התחרות שהתעצמה בן לילה בענף הסלולר והביאה עמה הוזלות מחירים בכל השוק, בוודאי הניעה רבים מכם לפעולה. פתאום התחלתם לברר באתרי החברות ודרך נציגי השירות מה מציעים לכם בכל חברה, אילו מחירים, מכשירים והטבות תוכלו לסחוט מכל חברה. אולי אף הגעתם להחלטה ועברתם לחברה אחרת, או שהשתמשתם במידע שאספתם בכדי ללחוץ ולקבל חבילה דומה אצל הספק הנוכחי שלכם. אז נכון שהתחרות החדשה והרעש התקשורתי בתחום הסלולר מקלים על התהליך, אבל אני טוענת שהתנהלות כלכלית חכמה הכרחית גם בתחומים אחרים, אפילו באילו שבהם התחרות היא פחותה ולכן ההתייעלות היא בידינו.
אינטרנט ושיחות לחו"ל: עשו שיעורי בית
המבצע שהשיקה בפברואר חברת הוט (ספק אינטרנט ב-20 שקל לחודש לכל מהירות גלישה) טרף את שוק תקשורת האינטרנט באותו חודש, ובעוד שזו הייתה כנראה ההצעה הזולה ביותר, לא כל גולשי האינטרנט מיהרו לעבור, ואולי אפילו בצדק. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להוזיל את חבילות האינטרנט, גם אצל הספק הנוכחי. אני עשיתי זאת באותו חודש, ובחצי שעה של עבודה הפחתתי את הוצאות האינטרנט והשיחות לחו"ל שלנו ב-67 אחוזים, בלי להחליף ספק. אגב, את הטקטיקה שלפניכם אפשר בקלות ליישם גם על נותני שירות אחרים, כמו כבלים ולווין:
- בדקו בחשבוניות כמה אתם משלמים כיום ועבור מה בדיוק: מהי מהירות הגלישה שלכם והאם כלולים דברים נוספים כגון אנטי-וירוס?
- בדקו גם כמה אתם משלמים עבור התשתית (בזק או הוט) ושמהירות התשתית מסונכרנת עם מהירות הגלישה דרך הספק.
- עוד לפני שיחה עם נציגי הלקוחות בצעו סקר שוק: ערכו השוואות בין הספקים השונים באתרי אינטרנט כגון "כמהזה?" ורשמו את המחיר הזול ביותר.
כמו כן, בדקו עם חבריכם כמה הם משלמים והשתמשו גם בפייסבוק למטרה זו. תופתעו מהתשובות המועילות מאוד שתקבלו. - כעת הגיע הזמן ליצור קשר עם הספק. יש חברות בהן ניתן לצ'וטט עם נציג דרך האתר, הם בדרך כלל עונים מהר יותר מאשר בטלפון (וזה גם זול יותר עבורכם). בקשו את ההצעה הטובה ביותר שיכולים לתת לך. אם ההצעה גבוהה יותר ממה שאתם יודעים שנותנים המתחרים, אמרו זאת לנציג. סביר להניח שיעבירו אתכם לנציג בכיר יותר, שייתן הצעה טובה אף יותר.
- בחנו את ההצעה שנותנים לכם. ייתכן ויוסיפו אלמנטים נוספים כגון מספר דקות שיחה לחו"ל בחינם, ודאו שההצעה רלוונטית אליכם, ואם לא, אמרו זאת ובקשו הטבה אחרת.
- במידה וההצעה הסופית מתאימה לכם, רשמו את כל הפרטים, זכרו לבקש מספר פנייה ובקשו לקבל למייל מכתב עדכון מסלול.
- במידה והיא לא מתאימה, דעו שניתן כיום לעבור לספק אינטרנט אחר ללא קנסות יציאה ושניתן לנדוד עם כתובת המייל שלכם לספק אחר, בדיוק כמו בתחום הסלולר (כן, יש עוד כאלו, כמוני, שמשתמשים בחשבונות מייל של ספקיות האינטרנט ולא ב-Gmail)
- קחו בחשבון גם את היסטוריית ההתנהלות מול הספק הוותיק שלכם – האם השירות עד כה היה אדיב ומהיר? האם היו טעויות בחשבוניות? האם התמיכה הטכנית זמינה ונותנת פתרונות? זהו שיקול חשוב בהחלטה האם להחליף ספק. אם ידוע שיש תלונות רבות על השירות של הספק החדש, שקלו היטב את המעבר אליו, שכן הזמן ועוגמת הנפש הנלווים לטיפול בבעיות אינם שווים לפעמים את החיסכון הנוסף.
תחום זה עוד צפוי לעבור שינויים נוספים בקרוב, לפי דברי שר התקשורת משה כחלון, אז צפו לעוד הפתעות.
חשמל: שמעתם כבר על המבצע החדש?
על טיפים לחיסכון בחשבון החשמל, הגז והמים כתבתי כבר בטור קודם, אך הפעם חשוב לי מאוד להביא לתשומת לבכם את ה"הסדר להפחתת ביקושים תקופתית וייעול צריכה לקיץ 2012" של חברת החשמל. במילים אחרות, מבצע חדש של חברת החשמל שיאפשר התייעלות גם להם וגם לנו הצרכנים. אך אם ברצונכם להשתתף בו אתם חייבים להזדרז ולהירשם אליו עד סוף חודש מאי.
