מיליונים רבים של הורים מסביב לעולם שולחים את ילדיהם בכל בוקר לגן, ואוספים את האוצר הקטן שלהם משם אחר הצהריים. מדובר בבלוק לא קטן של שעות אותן מבלה הילד בעולם אחר, נפרד, ומחקר חדש ומעניין מגלה שלמעשה, מרבית ההורים אינם מודעים כמעט בכלל למה שמתחולל בחיי ילדם בכל השעות הללו, ושהם ממעיטים בחשיבות והשפעת סביבת הגן על אישיותו, אופיו ומצבו הרגשי. "על רוב ההורים להיות מעורבים יותר בעולם הגן מאחר שיש לו משמעות מכרעת על התפתחות ילדם", אומרת החוקרת הראשית.
הגורם המכריע לבחירה: מיקום גיאוגרפי
פרופ' נינה האו, העומדת בראש הפקולטה לחינוך באוניברסיטת קונקורדיה הקנדית, ערכה את המחקר במסגרת מחקר רחב יותר שערכה בנוגע למערכת החינוך הצעירה בארצה, והופתעה לגלות עד כמה ההורים מנתקים עצמם ומסירים אחריות. "למרבית ההורים אין מושג קלוש לגבי הרקע של הצוות החינוכי המלווה את הילד, לא מהי השכלתו, מהו הנסיון שלו. הם לא יודעים גם מה סדר היום בגן. איש לא קונה רכב מבלי לעשות קצת שיעורי בית, נכון? אז למה הורים לא עושים יותר שיעורי בית כשהם בוחרים גן? על פי המחקר שלנו, משפחות בוחרות בגן בעיקר על פי הקרבה לעבודה או לבית ולא על פי יכולות הגננת או הפילוסופיה החינוכית".
במסגרת המחקר, שיפורסם בכתב העת לחקר הילדות המוקדמת, יצאה האו לבדוק האם יבחינו ההורים בשינויים בחיי הגן של ילדיהם במידה ויתרחשו כאלה. 40 גנים ממונטריאול וויניפג לקחו חלק בניסוי, מתוכם נבחרו להשתתף במחקר 261 ילדים והוריהם. 75 אחוזים מההורים אמנם הביעו ידע מסויים לגבי הרוח הכללית של הגן, אך היה זה מידע שקראו בדף מידע שחולק להם בתחילת השנה, ולא מידע שאספו פיזית מתוך עניין. רק 40 אחוזים מההורים ידעו כמה אנשים מונה הצוות המלווה את הילדים. על פי מחקריה של האו בנושא, מדובר באספקט חיוני בהצלחתם של ילדים בגן.
"יש הורים שלא יודעים איך קוראים לסייעת"
"המחקרים מראים כי גננת או מורה עם הכשרה מקצועית רחבה יותר מספקת פעילויות שתואמות בצורה טובה יותר את ההתפתחות הטבעית של הילדים, ומצליחה לייצר קשר עמוק יותר עם ההורים", אומרת האו. "הורים נוטים, כך מצאנו, להתעלם ואף לזלזל בחשיבות איכות הגן. הם חושבים שמקום בעל צבעים יפים עם גננת חמה ומחבקת זה מספק. דברים אלה חשובים, אך חשוב מכך לדעת מה הרעיון המנחה את המקום, פילוסופיית החינוך, אילו פעילויות נוהגים להעביר, כיצד מאורגן היום. ילדים רבים מבלים כמעט תשע שעות מיומם בגן, וזהו זמן קריטי".
"זה נכון שיש הורים שפשוט מאחסנים את הילד בבוקר בגן ומחכים לו למטה בסוף היום. יש כאלה שאני לא פוגשת כמעט כל השנה כי הם אפילו לא נכנסים לתוך הגן ואין להם מושג איך קוראים לסייעת", אומרת א', גננת ממודיעין, "אבל יש גם הרבה הורים שמאוד מתעניינים, ומעורבים. אנחנו מנסים לערב את ההורים כמה שיותר, וכשמצליחים ליצור שילוב בין חיי הבית לחיי הגן זה תמיד נותן לילדים המון גאווה וביטחון.
"אני תמיד מעודדת את ההורים לבוא ולספר לילדים על העבודה שלהם, למשל, או לעשות איתם איזו פעילות שהם אוהבים, כמו בישול למשל. מדהים לראות כמה הילדים מתחזקים מזה. מעטים הם ההורים שבודקים מה הנסיון המקצועי של הצוות, אבל לפחות בגנים של משרד החינוך יש ביטחון שהגננות מוסמכות. כל גן הוא שונה מאוד מרעהו, ובהחלט יש תחושה שחלק מההורים מתייחסים אל המקום הזה כמו לבייביסיטר, ולא יותר, וזה חבל, כי אנחנו מעניקות לילדים שלהם המון תוכן".
>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" עשיתם לייק?