איך מנווטים בין העבודה, לבעל ולילדים? בסדרה הקומית החדשה "יום האם", שעלתה אתמול, תוכלו לראות מדי שבוע את אלה, אם לשלושה, שמתמודדת עם חיי היומיום ומנסה להכניס בהם קצת פלפל. איך מעצבים בית חי, חם ומשפחתי, כזה שייראה טוב בטלוויזיה? על כך סיפרה לנו בהרחבה המנהלת האמנותית של הסדרה, גלית הירשפלד, שעיצבה את בתיהם של כוכבי הסדרה ב-22 סטים שונים, כמעט כמו שמעצבים בתים אמיתיים.
להתאים את הבית לאופי הדמות
הירשפלד עוסקת בשני התחומים האהובים עליה יותר מכל: עיצוב והפקה. את העיצוב היא חולקת בין העמדת סטים לסדרות טלוויזיה ועיצוב בתים פרטיים, וההפקה כנראה טבועה אצלה עמוק בדי.אן.איי, אחרי שנים של הפקת תכניות טלוויזיה. בעבר סיימה לימודי עיצוב תיאטרון, מה שעוזר לה מאוד לבנות את הדרמות הקטנות והסיפורים שמלווים אותה בעיצוב הסטים, ובאופן מסוים - גם בעיצוב הבתים הפרטיים. היא עיצבה את "15 דקות" ו"עניין של זמן" וב"יום האם", כבר שימשה כמנהלת אמנותית לכל דבר.
מסתבר שהקמת סטים לצילומים היא לא עניין של מה בכך. "ראשית, קיבלתי את התסריטים של הסדרה וקראתי אותם לעומק, כדי להבין את הדמויות והסביבה שלהן. נפגשתי עם התסריטאית דניאלה לונדון והיא שימשה לי מקור עצום להשראה לעיצוב הבתים בסדרה. מיד כשנכנסתי לבית שלה הרגשתי שמדובר בבית חם ומשפחתי, אבל בעיקר מלא בחיבורים של פריטים, שיוצרים את העניין האמיתי במראה הכללי.
"דיברנו הרבה על אלה, הדמות שמגלמת קרן מור, על מי היא ומה היא, על מה היא לובשת ומה היא אוהבת ואיך ניצור מצב שהיא תרגיש הכי טוב על הסט. די מהר הבנו את גבולות הדמות שלה ואת עצם היותה מיקס צבעוני של הרבה דברים ושמבחינתה הכל אפשרי. לכן גם בבית שלה צריך להיות שילוב אקלקטי של ישן וחדש".
הבית של אלה ומושו: פריטים שאוספים על הדרך
הירשפלד, שממש כמו אלה אוהבת לאסוף וללקט פריטים שמתחברים לתוצאה הרמונית שלמה, יצאה למצוא את הפריטים שישמשו רקע נכון לאלה ולמשפחתה. בדיוק כמו שאלה הייתה עושה כך גם היא מצאה חלק מהפריטים ממש "על הדרך". "ידענו למשל שהמיטה של תמרה הבת, צריכה להיות מן מיטה ישנה שנמצאה באיזה מקום ונאספה וכך בדיוק היה גם במציאות. באחד הימים כשהלכתי לחפש פריטים ב'וינטאז' מניה', ראיתי את המיטה מונחת בצד רגע לפני שהיא מושלכת לפח. מיד ידעתי שזו המיטה של תמרה ואספתי אותה איתי".
ואכן, הבית של אלה ומושו (דרור קרן, בעלה של אלה ובעל מפעל מצליח לפיצוחים) הוא הסט המרכזי בסדרה. "ההנאה הגדולה בסדרה הזו היא בכך שמדובר בלוקיישנים ולא באולפן כלומר ממש בבתים אמיתיים שאליהם אנחנו נכנסים לתקופת הצילומים ומתאימים אותם לצורכי הסדרה", אומרת הירשפלד, "כהפקה אנחנו יוצאים לסיורים ובוחנים התאמות פרקטיות וטכניות וכמובן התאמה לעלילה ולדמויות. על מנת להתאים בדיוק, הבית המרכזי של אלה ומושו צולם בשני בתים נפרדים, כשהסלון, המטבח, חדר העבודה, חדר השינה הראשי והשירותים צולמו בבית אחד ואילו חדרי הילדים בבית אחר".
