייתה כלי פשוט וזניח", אומרת אן-קלוד טרושמנט, מנהלת תחום אביזרים בנספרסו. " עם זאת, מבחינתי, כיוון שגם הכוס היא חלק מהותי מחוויית השתייה, חשוב שכל אחת שכזו תעוצב כאילו הייתה יצירת אמנות". טרושמנט, המשמשת בתפקיד מאז שנת 2006, מפקחת על הניהול האמנותי של קולקציות האביזרים בחברה. היא גם האחראית לתהליך שמתחיל בפנייה לשיתופי פעולה עם מעצבים שונים ועד להשקתם של הכוסות והאביזרים הנלווים על המדפים בחנויות ברחבי העולם.

אפשר לומר שהמשימה של טרושמנט די מורכבת, שכן בבואה להשיק קולקציית כלים חדשה היא צריכה לוודא שתהיה מעוצבת ושימושית, שתשתלב באופן מדויק ביצירת חוויית שתיית הקפה ושתתאים לזהות ולמיתוג החברה. כדי להשלים את המשימה בהצלחה היא מוקפת לא רק במעצבים מהשורה הראשונה, אלא גם במומחים לקפה שתורמים מהידע שלהם לפיתוח המוצרים.

"עיצוב קולקציה חדשה הוא הזדמנות לשתף פעולה עם מעצבים ואמנים בולטים ברחבי העולם. אני עובדת גם עם מעצבים ידועים וגם עם מעצבים צעירים, ומשניהם אני שואבת המון השראה", היא מספרת, "העבודה עם מעצבים ותיקים מעניינת ומוערכת במיוחד משום שהם יודעים לשלב בין הניסיון שצברו לבין קריאה נכונה והבנה של הציפיות והחשקים של צרכני העולם המודרני שמשתנים ללא הרף ובקצב מהיר ביותר".

נספרסו, קולקציית Touch בשיתוף סטודיו Geckeler Michels  (צילום: יחצ נספרסו)
קולקציית Touch בשיתוף סטודיו Geckeler Michels | צילום: יחצ נספרסו

נספרסו, קולקציית Touch בשיתוף סטודיו Geckeler Michels.  (צילום: Jean )
קולקציית Touch בשיתוף סטודיו Geckeler Michels. הבנת החשק של שותי הקפה | צילום: Jean

עוד באתר לעיצוב הבית:

כל כוס והתפקיד שלה

למרות שבראש תחום האביזרים עומדת מנהלת אחת, כל קולקציה חדשה שמשיקה החברה שונה בתכלית מקודמתה. "לקולקציות השונות יש אופי שונה המותאם לסגנונות ולטעמים שונים", אומרת טרושמנט, "כך, למשל, לקולקציית הכוסות Touch יש ניחוח אורבני, בעוד שקולקציית כוסות Pure מבוססת על רוח עכשווית המשולבת עם אלגנטיות על זמנית. קולקציית הכוסות Reveal מיועדת יותר לטועמי קפה מומחים, בעוד כוסות Pixie מבוססות על המראה האייקוני של הקפסולות וצורתן משעשעת וצבעונית יותר". 

מתברר שעיצוב הכוסות מתבסס על תורה שלמה. בקולקציית Pure, למשל, לכוסות המיועדות לאספרסו קצר או ארוך יש בסיס קמור שמאפשר מזיגת קפה עדינה לכוס ויצירת קצף מושלם, בעוד שבסיס הכוס המיועדת לקפוצ'ינו קעור במטרה להבטיח שהקפה והחלב יתערבבו בקלות בעת המזיגה.

נספרסו, קולקציית Reveal בשיתוף Riedel.  (צילום: יחצ נספרסו)
קולקציית Reveal בשיתוף Riedel | צילום: יחצ נספרסו
נספרסו, קולקציית Pure בשיתוף סטודיו Big Game.  (צילום: יחצ נספרסו)
קולקציית Pure בשיתוף סטודיו Big Game | צילום: יחצ נספרסו

נספרסו, אוסף קפסולות בגוונים וטעמים שונים. (צילום:  יחצ נספרסו)
אוסף קפסולות בגוונים וטעמים שונים | צילום: יחצ נספרסו

גם קלאסי גם אורבני

טרושמנט דואגת לשלב בעיצובי האביזרים מעצבים בינלאומיים בעלי זיקות וגישות שונות לעיצוב. "עבור פיתוח קולקציית Pure, האחרונה שיצאה, חברתי לסטודיו השוויצרי הידוע Big Game (שעיצב בין השאר לחברות כמו אלסי ולקסון) על מנת שיעצב סדרת כלים העשויה פורצלן לבן בוהק ועל זמני בעיצוב מודרני", היא מספרת, "התוצאה היא קולקציה המושפעת מהצורות הקלאסיות של המותג המשלבת בבסיס הכוסות ריבוע שמקורו בלוגו המותג, ובשפת הכוסות עיגול שמקורו בצורת הקפסולות המזוהות איתו. כמו כן, כל כוס בכל גודל עוצבה כך שעובייה יתאים לשימור החום האופטימלי של סוג הקפה שלו היא מיועדת".

