כששולחים ילד לרכוש השכלה בבית הספר, יש מספר נושאים שאנו מצפים ממנו ללמוד: כתיבה, קריאה, חשבון, מעט היסטוריה ומדעים. ובכן, שלוש תיכוניסטיות שנדרשו להכין עבודה על נושא הקרוב ללבן במסגרת לימודי הבגרות באזרחות גילו שאחת מאבני היסוד למדע של ימינו פשוט חסרה. מסתבר שמשנת 1993 הישראלים אינם לומדים יותר על תורת האבולוציה במסגרת הלימודים, וההתייחסות היחידה לנושא מקורות האדם נמצאת בשיעורי תורה. הבנות, מזועזעות וחדורות מטרה, כתבו עבודה נרחבת בנושא, ולצד זה פתחו עצומה אינטרנטית שתופסת כח ומתפשטת בפייסבוק.
"כל תלמיד בישראל צריך להכיר את תורת האבולוציה"
"שמחנו לראות שהרבה אנשים מתעניינים בנושא", מספרת יעל הרצל, שהכינה את העבודה יחד עם חברותיה לכיתה י"ב בבית הספר התיכון ליד"ה, סוף עמיחי ומירב רותם. "במסגרת הבגרות באזרחות ישנה עבודה מעשית, בה כל קבוצה בוחרת נושא שמפריע לה בחברה ומנסה לשנות אותו. אנחנו בחרנו בנושא האבולוציה וגילינו שהדרך היחידה ללמוד על הנושא כיום היא במסגרת לימודי חמש יחידות ביולוגיה, וגם אז זה רק אחד מתוך חמישה נושאים שנתונים לבחירתו של המורה. אם למורה לא מתחשק ללמד אותו, הוא לא ילמד.
"פנינו למשרד החינוך ולא הצלחנו לקבל מהם תשובה לשאלה למה יצא החומר מתוך נושאי החובה. כשפתחנו עצומה באינטרנט ותוך כמה ימים קיבלנו כמות עצומה של חתימות, גילינו שרוב האנשים הופתעו ממש שלא לומדים את זה. אני לא יודעת איך הנושא לא עלה קודם. התשובה שאנו מקבלות היא 'רגישות דתית'. אנחנו כמובן לא באות לפגוע ברגישות הדתית, אלא שכל מדען שדיברנו איתו כחלק מהעבודה הסביר לנו כמה אי אפשר ללמוד מדעים בלי ללמוד אבולוציה. זה הבסיס. קיבלנו המון הצעות לתמיכה, באוניברסיטת ת"א למשל הציעו לנו סיוע, ואנחנו מעוניינות להעלות את העניין לדיון ציבורי. אם מספיק אנשים ידרשו ממשרד החינוך לעשות משהו, הם יצטרכו להקשיב".
במסגרת עבודתן, שלוש הצעירות מצאו שבישראל בשנת 2011 חצי אחוז בלבד מהתלמידים למדו ונבחנו על תיאורית האבולוציה, כאמור, כנושא בחירה במסגרת מגמת ביולוגיה. "האבולוציה הינה תיאוריה מרכזית במדעי החיים, שמאחדת בתוכה כמות עצומה של עובדות מדעיות ונתמכת על ידי מגוון ראיות מתחומים שונים, החל מביולוגיה, גיאולוגיה ואנתרופולוגיה וכלה בפיזיקה וכימיה. מתלמידי ישראל נמנעת פיסת ידע מרכזית על העולם הטבעי, ולדעתנו יש לשנות את המצב הקיים", נכתב בעבודה. "תורת האבולוציה הינה מפתח להבנת העולם הסובב אותנו, ולפיתוח הסקרנות והספקנות בתלמיד; ולכן אנו סבורים שלא לכלול את תיאורית האבולוציה במכלול לימודי החובה לבתי הספר פוגעת בתלמידים וביכולתם להפוך למבוגרים משכילים וצמאי דעת".
לפני כחצי שנה, חברת הכנסת לשעבר עינת וילף, לקחה על עצמה לברר את נושא לימודי האבולוציה בבתי ספר בישראל. היא גילתה כי המצב בארץ גרוע בהרבה מרוב הארצות המפותחות. בארה"ב, למשל, נערכים דיונים סוערים על לימודי האבולוציה בבתי הספר, אך הם עדיין מתקיימים כסדרם. בסקר שנערך בשנת 2006 נמצא שרק 26 אחוז מהאוכלוסיה בישראל מאמינה בתיאוריה המדעית.
"כאשר פנתה חברת הכנסת וילף למפמ"רית ביולוגיה במשרד החינוך נענתה שלימודי האבולוציה אינם חובה אף במסגרת מגמת ביולוגיה בגלל רגישות הנושא", צויין בעבודת הבנות. "לדעתנו לימוד תורת האבולוציה כלל אינו נוגע בשאלות תיאולוגיות; רבנים רבים, ביניהם הוגים בולטים כגון הרב קוק, ישעיהו ליבוביץ ועוד, קבעו שאין סתירה בין האבולוציה לדת היהודית. זאת ועוד - האבולוציה היא תורה מבוססת על עובדות, מחקרים ונתונים שנאספו לאורך מאות שנים. אין היא שונה מכל מקצוע מדעי אחר, והיא עומדת בקנה אחד עם כל תיאוריה מדעית אחרת, שרובן מקובלות כקונצנזוס גם בקרב הציבור הדתי. ראוי שכל אדם יקבל חינוך פלורליסטי המעניק לו ידע והשכלה. אין אדם יכול לבקר ולהתווכח בנושא שאינו מבין בו; ומן הראוי שכל תלמיד בישראל יחזיק בהבנה הבסיסית של תורת האבולוציה, בין אם הוא מסכים איתה ובין אם לא".
ממשרד החינוך טרם נתקבלה תגובה.