למרות ההתאמה המדויקת בבית של אלה ומושו נאלצה הירשפלד להוציא כמעט הכל ולהרכיב את הסט מחדש לטובת הצילומים. "פרט לאי ולמקרר במטבח, מיטה זוגית וכמה כיסאות, קיפלנו את כל הבית. במהלך שבוע אחד העמדנו את הבית מחדש ממש כמו בעבודת עיצוב לבית פרטי. הקירות נצבעו מחדש, טפטים הודבקו, רהיטים הובאו מ"אייטמס" ומ"וינטאז'", אקססוריז ואביזרים נאספו מ"גלוריה מונדי" ו"סופי" ואפילו האגרטל במטבח הועתק מזה שהיה מונח בבית של דניאלה ביום הפגישה שלנו. מעבר לכך יצרנו גופי תאורה לפי תמונה מדויקת שנשארה לי מילדותי, תלינו וילונות, הוספנו ארגזים ישנים, שידות קטנות וכדומה".
1. ראש אייל, 129 שקלים בחנויות העיצוב 2. מסגרת מנטה גדולה, 120 שקלים, SOFI, שוק הפשפשים, יפו 3. כוס מלמין מודפסת, 35 שקלים, SOFI 4. מסגרת ורודה, 87 שקלים, SOFI 5. מתלה מתכת פלמינגו, 139 שקלים, SOFI 6. קופסת פח לתה, 69 שקלים, SOFI
1. ספת קפיטונאז', 6,900 שקלים, אייטמס 2. שולחן קפה נאגוצי, 2,900 שקלים, אייטמס 3. כורסה והדום איימס, 5,900 שקלים, אייטמס 4. מהסלון של אלה ומושו, ספת דניש, 6,900 שקלים, אייטמס 5. כיסא פלסטיק עם רגלי עץ, 440 שקלים, אייטמס
הבית של מיקי: הפוך מהבית של אלה
כדי ליצור את הבידול וההבחנה הוויזואליים הברורים בין סט לסט, ביתה של מיקי, הלא היא אורלי זילברשץ הרווקה התכשיטנית, חברתה של אלה, עוצב באופן שונה לחלוטין. "כדי שיהיה ברור איפה נמצאים חשוב ליצור הפרדות אמנותיות ועיצוביות בין הסטים", מסבירה הירשפלד. "הבית של מיקי לבן לחלוטין ובחנות שלה, שמשלבת בין שחור ואפור, יש שוב ניגוד חזק. רציתי לבנות עבורה שפה שונה לחלוטין שתשמש קונטרה לאלה. בחנות שלה, למשל, עשיתי שימוש בשחור שהיה קיים בלוקיישן שמצאנו אליו הוספתי מדפי פרספקס שחורים, צילומי ענק על רקע שחור, וטיפוגרפיה גדולה בזהב של ציטוטים על עדיים מהמקורות".
עיצוב בית בסט: כמו במציאות, אבל קצת מוגזם
ההתייחסות לעיצוב בית בסט צילום דומה מאוד לעיצוב בית במציאות, אם כי בסט אפשר ואפילו רצוי ליצור מעט הגזמות. "בניגוד לבתים אמיתיים שאני מעצבת, על הסט אני מגשימה את הפנטזיות האישיות שלי וחופש הפעולה הוא גדול מאוד יחסית ומאפשר לי יותר להעמיס וללכת יותר לקצוות. למשל, לא קורה כמעט שדמות תעמוד ומאחוריה הקיר יהיה ריק, מכיוון שהעניין הוויזואלי חייב להישאר ולהישמר כל הזמן. אם בבית רגיל הייתי תולה על הקיר ראש אייל אחד עשוי קרטון, אז כאן תליתי שלושה. בחדר העבודה של אלה למשל תליתי מסגרות צבעוניות רבות מאוד שמקור ההשראה להן במגזין עיצוב שעלעלתי בו, רק שכאן הכמות גדולה הרבה יותר".
את פריטי העיצוב שמרכיבים בסופו של דבר את הסטים השונים מלקטת הישרפלד מחנויות מוכרות, יותר ופחות, אבל מקפידה שלא ליצור אבחנה מדויקת. "גם אם אני לוקחת פריטים מאיקאה אני מקפידה לבחור דווקא את הדברים הפחות מובחנים ומזוהים עם החברה. אבל לעומת זה אם ארצה להשתמש בפריט שהוא יותר בבחינת עיצוב קלאסי, כמו מנורת זרוע, זה פחות יפריע לי. הכיף שלי הוא למצוא את הדברים האחרים והשונים, להרכיב מהם קומפוזיציה הרמונית ובסוף להגיע לסט ולהיות מרוצה מהתוצאה. אבל הכי חשוב מבחינתי, זה שהשחקנים ירגישו הכי בבית שאפשר".