עם כל האינפורמציה שבה מופצצים הורים בימים אלה, לא פלא שהם נותרים מבולבלים ועייפים: כל יום צץ מחקר חדש, ולכל מחקר יש מחקר סותר, ואף פעם אין לדעת מהי החברה המסחרית שמימנה את הסקר או המחקר המרעיש האחרון. אין סוף לקונפליקטים, ולא אחת הורים מוצאים את עצמם מרגישים שצריך לחזור למקורות, למה שהיה פעם, כשהכל היה פשוט וברור. ילדים היו ילדים, הורים היו הורים, ולא נאלצו להתמודד עם מסרים סותרים או מבלבלים מהתקשורת. ובכן, מסתבר שזה ממש לא נכון. הצצה קטנה לפרסומות של פעם חושפת שהחכמנו מעט, ואנו יכולים לטפוח לעצמנו על השכם: היי, כולנו יודעים היום שתינוקות לא צריכים לשתות קולה, או להתקרב לסכיני גילוח, לא?
אין כמו קרני השמש
בפרסומת הזאת לשמן התינוקות של ג'ונסון אנד ג'ונסון, נראים המוני ילדונים ורדרדים ומתוקים בבריכה, בבגדי הים שלהם, והמודעה מציעה להורים לשמן את ילדיהם היטב בשמן תינוקות, לקליטה טובה יותר של קרני השמש. הסרטן מעולם לא נראה חמוד יותר.
סמים קלים
אין סיבה שילדים יסבלו מכאבי שיניים. ב-15 סנט בלבד יכלו הורים שאכפת להם לרכוש עבור ילדיהם טיפות קוקאין להקלה מיידית בכאב, ללא צורך במרשם רפואי וללא הגבלה. זהירות, זה ממכר.
הגיל שאפשר להתחיל
יצרנית המשקה התוסס והממותק 'סבן אפ' שמה על הפוסטר שלה ילד בן 11 חודשים, והתפארה בכך שהוא ממש לא הצרכן הצעיר ביותר של החברה. "'סבן אפ' הוא משקה כה טהור ומשפחתי שאפשר לתת אותו לתינוקות ולהרגיש עם זה מצויין", נכתב במודעה. "לאמהות שרוצות לחסוך בחלב – נסו לערבב את החלב עם כמות שווה של סבן אפ. זה עובד, וזה נהדר!".
קולה לתינוק נמרץ יותר
גם בקוקה קולה לא ויתרו על המגזר הצעיר, ושיווקו את המשקה לתינוקות קטנים, עם הסלוגן: "להתחלה טובה יותר בחיים – שתו קולה מוקדם יותר!". המשקה, מעבר לכך שהוא מצויין לתינוקות, מבטיח להם גדולות ונצורות: סגנון חיים אקטיבי יותר, אישיות מפותחת וסוכרים חשובים לגוף.
"מחקרים שנערכים כבר מספר שנים מראים שלתינוקות ששתו קולה בגילאים הקריטיים של ההתפתחות יש יותר סיכוי להשתלב ולהיות מקובלים בגיל ההתבגרות. עשו לעצמכם ולילדכם טובה ותנו להם משקאות תוססים ממותקים כדי שיהיו מבוגרים מאושרים".
התינוק החנוק
על פי חברת דופונט "דברים שמגיעים עטופים צלופן הם נקיים יותר ובריאים". חבל שמישהו שם לא ממש היה סגור על הדרך שבה מגיעים ילדים לעולם, ובטח שלא על איך מטפלים בהם. הסלוגן של הקמפיין הזה אומר: "הדברים הטובים ביותר בעולם מגיעים עטופים בצלופן", נכון, דברים כמו חנק.
גילוח נפש
הסכין החדש של ג'ילט (נכון לראשית שנות הארבעים), בטוח כל כך עד שתינוק יכול להשתמש בו. "תתחיל לגלח את עצמך מוקדם", נכתב במודעה, שכנראה שבתקופת יציאתה לשוק עוד נהגו ההורים לגלח את התינוקות העצלנים שלהם.
אקדחים ובובות
"אקדחים אינם צעצועים", מסבירים יצרני האקדח 'רבולבר'. "הם יכולים להרוג, אבל עכשיו, עם מערכת הבטיחות החדשה שלנו, הם בטוחים לגמרי". בתמונה רואים ילדה במיטתה הרכה, בובתה לצידה, והיא משחקת להנאתה באקדח של אבא. "אבא אומר שהאקדח לא יפגע בנו", רשום על הילדה. יופי של אבא.
תמימות בעייתית
"בייביסופט" היה מוצר של חברת הקוסמטיקה "לאב", שהבטיח למשתמשות בו ריח של תינוק. בסדר, כולנו אוהבים ריח של תינוקות, אבל מהי האג'נדה שעמדה מול עיניהם של המפרסמים? "תמימות זה הרבה יותר סקסי ממה שאת חושבת". התמונה של הילדה המפתה, האוחזת בדובון צמרירי מבהירים שמדובר פה בשיווק של סטייה להמונים.
פדיחה לדורות
המוצר שלפנינו יכול לפרנס דורות של פסיכולוגים. מדובר בחיתול לנערים מתבגרים, שהאמהות שלהם לא מעוניינות יותר לכבס את הסדינים הרטובים שלהם, או להתמודד עם העובדה שבני התשחורת שלהם עוד מרטיבים בגיל כזה. לחיתולים מצורפת חוברת בחינם בשם "הרטבה בקרב ילדים גדולים", שתתמוך ותעזור לאמהות להתמודד עם הבעיה המביכה.
תורת הגזע
"למה אמא שלך לא רוחצת אותך בסבון של פיירי?", שואל הילד הבלונדיני המגונדר והמדושן את הילדה השחורה בשמלה הבלויה, בתמימות גזענית מחרידה בפרסומת הנאיבית-למראה שלפנינו.
גם בישראל
מסתבר שבתחילת האייטיז מישהו חשב לשווק להורים מוצר שנקרא 'טרופית גדולה'. תכלס סתם מדובר במיצים בקופסאות, אבל הרעיון היה לשווק את המוצר במיוחד לילדים, לכן מחלקת הקריאייטיב הושיבה שלוש נשים סביב שולחן, שנראות כאילו הן מעוניינות לרכל בשקט, בלי הפרעות מהילדים, ומעליהן סלוגן מצחיק שלא היה עובר כיום בשום משרד פרסום: "איך משתיקים חמישה נודניקים צמאים?".
>> אהבתם? שתפו את החברים שלכם בפייסבוק
>> היום הבעיה היא אחרת: מה הפרסומות המיניות עושות לילדים שלנו?