לפי נתוני משרד הבריאות, בשנה האחרונה זינק ב-76 אחוז השימוש בתרופות ריטלין וקונצרטה, לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. במשרד הדגישו כי העלייה משקפת את העלאת המודעות להפרעות קשב וריכוז והשיפור ביעילות התרופה לטיפול בהפרעות אלה. אך למרות הפופולריות הגדולה שלהן, והאפקטיביות המוכחת, הגלולות לא מפסיקות לעורר מחלוקת בישראל ובעולם כולו, זאת בעיקר משום שגלולות הקסם הללו, אותן רושמים רופאים בחופשיות הולכת וגדלה, מכילות בתוכן את החומר הפעיל מתיל פנידאט, חומר המוגדר בישראל כסם מסוכן. איך קרה שמדינת ישראל הפכה לצרכנית ריטלין בכמויות גבוהות כל כך?
"מונע מלהיפלט ממערכת החינוך, אבל דרוש טיפול נוסף"
"שיטת החינוך שקיימת כיום מתבססת על שיטת החינוך הראשונה מראשית המהפכה התעשייתית", מסבירה לימור סופר-פטמן, פסיכולוגית חינוכית ופסיכותרפיסטית, מפתחת ומעבירה סדנאות בנושא פסיכולוגיה וחינוך. "זו שיטה עתיקה, שאינה מתאימה, בין היתר, לילדים בעלי קשיי קשב וריכוז. ישנו צורך בשינוי גדול, ולדעתי, במקום שהילדים יצטרכו להתאים את עצמם אלינו, ההתאמה צריכה להגיע מאיתנו.
"בשנים האחרונות מאובחנים יותר ויותר ילדים כסובלים מקשיי קשב וריכוז או מקשיי קשב וריכוז עם היפראקטיביות, לעיתים אף בגן טרום חובה, כלומר בגילאי 3-4. למעשה, מדובר בקשת רחבה ביותר של התנהגויות אשר לא כולן קיימות אצל כל הילדים, אך אצל כולם מופיעה התלונה כי הילד לא לומד ומפריע לילדים אחרים ללמוד.
משמעות האבחנה עבור ההורים הינה שילדם אינו מתנהג בהתאם למצופה ממנו בתוך המערכת ולכן כתוצאה מכך גם לא מצליח ללמוד בה. התלונות כוללות בדרך כלל: קושי לשבת בשיעור ולהתרכז בנאמר, הפרעות לילדים אחרים, קושי לקבל גבולות ועוד. אלה תלונות אשר לא ניתן להתעלם מהן, אך להורים רבים גם לא ברור מה הם נדרשים לעשות מולן. ההורים מצידם רוצים לעזור, מפחדים להזיק, שומעים המלצות רבות לכאן ולכאן ולרוב נשארים מבולבלים מאד.
"מול חוסר האונים של ההורים ושל המערכת החינוכית, מציעה המערכת הרפואית מתן תרופה המשפרת לטווח קצר, בטווח של שעות, את יכולת הקשב, ובכך משפרת את יכולת הילד להסתגל ללמידה, כפי שהיא נדרשת ממנו בתוך המערכת החינוכית שלנו. הבעיה מסתבכת כי לחלק מהילדים ישנם קשיים רבים עם ההורים וכתוצאה מכך קשיים רגשיים ועיכוב בהתפתחות. לחלק אחר של הילדים, אין קשיים מיוחדים בבית, אך ישנם קשיים רבים בגן או בבית הספר. מתן הריטלין משפר אצל חלק מהילדים את היכולת להתרכז במהלך השיעור אך לא את מה שלמד על עצמו ועל עולמו, מתוך המגע שלו עם העולם עד כה. כלומר, עד כמה הוא אהוב, חשוב, מוצלח - או לא, בעיני הוריו, חבריו ומחנכיו".
"מתוך כל המקרים אשר פגשתי, בכולם לא מדובר ב'ילדים שלא רוצים ללמוד', כן מדובר בילדים אשר אינם יכולים ללמוד בתוך מערכת החינוך הנוכחית כפי שהיא בנויה", ממשיכה סופר-פטמן. "גם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז רוצים ללמוד, ומה שחשוב אף יותר הוא - שהם יכולים ללמוד, אך הם זקוקים להתאמת המערכת - לדרך המיוחדת שבה הם לומדים, ואולי אף להתאמת התכנים שאותם הם רוצים ו/או מסוגלים ללמוד.
"הורים אינם מכירים אפשרויות נוספות מעבר לתרופות הללו, שבמקרים רבים באמת עוזרות ועובדות, ועוצרות מבעדם של ילדים רבים שלא להיפלט מתוך מערכת החינוך, אבל מצד שני ההשפעות הנלוות וארוכות הטווח מהשימוש בתרופות בעייתיות: מדובר בפגיעה חדה בדימוי העצמי של הילד, תחושת חוסר שליטה, תלות ותחושת חוסר התאמה שמלווה ורק מתגברת עם הזמן. ההורים מקבלים המלצה שעליהם לשלב את הטיפול, התרופתי, ולמעשה להקדים אותו, בתרפיה ובטיפולים נלווים, אבל מחסור בתקציבים ומימון גורם לכך שבמקרים רבים הטיפול היחיד הוא תרופתי".
"אסור לתת ריטלין רק כדי ליצור שקט במערכת החינוך"
"ריטלין זו תרופה, וכמו עם כל תרופה, יש כאלה שהיא מתאימה ועוזרת להם, ויש כאלה שלא", אומרת מירב שקד טולדנו, עובדת סוציאלית קלינית ממכון א"מ הדרך לטיפול בקשיי קשב וריכוז בשיטת נוירו-פידבק. "החומר הפעיל בתרופה הוא חומר המעורר את הפעילות המוחית. ככזה, הוא יכול להיות יעיל בכ-70 אחוזים מהסובלים מהפרעות הקשב והריכוז, כי המח שהם עובד בתדרים איטיים. אצל 30 האחוזים הנותרים המח עובד בתדרים מהירים, הוא מעורר טבעית, והריטלין רק מזיק להם, ויכול לעורר חרדה, דיכאון ותחושות לא טובות בגוף. הבעיה היא שלא תמיד נעשית אבחנה מדוייקת, ושהמאבחנים לא תמיד יודעים לבדוק את זה.
ריטלין יש לתת בשיקול דעת רב, ולא על מנת ליצור שקט במערכת החינוך, כפי שקורה לא פעם. ישנם, לצערי, מקרים בהם נוירולוג רושם ריטלין רק על פי מכתב שכתבה מורתו של הילד, מבלי לבדוק אותו אפילו.
"אני לא נגד ריטלין. אם הוא עובד ועוזר, זה מצויין. במכון שלנו אנו עובדים בשיטת נוירו-פידבק, היוצרת שינוי קבוע בפעילות החשמלית של המח על ידי הענקת חיזוקים למח. הריטלין עובד לכמה שעות לאחר שנוטלים אותו, ואז יוצא מהמערכת וחדל להשפיע. אפשר לטפל בנוירו-פידבק בשילוב עם ריטלין, ולאט-לאט הצורך בתרופה יפחת. התלות בכדור היא קשה, ולכן השיטה משחררת בהדרגה את התלות הזאת".