על הבית השוכן בגבעת האירוס, ישוב קהילתי חדש סמוך לנס ציונה, ניתן לומר כי הוא נולד מאהבה לספרים: "אהבה לספרים שהפכה לארכיטקטורה", כפי שמגדיר זאת האדריכל המתכנן ארז אליאסין. "המקום שתופסים ספרים בחיי הדיירים, הכמות העצומה שלהם שמצויה ברשותם, והנוכחות המכובדת שביקשו להעניק להם בביתם, היו הסעיפים המשמעותיים ביותר שהועלו בפרוגראמה", מוסיף אליאסין, שאימץ את הדברים כנקודת מוצא לתכנון שרקם ומזמן הפתעה של ממש: ספרייה מרשימה נחשפת לעין הבאים כבר מחוץ לבית, מקבלת את פני הנכנסים לחצרו כסוג של תעודת זהות המכריזה על עולם התוכן של הדיירים.
תכנון שנולד מאהבת הספר | צילום: עוזי פורתאשליה של גודל
המגרש עליו נבנה הבית הדו קומתי משתרע על שטח של 500 מ"ר מוגבה מעט ממפלס הרחוב, ומעטפת המבנה תוכננה כתיבה מלבנית בה משתלבות נסיגות, כאשר קורות ועמודים שכמו משלימים את המתאר התיבתי, הופכים את החללים שבקדמתם לאזורי ביניים ואף מספקים להם הצללה נדרשת. כך, במיקומו הגבוה עם העמודים המתנשאים בחזיתות הפונות לרחוב, נדמה הבית כבעל מידות, אך לדברי אליאסין: "הבית אינו גדול כפי שהוא נראה. נפחים של חוץ ופנים המשולבים אחד בשני בתוך מסגרת מלבנית הם שיוצרים אשליה של גודל".
תהליך הכניסה לבית מדורג ומתרחש כעין שכבות: מתחיל בשער הכניסה לחצר, עובר דרך מספר מדרגות המוליכות מעלה למבואה חיצונית מוגדרת באמצעות קורה עליונה, חולף לצד חלקה מגוננת המשתרעת לצד חזית קדמית שקופה, דרכה נחשפת הספרייה המזמינה פנימה. דלת הבית מתגלה כאחד הקטעים השקופים המייצרים את החזית, אך בניגוד למצופה הכניסה לחלל הפנים אינה ממשיכה את ממדי השקיפות והחשיפה - קיר הספרייה מתברר כאלמנט מרכזי שמחולל את הסירקולציה בחלל, מגדיר מבואה פנימית וזרימת מרחב הנחלקת לאזורים ברורים ומובחנים: עברו האחד מוביל אל אזור הכולל סלון ופינת האוכל; מעברו השני ישנה גישה לאזור חדרים ולגרם מדרגות המוביל לקומה העליונה; ומאחוריו ממוקם המטבח. ספרייה ובית סביב לה | צילום: עוזי פורת קיר הספרייה כאלמנט מרכזי | צילום: עוזי פורת מגדיר מבואה פנימית וזרימת מרחב | צילום: עוזי פורת מחלק את הבית לאזורים | צילום: עוזי פורת
עם זאת, תכנונו במנותק מהתקרה וגובהו של אזור המבואה המתנשא עד רום תקרת הבית, משמרים תחושת מרחב ופתיחות שהינה אחד ממרכיבי הקוד המלווה את החלל כולו - פתיחות ואינטימיות המתקיימות בו בעת ובעונה אחת. אליאסין:" פתיחת כל החללים הניתנים לפתיחה ליצירת מרחב אחד גדול, ושילוב הפרדות פונקציונאליות ביניהם, היא שמעצימה את התחושה המשולבת".
מכיוון שמדובר במגרש לא גדול במיוחד אחת השאלות שהפנה אליאסין לדיירים בעת גיבוש התכנון התייחסה להעדפתם מבחינת יחסי בית וגינה - בית גדול או גינה גדולה, ותשובתם הגדירה העדפה לבית גדול שישרת אותם בנוחות כמשפחה עם שלושה ילדים. ובכל זאת, היות ו"בבית צמוד קרקע כמו בבית צמוד קרקע" אחת ההנאות המשמעותיות טמונה בקשר המידי עם החוץ, הקפיד אליאסין לנצל את מעט שטח הגן וליצור לכל אזור מאזורי קומת הכניסה גישה ישירה אליו, למרחב התואם את מהותו.