מה עושים? נכנסים לאתר החברה ונרשמים להסדר. ודאו שקיבלתם כמעט מיד לאחר מכן אישור במייל על הרישום. כמה ימים אחר כך תקבלו את נתוני צריכת החשמל שלכם בקיץ 2011 (יוני עד ספטמבר) ואת יעדי החיסכון שלכם לקיץ הנוכחי על מנת ליהנות מהחזר כספי. על פי תקנון המבצע, לקוח שיפחית צריכה של 15 עד 30 אחוזים לעומת צריכתו בכל חודש בתקופת הקיץ בשנה הקודמת, יהיה זכאי להנחה של בין 10 ל-20 אחוז בגין הצריכה באותה תקופה ב- 2012. מי שיפחית למעלה מ-30 אחוז לא יקבל שום הנחה אלא רק יהנה מהחיסכון מול השנה הקודמת (ריאלית, מאוד קשה לחסוך באנרגיה בסדר גודל כזה בתקופת הקיץ). כדי להצליח לעמוד ביעד, מומלץ לחסוך בחשמל כבר מהיום, ועד לסוף ספטמבר. חשוב מאוד שתעקבו אחר קריאות המונה בעצמכם לאורך כל התקופה.
בנקים: קשה לעבור, אבל שווה
זה נכון שבתחום הבנקים חסכון בעלויות הוא קצת יותר מסובך לביצוע ודורש ביקור פיזי בסניף הבנק שלנו ובבנקים מתחרים. זה גם נכון שדי מסובך להבין את מבנה העלויות של כל בנק ועוד יותר לערוך השוואה, ואני מסכימה שכל ההתעסקות עם בנקים היא קצת מפחידה (אף אחד לא אוהב להסתכל למינוס בעיניים!). אבל, מכיוון שמעבר לבנק אחר הינה פעילות שנעשית רק פעם בכמה שנים, שווה להשקיע כמה שעות בנושא. למרות שתחום הבנקאות עדיין אינו תחרותי מספיק, גם הבנקים כיום מבינים שתחרות היא שם המשחק, וישנם בנקים המציעים למעבירי חשבון פטור מעמלות לתקופות מסוימות או בתנאים שונים, הלוואות ללא ריבית וכו', וייתכן מאד שמעבר לבנק אחר תהיה עסקה שווה ביותר. הנה הטיפים שלי:
- בדקו את עמלת דמי הניהול החודשיים שגובה הבנק הנוכחי ובצעו חישוב שנתי.
- קחו את פירוטי חישוב הריביות למסגרת האשראי שלכם ונסו להבין מהו גובה הריבית שאתם משלמים. במידה והפירוט אינו ברור, התקשרו למוקד או גשו לסניף ובקשו הסבר.
- רק לאחר שאתם מבינים את העלויות הנגבות מכם בבנק שלכם, גשו לבנקים אחרים.
- היו מוכנים לכך שהבנקאים בבנקים שאליהם תגשו לבירור פתיחת/העברת חשבון ישאלו אתכם שאלות אישיות לגבי הכנסות, נכסים פיזיים ופיננסיים וכו' לפני שיפרטו בפניכם את העלויות והתנאים שלהם.
- רשמו את כל שנאמר לכם.
- דרשו לראות דפי הודעות מהבנק ובקשו הסברים. יש בנקים השולחים הסברים יותר ידידותיים מאחרים.
- אל תחליטו או תחתמו על שום דבר במקום.
- בצעו סקר שוק דומה ב-3 בנקים שונים לפחות.
- בבית, ערכו השוואת עלויות ברמה שנתית בין הבנק הנוכחי לבנקים הפוטנציאלים.
- הוסיפו למשוואה את האלמנטים האמוציונליים – התחושה בסניף, דרכי ההתקשרות עם הבנקאי (האם מאפשרים תקשורת ישירה בטלפון ובמייל? האם פתוחים בימי שישי?), רמת התחכום הטכנולוגי והידידותיות של אתר האינטרנט של הבנק, קרבה פיזית לבית או למקום העבודה, וכו'.
- עכשיו כשכל המידע מונח לפניכם, השתמשו בכך על מנת להיטיב את התנאים בבנק שלכם או לבחירת הבנק אליו תעברו.
- במידה והחלטתם לעבור, זכרו שניתן לבצע את המעבר בהדרגתיות, לא חייבים לבצע הכל בבת אחת.
כל הטיפים בטור נועדו לעזור לכם להבין אלמנטים המשפיעים על התקציב המשפחתי ולייעל אותם. זכרו שביחסים בינכם לבין ספקים (כמעט) תמיד יהיה ניגוד אינטרסים, אז האחריות היא עליכם ליישם את השילוב הקדוש "מודעות – הבנה – פעולה". הוא מוביל להתנהלות כלכלית חכמה בכל התחומים, גם באלו המקבלים פחות פוקוס תקשורתי.
כותבת הטור, דבי קצב, היא יועצת לתכנון כלכלי אישי ומומחית לכלכלת המשפחה