רצינו לברוח מהנוסחה המקובלת האופיינית לדירות, שבה המעבר מהאזור הציבורי לפרטי הוא באמצעות מסדרון אורכי", אומרים מעצבי הפנים אושרי אבירם ודנה קושמירסקי על תכנונה המחודש של הדירה שהופקדה בידיהם לצורך שיפוץ. "רצינו לשוות לה אופי מיוחד, שונה מהמוכר והרווח, ובכלל זה להאיר את חללה שהיה חשוך למדי", הם מוסיפים.
שטחה של הדירה נחלק במקור לחמישה חדרים ותהליך השיפוץ שבוצע בה היה מקיף: כל מחיצות הפנים הוסרו ממנה, ורק העמודים נותרו על מקומם בשל אילוצים קונסטרוקטיביים. התכנון החדש שנטווה הסתפק בארבעה חדרים (סלון+שלושה חדרים), ובתוך כך אפשר להגדיל את החלל הציבורי ולרווח אף את אזורי הדירה האחרים, וכן שילב בו פונקציה של שירותי אורחים שלא נכללו בדירה קודם לכן.
עוד באתר לעיצוב הבית:
הפרדה אחרת בין הפרטי והציבורי
את נתיב הבריחה מקונספט החלוקה המוכר גיבשו אבירם וקושמירסקי כתפיסת מרחב חדשה הנשענת על אלמנט קובייתי – קובייה גדולה (3X3) שניצבת כמוקד דומיננטי רב נוכחות במרכז חלל ציבורי פתוח, ולצד עניין ויזואלי מספקת שלל פתרונות פונקציונליים. בראש ובראשונה, במיקומה המרכזי היא אכן מייצרת הפרדה אחרת בין האזור הפרטי והציבורי ומגדירה באורח שונה את צירי התנועה בחלל, וזרימת המעברים נעשית סביבה ולא כציר אורכי רגיל. מעבר לכך, היא מצניעה בתוכה את העמודים התומכים, את תשתיות הצנרת ומערכת מיזוג האוויר, ובעיקר מתגלה כקוביית הפתעות חכמה: מעטפתה החיצונית, העשויה עץ אלון מושחר, מנוצלת להטמעת יחידות אחסון רבות שלא נודע כי באו אל קרבה וכן פינת עבודה אינטימית, וחללה הפנימי מכיל בתוכו את חדר רחצה של הילדים. המעטפת תוכננה בגריד צורני של מלבנים המייצר חזות אחידה שאינה מסגירה את המצוי מאחוריה, כך שאין לדעת אם והיכן מדובר בדלת ארון, בדלת כניסה לחלל רחצה, או פשוט ביחידה תמימה שהינה חלק קבוע ממערך המלבנים של החזיתות.
מקבץ נרות במקום קמין
כניגוד מאזן לאלמנט הכהה שנוכחותו בחלל דומיננטית, כל הקירות נצבעו בלבן להעצמת תחושת המרחב והפתיחות, ולריצוף נבחר פרקט עץ אלון מעושן בגון חול, שמוין בקפידה ליצירת מראה הומוגני נטול עיניים המשווה רוגע ושקט בעיניים. מרבית התאורה תוכננה כנסתרת ושקועה עם מיעוט גופים דקורטיביים, פריטי הטקסטיל והאלמנטים המשלימים מאופיינים בצבעוניות של תתי גוונים כבז' וגרז' עם נגיעות מדודות ביותר של גוונים עזים, וכל החומרים שנבחרו לשמש בחלל הינם טבעיים בלבד: ברזל מושחר, עץ, אבן וזכוכית. בפתחים הותקנו מסגרות פרופיל בלגי, והמחיצות ששולבו בחלל הפנים עוצבו כשילוב של פלדה חרושתית וזכוכית שקופה למחצה עם טקסטורת פסים מעודנת - שילוב חומרי וצורני המתכתב עם הפתחים החיצוניים תוך יצירת מראה מסוגנן וקוהרנטי ומבטיח החדרת אור מקסימלית גם לאזורים חשוכים, דוגמת פתח דלתה של מרפסת שירות שהורחב לכדי מפתח שלם מרצפה לתקרה בו שולבה מחיצה מסוג זה. "למעשה, אין בחלל אף מתכת אחרת מלבד ברזל, גם לא בידיות או באלמנטים קטנים אחרים", אומרים אבירם וקושמירסקי, שהעניקו לחומר במה משמעותית גם בעבודות הנגרות שתכננו ייעודית, בפריטים דוגמת גופי תאורה שבחרו, ואף שילבו אותו במעטפת הקובייה כתחליף מקורי לקמין, "מכיוון שמסיבות טכניות לא יכולנו להתקין קמין, מצאנו פתרון אחר לכך: בתוך מעטפת הקובייה יצרנו גומחה שחיפינו בברזל ובתוכה הצבנו מקבץ של נרות המהדהד את האווירה החמימה שנוסכת נוכחותו של קמין, כמו גם את מראה האש המרצדת".
