אף ילד לא אוהב להיות חריג, ולמרות שיש כיום לא מעט ילדים שמרכיבים משקפיים כבר מגיל צעיר מאוד, הם תמיד ירגישו מעט שונים. אז אם בדיוק עשיתם בדיקה לקטנצ'יק וגיליתם שהוא קצר ראייה, או שמא הוא כבר ותיק בעולם הזה, אבל סובל מרגשי נחיתות, קבלו 10 משפטים שיוכלו לעזור לו להתמודד:
1. "אנחנו שמחים מאוד לקנות לך משקפיים"
הרכבת משקפיים בפעם הראשונה עלולה להיות חוויה לא נעימה עבור הילד. על ההורים להכיר בכך ולנסות להקל עליו. כלל ראשון הוא לשמוח עם הילד, ובשום אופן לא להראות לו שאנחנו עצובים שהוא זקוק למשקפיים. חשוב לא לתת לו תחושה שהוא יוצא דופן, אלא שהוא מיוחד וחכם, ולהסביר לו כמה המשקפיים יתאימו לו.
2. "אנחנו מבינים שאתה לא רוצה להרכיב משקפיים, אבל הם יעזרו לך לראות טוב יותר"
צריך להסביר לילד שבאמצעות המשקפיים הוא יוכל לראות טוב יותר, ושהם יעזרו לו בבית ובגן או בבית הספר. הסימנים לכך שילד לא רואה טוב יכולים להיות צריבה בעיניים או כאבי ראש. הילד צריך להבין שעם משקפיים הוא ירגיש טוב יותר, ושהוא לא יצטרך להתאמץ כדי לקרוא מהלוח בכיתה או כשהוא משחק עם חברים.
3. "עכשיו תוכל לקרוא את הספר שאתה אוהב או לראות טוב יותר את התמונות"
הראו לילד את החיבור שבין הרכבת המשקפיים לפעילות מהנה שמצריכה ראייה טובה יותר. זה יעודד אותו להרכיב את המשקפיים.
4. "מה דעתך להזמין חבר לבחור איתך מסגרת למשקפיים?"
פעמים רבות ילדים חוששים שחבריהם יצחקו עליהם אם הם ירכיבו משקפיים. בעצם הפיכת בחירת המסגרת לפעילות חברתית שמשתפת ואף מקבלת את אישור החברים של הילד, פוחת הסיכון שהילד יחשוש מתגובת החברים למשקפיים. החברים הופכים להיות שותפים לבחירה, ולכן פחות סביר שיקניטו את הילד לאחר מכן.
5. "תוכל לבחור מסגרת למשקפיים בצבע האהוב עלייך"
במקום להתמקד במשקפיים או בצורך להרכיב אותם, התייחסו למשקפיים כפריט אופנתי שיכול להתקשר לצבע האהוב על הילד. כך התועלת שבראייה חדה יותר הופכת להיות הערך המוסף של ענידת אביזר אופנתי. מעבר לכך, העברת הבחירה לילד תעזור לו להרגיש שולט - תחושה שילדים אוהבים.
6. "יש כל מיני סוגי משקפיים, בטח תמצא משהו שתאהב"
יש דגמי משקפיים רבים - בצבעים שונים ועם דמויות שילדים אוהבים. עזרו לילד להתחבר לסוג המשקפיים שהוא אוהב, וכך הוא יראה בהם אביזר שכיף ללכת איתו ואף להתגאות בו.
7. "מה דעתך שנעשה מסיבת משקפיים לחברים, בבית או בגן?"
חשוב מאוד להעניק לילד תשומת לב מיוחדת. כך למשל אפשר להכין עם הילדים "מסיבת משקפיים", הכוללת עוגה עם ציור של משקפיים, פעילות יצירה של משקפיים ומשקפי צעצוע כפרסים למשתתפים. הילד יכול להזמין חברים ולחגוג עימם את האירוע באופן שיסמן אותו כמשמח וכחיובי.
8. "המשקפיים הופכים אותך לעוד יותר מיוחד בעיניי"
מכיוון שילדים קטנים מוקירים את דעת ההורה עליהם - דעה חיובית עשויה לעזור לילד לאמץ את המשקפיים מתוך אמונה שהם מיוחדים יותר. נקודת מוצא זו תאפשר לו לצאת לעולם ולחברים עם ביטחון רב יותר, מה שיגדיל את הסיכוי שהחברים אכן יקבלו את המשקפיים בטבעיות.
9. "עכשיו אנחנו דומים יותר. גם לך וגם לי יש משקפיים"
אמירה כזו מטפחת את תחושת השייכות של הילד למשפחתו. אם יש עוד מרכיבי משקפיים במשפחה, המצומצמת או המורחבת, הזכירו גם את הדמיון אליהם. הרכבת משקפיים הופכת להיות עוד סממן המאפיין את המשפחה. אמרו אמירה זו בגאווה, בחיוך ומתוך קבלה מלאה. כשהילד יראה שההורה שלם מאוד עם עצמו ועם המשקפיים שלו, יגדל הסיכוי שהוא יחיה בשלום עם המשקפיים שלו.
10. "עכשיו בטוח תנצח אותי בתחרות של מי רואה טוב יותר מרחוק"
ילדים אוהבים משחקים, ובעיקר תחרות. פה אנחנו יכולים לשלב יחד גם תחרות וגם את היכולת לראות דברים רחוקים (שתהיה טובה הרבה יותר בזכות המשקפיים). כך הילד יוכל לקשר באופן מהנה בין המשקפיים לשיפור הראייה, וזה יעלה את המוטיבציה שלו להרכיב אותם.
ייעוץ מקצועי:
* ד"ר אלי שגיא – פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן)
* צביקה פייג - אופטומטריסט, רשת אופטיקנה
* אלי זוהר ניב - יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים
הטור התפרסם באתר ifeel. לקבלת גיליון במתנה לחצו כאן
>> להקדים תרופה: איך ניתן להימנע משפעת?