"עבור קולקציית Touch ייסדנו שיתוף פעולה עם הסטודיו הברלינאי לעיצובGeckeler Michels, ששאב את מקור ההשראה לעיצוב הכוסות מידע וניסיון נצברים כמו גם משילוב עכשווי בין חומרים ומרקמים. המעצבים יצרו את הכוסות מפורצלן מתוחכם המשולב פיגמנט שחור עם רצועת סיליקון רכה למגע, שיחד יצרו מראה אורבני מסוגנן.

"בקולקציית Reveal שמנו דגש על נושא שלא רבים מודעים לו. בדיוק כמו יין טוב, גם קפה מקבל טעם וארומה מדויקים כשהוא מוגש בכוס המתאימה. לשם כך חברנו למותג הזכוכית האוסטרי היוקרתי Riedel ויחד יצרנו שתי כוסות בעלות בסיס זכוכית מאסיבי המיועדות בעיקר לחובבי טעימת הקפה".

אין תמונה
קולקציית Pixie. חוויית שתיית קפה
אין תמונה
קולקציית Pixie. מעוצבת ושימושית

אין תמונה
קולקציית Pixie

מבט קדימה

שיתופי פעולה הדוקים עם מעצבים לא רק מאפשרים לנספרסו להישאר חדשנית ועדכנית, אלא בעיקר עם האצבע על הדופק. "מכיוון שיצירתיות וחדשנות לא מתרחשות בבידוד, ומשום שהמטרה היא לטפח תרבות שמונעת מעיצוב, שיתופי הפעולה עם מעצבים הם אך טבעיים ונטמעים מזה 30 שנה בדנ"א של המותג", מסבירה טרושמנט.

מנהלת תחום האביזרים לא ממהרת לחשוף את מה שנמצא על שולחן העבודה שלה כרגע. "מטבע הדברים, אנחנו עובדים בסביבה מאוד תחרותית", היא אומרת, "אבל מה שאני יכולה בכל זאת לומר זה שאנחנו כל הזמן מתעניינים בטכניקות וחומרים חדשים במטרה לבדוק את פוטנציאל השילוב העיצובי והפונקציונלי שלהם במוצרים העתידיים שלנו".

מקורות ההשראה של טרושמנט טמונים, בדומה לרבים העוסקים בעיצוב, בעולם הסובב אותנו. "ביקור בירידי עיצוב, תערוכות אמנות ומפגשים עם מעצבים על בסיס כמעט יומיומי עוזרים לי להישאר מכווננת ומלאת השראה לקראת כל פרויקט חדש", היא מסבירה, "החלום שלי לגבי שיתופי פעולה עתידיים כולל הרבה מעצבים מוערכים. הייתי מאוד רוצה לשתף פעולה עם המעצב היפני נאוטו פוקאסאווה (שעיצוב בין היתר לבופי, סאמסונג ומוז'י; אל"ב) כמעריצה גדולה של עבודתו וגישתו, וגם למעצב היפני טוקוז'ין יושיאוקה (שעיצב בין היתר לקרטל, מורוסו, סברובסקי ואיסי מיאקה; אל"ב) כמעריצת הגישה המתקדמת וקנה המידה האמנותי פואטי של יצירותיו".

אין תמונה
קולקציית Pixie
נספרסו, חוות קפה במקסיקו ממנה נוצרה תערובת קפה במהדורה מוגבלת שהוש (צילום:  יחצ נספרסו)
חוות קפה במקסיקו שממנה נוצרה תערובת קפה במהדורה מוגבלת שהושקה לאחרונה | צילום: יחצ נספרסו

נספרסו, חוות קפה ברואנדה ממנה נוצרה תערובת קפה במהדורה מוגבלת שהוש (צילום: יחצ נספרסו)
חוות קפה ברואנדה שממנה נוצרה תערובת קפה במהדורה מוגבלת שהושקה לאחרונה | צילום: יחצ נספרסו
  • הכתבת היתה אורחת בסדנה של חברת נספרסו בברלין