כך, לדוגמה, מהמטבח ישנה יציאה אל פינת אוכל אינטימית המשמשת את בני הבית בחיי יומיום, מחזיתו הקדמית של הסלון ישנה יציאה לרחבה מרוצפת המיועדת לאירוח, חזית נוספת שלו יוצאת אל אזור הבריכה, ומאזור החדרים של הקומה (ממ"ד, חדר כביסה, שירותי אורחים עם מקלחת וחדר עבודה שנכון לעכשיו משמש כחדר משחקים), ישנה גישה אל אזור שיועד לשמש את הילדים למשחק. בתוך כך, נרקמת מסגרת החלל כשילוב מאוזן בין שקיפות וקירות, המייצר מרחב מגורים נוח ונעים למחייה: פתוח דיו בקשריו החוץ, ואינטימי דיו בתחושת הביתיות שהוא מעניק. אליאסין: "העובדה שמדובר במגרש מוגבה ממפלס הרחוב, הייתה בבחינת יתרון שאפשר ליצור פתיחות ללא חשש של היחשפות לרחוב אליו פונה הבית". יצירת חלל אחד גדול | צילום: עוזי פורת מהסלון ישנה יציאה לרחבה מרוצפת המיועדת לאירוח | צילום: עוזי פורת מהמטבח יוצאים לפינת אוכל אינטימית | צילום: עוזי פורת
העומק שתוכנן למדפים גויס לטובת נישה למקרר | צילום: עוזי פורתסלון ופינת אוכל בכיוון הנוף
קירות החלל נצבעו בלבן, לריצוף קומת הכניסה נבחרו אריחי גרניט פורצלן גדולים (80X80) בגון אבן, והפתחים הרבים, שתוכננו בקפידה להשגת נוחות אקלימית, הותקנו במסגרות אלומיניום אנודייזד כסוף כשעמם משתלבים תריסים חיצוניים בגון תואם. תקרת החללים הציבוריים גבוהה למדי - 3.80 מטר, "על מנת ליצור תחושה של נפח ומרחב גדולים מאלה הקיימים בפועל", כפי שמסביר אליאסין, ואופן תכנונה כתקרה צפה מנצל את מרווח ניתוקה מהקיר להצנעת גופי תאורה סמויים תוך יצירת רצועת אור היקפית, במקביל לגופים שקועים ששובצו בפני שטחה.
קיר הספרייה על מדפיו הארוכים מייצר ממד אופקי נעים לעין המושך את העין לכיוון אזור הסלון מלווה בצבעוניות שמעניקות עטיפות הספרים. לצד המדפים משתלבת גם גומחה בה ניצב פסל עץ וכן חלקת קיר מחופה בלבני סיליקט אפורות. אליאסין: "היות ומאחורי הקיר ממוקם המטבח, גויס העומק שתוכנן למדפים לטובת שילוב המקרר בצדו השני, וחיפוי הלבנים בנקודה זו היה פתרון אסתטי התורם עניין ויזואלי נוסף ואף מהדהד חיפוי זהה ששולב בחדר המשפחה הממוקם בהמשך המטבח". המטבח עוצב בקו נקי בגון לבן | צילום: עוזי פורת במרכזו ניצבת יחידת אי גדולה וארוכה | צילום: עוזי פורת שתי שדרות רחבות למדי המעניקות נוחות עבודה למשתמשים | צילום: עוזי פורת גרם מדרגות המשלב מדרכים בחיפוי עץ אלון | צילום: עוזי פורת
חללי הסלון ופינת האוכל הממוקמים בהמשך למבואת הספרייה, בכיוון הנוף, מאופיינים בקפידה מסוגננת: פריטי ריהוט נדיבי מידות בקווי עיצוב עכשוויים וצבעוניות מאופקת, ועבודות אמנות אנינות הפזורות סביב, דוגמת פסלים מעודנים עשויים חוטי ברזל שיוצר האמן ניהד דביט.
