בפנטהאוז בבניין בן ארבע קומות בשכונת רחביה בירושלים מתגוררים זוג הורים בני 60+ אשר עוסקים בנדל"ן ועשו עלייה מקנדה. הדירה נמצאת ברחוב אלפסי, אחד הרחובות היפים והפסטורליים בעיר, בבניין בן 50 שנים, ולכן נדרש בדירה שיפוץ מהיסוד. בדירה ארבעה חדרים ושטח הדירה 120 מ"ר + 50 מ"ר טרסה.
"כזוג שעלה מקנדה ועשה עלייה, ירושלים הייתה במרכז חלומם", מספרים האדריכלים איילת עידו שמואלי ועמי שמואלי ממשרד האדריכלים שמואלי עידו. "שכונת רחביה בעלת צביון ירושלמי מובהק. ההחלטה על קניית הבית הוכרעה כאשר ביקרנו איתם בדירה וזיהינו יחד איתם את הפוטנציאל לקבלת פתיחות של כל החללים הציבוריים לנוף ירושלמי פסטוראלי הנשקף מהטרסה. הדיירים חלמו על בית מפנק, וחלל גדול פתוח, שמתוכנן בצורה מאופקת וקפדנית. ללקוחות וגם לנו היה חשוב מאוד להשתמש אך ורק בחומרים טבעיים: עץ, אבן וברזל".
עוד בערוץ עיצוב הבית:
בית בשני מצבים
אחד הצרכים המרכזיים בתכנון הבית היה שיוכל לתפקד בשני מצבים: האחד כאשר הזוג לבד בבית ללא הילדים והנכדים, והשני כשהילדים והנכדים מגיעים להתארח בשבתות וחגים. במצב הראשון הדרישה הייתה חלל פתוח ובמצב השני קבלת חללים פרטיים ומארחים. דוגמה להתמודדות עם דרישה זו באה לידי ביטוי בדלת הרמוניקה שמתקפלת ונסתרת בתוך הקיר. באמצעותה החלל הפתוח לחללים הציבוריים שמשמש כחדר משפחה, הופך בעת הצורך לחדר סגור ופרטי לכל דבר.
השיפוץ נמשך עשרה חודשים, מתחילת התכנון ועד סופו. עלות השיפוץ 13,000 שקלים למ"ר, כולל הכל.- מתהליך התכנון ועד לביצוע הגמר. "בשיפוץ הרסנו את כל מה שהיה קיים", מתארים האדריכלים. "הדירות משנות ה-60 בירושלים מאופיינות בחללים סגורים, כולל המטבח והסלון. הרצון שלנו היה לפתוח כמה שיותר את החללים ולהפנות אותם לכיוון הטרסה הגדולה שפונה לנוף הירושלמי".
מספר מצומצם של חומרים
אל הבית נכנסים דרך קיר עץ המתקפל אל המטבח. המבקר שכבר נמצא בתוך הבית כמעט שאינו יכול להבחין מהיכן נכנס, והמראה הנקי והמסקרן יוצר תגובה מרגשת אצל כל אורח שמגיע לבית בפעם הראשונה. מעבר לעניין העיצובי של קיר העץ המתקפל, תפקידו הוא לחבר בין החללים כאובייקט שיוצר מרכז וסביבו החללים הציבוריים והטרסה. הכניסה היא לתוך החלל הציבורי שבו סלון ופינת אוכל, והמטבח נסתר. כבר בכניסה ניתן להבחין בטרסה הגדולה שממנה נשקף הנוף הירושלמי הטיפוסי.
המטבח תוכנן בקווים נקיים, ובמספר מצומצם מאוד של חומרים: לוחות פורניר עץ אלון שטרייף שמוינו ונבחרו בקפידה, אבן גרניט שחורה במשטח האי, ובתאורה מאוד מינימליסטית ונקייה אשר יוצרת דיאלוג עם הקווים של עבודת הנגרות.
הטרסה ששטחה 50 מ"ר, מרוצפת אבן טבעית. פס התאורה שקוע בתוך הקיר מתחת למשטח אבן טרוורטין. המעקה בנוי פס ברזל נקי היוצר את האדניות לצמחייה. פרט המעקה בשילוב האדניות לצמחייה מקיף את כל הטרסה, מרחף מעל קיר המעקה ובכך מאפשר את זליגת הצמחייה אל תוך הטרסה. האדניות מוקמו מחוץ לטרסה ותוכננו באופן נסתר וכך לא 'גנבו' מגודלה ואינן מסתירות את הנוף. צמחיית הטרסה נטמעת בתוך הנוף, ויוצרת תחושת המשכיות ואחדות.
על הקשר בין פנים לחוץ מספרים האדריכלים: "הדבר הראשון שהיה ברור לנו וללקוחות שצריך לעשות בדירה הוא להרוס את כל הקירות בין הבית לבין הטרסה הגדולה, ולפתוח את כל החללים הציבוריים אל הנוף. לשם כך נבחר פרופיל מינימליסטי לדלתות המפתחים אשר מאפשר כמה שיותר פתיחה ופתיחות אל החוץ. החיבור בין הפנים לחוץ נעשה בין היתר ברמת החומר של הריצוף. ריצוף הפנים (שיש רפאל) וריצוף הטרסה (טרוורטין) בגוון ובטקסטורה אשר ממשיכים זה את זה".
גם החדרים טובלים בירוק
יחידת ההורים מאופיינת בשימוש בצבעים בהירים ונעימים, אשר יוצרים תחושת שלווה ורוגע. שטחה כ-25 מ"ר כולל חדר הרחצה, וממנה יציאה למרפסת קטנה ואינטימית הטובלת בירוק. חדר הרחצה תוכנן בקפידה ובמראה נקי, גם הוא לבן ברובו, עם חיפוי קירות עץ אלון היוצר את הארון מתחת לכיור ואת מדפי האחסון לצד הכיור.
בחדר העבודה עובה הקיר כדי ליצור עומק בחלון ולאפשר מקום ישיבה טובל בירוק. גם בחדר הרחצה של האורחים תכנון נקי ואלגנטי, כולל שימוש בעץ כמשטחים וכחיפוי קירות. "הייתה דרישה מהלקוחות לאמבטיה (גם לנכדים וגם כדי להתפנק קצת...) והיה חשוב לנו ליצור מראה נקי (כמו של מקלחון). הצבע הלבן "שולט" ונותן מראה נקי, אך השימוש בעץ יצר חום", מספרים האדריכלים על מינון הצבע.
"החוויה בתכנון ועיצוב הבית הייתה נפלאה", מסכמים האדריכלים. "היחסים עם הלקוחות היו מאוד קרובים לאורך כל התהליך ועד היום, אחרי סיום העבודה המשותפת. הדיאלוג בינינו היה פורה ומעשיר. לאורך כל הדרך היינו נאמנים לעצמנו, הן בתכנון של הדירה והן בבחירת החומרים, זאת כמובן בדיאלוג פורה ושיתוף מלא עם הלקוחות".
תכנון ועיצוב פנים: אדריכלית איילת עידו שמואלי, אדריכל עמי שמואלי - עידו-שמואלי אדריכלים