בחלל הציבורי שגדל בגלגולו הנוכחי מיקום הפונקציות מאופיין ברווחה המעניקה לכל אחת מהן מרחב ראוי, ושפת העיצוב אקלקטית ואנינה. פינת הישיבה מוקמה כמתבקש מול ה"קמין" שבקובייה כאזור אינטימי הכולל ספה, צמד כורסאות מסוגננות, שולחנות קפה נמוכים בעיצוב קליל וכורסה שמזמינה השתרעות נינוחה מול אש הנרות. אזור פינת האוכל מגלם רכות ותוכן אישי שמייצרים שולחן עגול עם גוף תאורה תואם המשתלשל מעליו, פסנתר שניצב לצדו, וספרייה המכסה את פני שטחו של הקיר הסמוך ונחלקת למעין שלושה מקטעים. שני המקטעים הצדדיים מכילים מדפים להצבת ספרים ופריטי נוי, במרכז חללו של המקטע האמצעי משתלבת יחידת אחסון תלויה, וכל השלושה תחומים במסגרת שחורה. המסגרת תוכננה תוך שמירת מרווח ממקטעי הספרייה, וכשהיא נסוגה מעט פנימה ביחס אליהם היא משווה לספרייה כולה חזות קלילה ומרחפת משהו.
מופע מרחף, אוורירי ומעודן
המטבח, הממוקם כמו מאחורי הסלון במקום שהיה הסלון הקודם, נהנה מיציאה למרפסת נעימה המחדירה לחללו אור טבעי ומראה צמחייה ירוקה. במרכז שטחו ניצבת יחידת אי שעיצבו אבירם וקושמירסקי כרהיט לכל דבר המבוסס על קונסטרוקציית ברזל ומשטח עץ: כלפי המטבח מעוגנת אליה יחידת מגירות מרחפת, וכלפי הסלון הופך משטח העץ לשולחן בר במופע קונזולי. יחידת המגירות עוצבה במראה של קורות עץ אנכיות והמשטח העליון עשוי עץ בגון חול בדומה לפרקט, וטקסטורת החומר מודגשת באמצעות מילוי שחור בנקבוביותיו תוך יצירת מראה מעושן כלשהו. כמו עיצובה של יחידת המגירות, אף חיפוי הקיר מעל יחידת הכיור בוצע בעבודת נגרות כקורות עץ אנכיות שנצבעו באפוקסי לבן, והוא מהווה רקע למדפי ברזל המותקנים עליו- מדפים דקיקים שלמרות היותם עשויים מברזל מייצרים מופע מרחף, אוורירי ומעודן. משטח הכיור עשוי בזלטינה בגון אפור פחם כהה, והחזיתות המשתלבות תחתיו, כמו גם ביחידת קיר גדולה המאכלסת את מכשירי החשמל, בוצעו בגימור אפוקסי לבן חלק.
שפת העיצוב מהודקת, נאמנה לחומריות הטבעית ומאופיינת בהקפדה על כל פרט, והחללים הפרטיים אינם סוטים ממנה. בפתחו של חדר הארונות ביחידת ההורים משתלבת מחיצת ברזל וזכוכית שקופה למחצה עם טקסטורת פסים, וכך גם בדלת חלל הרחצה הצמוד. חללו של חדר הרחצה רוצף באריחי שיי גריי אפורים המשמשים גם לחיפוי חלק מהקיר על מנת לא ליצור מראה כבד מדי, עיצובה של יחידת הכיור המרחפת מצטט את מוטיב קורות העץ האנכיות, ומתוך המראה כמו מגיחים גופי תאורה עם זיגוג בדיגום פסים המהדהד את מרקמן של הזכוכיות ברחבי הדירה. חדר הרחצה של הילדים הממוקם, כאמור, בתוך הקובייה, מרוצף ומחופה באריחי שיי גריי ומשטח הכיור עשוי בזלטינה, וטריק נחמד שילבו אבירם וקושמירסקי בשירותי האורחים, שמיקומם בקדמת החלל מותח קו ישר עם המרפסת: בקיר התוחם את חללם הותקנה מראה אפורה כמו מעושנת, כך שעם פתיחת הדלת נשקף בה נוף המרפסת כסוג של תעתוע. המרפסת עצמה טופלה בקפידה, עם ריצוף דק עץ ותכנון צמחייה ששילב בה צמחייה בגבהים שונים, והרהיטים שהוצבו בה עוקבים אחר שפת החומר של החלל כולו כשהם עשויים מברזל שחור וקליעת רפיה. כך, למעשה, סוגרת המרפסת את הקונספט הרעיוני שתורגם עד אחרון פרטיו ומדבר בעד עצמו בתוצאה שהתקבלה ומסבה לדיירים הנאה גדולה.
תכנון ועיצוב: אושרי אבירם ודנה קושמירסקי, מעצבי פנים
במדור הקודם: מפגש מודרני כפרי באזור השרון
לכל הבתים של בית ונוי
הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"
קבלן ביצוע: ש.י. אקוסטי קיר; ריצוף החלל: פרקט אלון מעושן בגון חול של "פרקטים"; אודיו וידאו: ניו אודיו פרו; ריהוט: טולמנ'ס ו-THE BOX; ריהוט: לופט; גוף תאורה: אקסלוסיב; אביזרים ודקורציה: SETI; חלונות בלגיים: 100 פלוס; גינון מרפסת: גנן על הגג; נגרות: נגריית קומפלט; משטחים: משה הוד; חיפוי אבן: "פרקטים"; אביזרים סניטריים: חזי בנק; זכוכית: "המראה"