אחת הדילמות הגדולות והחשובות של הורים צעירים היא איך לבחור את הפעוטון או הגן לילד שלהם. יש היצע גדול, אז למה צריך לשים לב במיוחד? פרופ' עמוס רולידר מציע להתייחס לשלושה גורמים עיקריים: גילאי הילדים בגן, כמה בנים וכמה בנות יש בגן, ומה טיב המיומנויות של הגננת.
"לגבי הגיל, במיוחד בפעוטונים ובמשפחתונים, רצוי לשאוף שגיל הילד יהיה בממוצע הגילאים שבגן. כלומר, שיהיו קצת יותר גדולים וקצת יותר קטנים", הוא אומר. "זה עוזר להתפתחות ולהשתלבות חברתית.
"לגבי המין, כדאי שיהיו שניים-שלושה ילדים מאותו מין, ושניים-שלושה מהמין השני, כי אינטראקציה מעורבת היא חשובה מאוד".
אלו פעילויות רצוי שיהיו בגן?
הורים רבים מעניקים חשיבות למספר הילדים בגן. פרופ' רולידר מציין כי לא תמיד צריך להתייחס לשיקול הזה כעיקרי. "עדיפה גננת שמטפלת ב-30 ילדים ויש לה מיומנויות טובות, מאשר גננת שהיא פחות מיומנת עם 10 ילדים", הוא אומר ומוסיף, "שלושה דברים חשובים בבחירת הגננת: מוגנות, קשר עם הורים והובלה. לגבי מוגנות אני אתן לכם אינדיקציה מאוד פשוטה: אם כאשר ילדים רבים ביניהם בחצר, הגננת עוצרת ואומרת בוא נעשה מעגל ונשיר אל תכה זה לא יפה - אל תלכו לשם. לעומת זאת, אם היא מפקחת ומעודדת שיתוף פעולה ואיפוק, אבל לא נותנת לילדים להתפרע ועושה זאת בקול שקט ורגוע, זה המקום בשבילכם.
בעניין הקשר עם ההורה - חשוב שיהיה קבוע, שתספר גם את הדברים הטובים ולא תשלח את הילד לאבחון על כל בעיה".
בנושא הפעילויות בגן, פרופ' רולידר מציין כמה דברים חשובים שיש לשים אליהם:
1. סדר יום קבוע - ילדים צריכים שגרה מסויימת. גישה שאומרת נזרום עם מה שהם רוצים פחות מתאימה.
2. משך זמן ורמת הפיקוח בעת השהייה בחצר – חשוב שילדים יהיו בחצר במשך שעה וחצי ביום - בשתיים שלוש מנות, אבל שיהיה שם פיקוח של הגננת שתדע מה קורה ולא רק תעמוד מהצד.
3. אורך ואיכות המפגשים הקבוצתיים – עד גיל 3 ילדים יכולים לשבת במפגש כזה כ-20 דקות. חשוב שיהיו שם תכנים טובים ושלא ידברו איתם על בעיות משמעת. הגדולים יותר יכולים לשבת עד 40 דקות במפגש כזה.
4. האם קיים חינוך לאהבת הספר – חשוב מאוד שינהיגו בגן זמן מסויים ביום לקריאת ספר.