אל המטבח השוכן מאחורי הספרייה ניתן להגיע מפינת האוכל, כמו גם מעברה הסמוך לדלת הכניסה ללא צורך לחצות את חללי האירוח, והוא עוצב בקו נקי בגון לבן עם ידיות אינטגראליות המשמרות חזות אחידה ושקטה. צדו השני של אלמנט הספרייה הופך בשטחו ליחידת קיר בה משתלבים בנוחות מכשירי חשמל וחללי אחסון רבים, ובמרכזו ניצבת יחידת אי גדולה וארוכה המכילה את יתר הפונקציות המטבחיות: במשטחה העליון משתלבים כיור וכיריים, בהיקפה חללי אחסון נוספים, ואחד מקצותיה משמש כדלפק אכילה. במיקומה במרכז החלל, היישר מול פתח היציאה לפינת האוכל החיצונית, היא מסמנת בשטח המטבח שתי שדרות רחבות למדי המעניקות נוחות עבודה למשתמשים, ומייצרות מעברים נגישים - הן לפינת האוכל שבאזור הסלון, הן לרחבת הדק שבחוץ, והן לפינת משפחה/טלוויזיה הממוקמת מעברו השני. ומעקה ברזל צבוע לבן | צילום: עוזי פורת לאורכו של הציר ממוקמים שלושה חדרי ילדים | צילום: עוזי פורת
שקיפות מכל פינה בבית | צילום: עוזי פורתפינה הטלוויזיה הנינוחה זו היא לב ההתרחשות הביתית, מוקד הפעילות של חיי היומיום ואזור אינטימי לשהייה ביחד, כאשר קרבתה למטבח ולפתח יציאה לגינה מספקת נוחות רבה, ומותירה את אזור האירוח כ"חלל לבן".
האזור בצדה השני של המבואה נפרש כחלל פתוח שהחדרים ממוקמים בהיקפו, והוא תוכנן כך שבמידת הצורך ניתן יהיה לאחד אותם בעתיד לכדי יחידת הורים מרווחת. אליאסין: "לצד מענה לצרכים עכשוויים, אני מאמין שהתכנון צריך לשמר ממד דינאמי, גמישות ומבט לעתיד, שכן הצרכים משתנים מהר מאד, מהר מכפי שאנו מעריכים בנקודת זמן נתונה". אשליה של גודל | צילום: עוזי פורת נפחים של חוץ ופנים המשולבים אחד בשני | צילום: עוזי פורת כל פונקציה נהנית מספייס מוגדר שלה | צילום: עוזי פורת
מכל חלק בבית יש יציאה לחצר | צילום: עוזי פורתבקרוב: פרק ב' של הספרייה
גרם מדרגות המשלב מדרכים בחיפוי עץ אלון ומעקה ברזל צבוע לבן, מוביל אל הקומה העליונה הזורמת כציר שצדו האחד תחום בשקיפות הוויטרינות של החזית הקדמית. לאורכו של הציר ממוקמים שלושה חדרי ילדים, חדר רחצה שהם חולקים ויחידת הורים רחבת ידיים, וגומחה בקיר המלווה אותו מלמדת שבשטחו עתיד להשתלב גם "פרק ב"' של הספרייה. חללי הקומה רוצפו בפרקט הנוסך חמימות, ובחזותם ניכר דגש לפונקציונאליות ונוחות. כך, למשל, בחדרי הילדים תוכננו פתחי החלונות בנסיגה מקו המעטפת, תוך יצירת אדנים רחבים ועומק שנוצל לשילוב מגירות ומרווח את שטחם מיטבית ללא צורך בשילוב יחידות אחסון נוספות. יחידת ההורים המרווחת כוללת בשטחה חדר ארונות, אזור רחצה מפנק המופרד מחלל החדר באמצעות צמד דלתות כנפיים עשויות זכוכית, ומרפסת חזיתית ממנה ניתן להשקיף לכיוון מערב ולנוף הים באופק.
למרות מיעוט יחסי של שטח גן, מרחב החוץ הסובב את הבית אינו מרגיש ככזה. בתכנון שיצר אזורים ייעודיים מייצר אופיים המשתנה תחושה דינאמית, ודבר אינו חסר לשהייה מפנקת בחוץ, ובכלל זה בריכת שחייה שמיקומה לכיוון דרום לצד המבואה החיצונית נעשה במכוון לחימום המים לקראת הקיץ. כך, כשכל פונקציה פנימית או חיצונית נהנית מספייס מוגדר שלה וביחד הן חוברות לכדי מארג הרמוני, נראה כי כוחה של אהבת ספרים להיתרגם לארכיטקטורה הוכיח גם הוכיח את עצמו. קורות ועמודים שכמו משלימים את המתאר התיבתי | צילום: עוזי פורת תחושות של פתיחות ואינטימיות בעת ובעונה אחת | צילום: עוזי פורת
דבר אינו חסר לשהייה מפנקת בחוץ | צילום: עוזי פורתתכנון: אדריכל ארז אליאסין
קבלן ביצוע: נביל חגלי, "אנח"
איך מוסיפים חדר ושומרים על חלל מרווח?
לכל הבתים במדור "בתים יפים"
הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"