ילדות רבות משחקות עם הבובות שלהן באמהות קטנות: מפנטזות בערגה ועושות חזרות לרגע שבו יזכו לאחוז בתינוק הפרטי שלהן בעצמן. למרבה הצער, חלק מאותן ילדות לא ימתינו זמן רב על מנת לממש את הפנטזיה, ואחוזי ההריון בבנות נוער עולים באופן עקבי. על פי הצהרה שיצאה השבוע ממשרדו של ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, יותר מ-20 אלף נערות בניו יורק נכנסות להריון בכל שנה, וב-87 אחוזים מהמקרים ההריון אינו מתוכנן. בנסיון חריף לשנות את המגמה החליטו במשרד ראש העיר לצאת בקמפיין שמטרתו להוריד את אחוזי ההריונות והלידות הללו, וכיסו את תחנות האוטובוס והרכבת התחתית בשלטי חוצות שקשה יהיה לאותן נערות קלות דעת להתעלם מהם.
"חייבים להבהיר שלמעשים יש השלכות"
המודעות מעוררות המחלוקת מציגות תמונות של מספר פעוטות המישירים מבט אל המצלמה ובעיניהם דמעות. המסרים המלווים את התמונות מביאים, בגוף ראשון מפיו של הפעוט, סטטיסטיקות שונות לגבי נתוני האמת של גידול ילדים, כמו לומר: ילד הוא לא צעצוע או אקססורי, אלא בלגן גדול. "יש לי מחצית מהסיכוי לסיים תיכון כי ילדת אותי כשהיית נערה", אומר אחד הפעוטות. פעוטה אחרת שואלת את אמא: "בכנות, אמא, רוב הסיכויים הם שהוא לא יישאר איתך, ומה יקרה איתי?".
"בני נוער המביאים ילדים לעולם לפני שהם מסוגלים לספק להם כל סוג של תמיכה רגשית או כלכלית שמים את הילדים בסיכון", אומר רוברט דואר, ראש המחלקה למשאבי אנוש בניו יורק, והאחראי על הקמפיין החדש. "איננו יכולים להכתיב לאנשים כיצד לחיות את חייהם, ולפעמים אפילו כשמתכננים להתנהל בצורה מסויימת, התוכנית לא עובדת. מה שכן, אנחנו יכולים לעודד לקיחת אחריות ולשלוח לבני הנוער את המסר הנכון. חייבים להבהיר שלמעשים יש השלכות, וההשלכות במקרה זה הן שליליות מאוד ומשנות חיים".
על פי הנתונים, ילד שייוולד לאם שהיא נערה אשר לא סיימה את התיכון ולא התחתנה עשוי לבלות את חייו בעוני פי תשעה מילד שנולד לאם נשואה אשר סיימה תיכון. בעיריית ניו יורק בילו שנתיים והוציאו כ-400 אלף דולר על הקמפיין האגרסיבי, יצרו קבוצות מיקוד של בני נוער ושל הורים לבני נוער, כמו גם קבוצות מיקוד נפרדות של אנשים שהיו להורים בשנות הנעורים שלהם. חוץ מהמסרים שעל גבי המודעות מוזמנים העוברים והשווים לשלוח הודעת סמס ולקבל עובדות נוספות, וגם לשחק במשחק קטן שמלווה נערה ממוחשבת בשם אניה, שהיא ובן זוגה הצעיר לואיס נאלצים להתמודד עם האתגרים שמציע ההריון הצעיר. אניה סובלת מבני כיתתה, מתעמתת עם משפחתה ועם בן הזוג, והמסר הוא שהריון כזה יוביל לנידוי חברתי, בעיות משפחתיות ועוני.
הקמפיין מקבל המון ביקורת מכל מיני כיוונים שונים, חלקם פחות צפויים. "אנחנו המומים מהקמפיין הזה", אומרת היידי מוראלס, סגנית מנהלת האגודה להורות מתוכננת. "פגיעה וזלזול באוכלוסיה שלמה של נערות שהביאו ילדים בגיל הנעורים אינה הדרך להוריד את כמויות ההריונות הצעירים האלה. גם המסר שהורות בגיל הנעורים מובילה לעוני אינו מדוייק, זה הפוך. העוני הוא שיוצר את ההריונות. הפוסטר בו נשאל 'את חושבת שלהיות אמא לא יעלה לך המון כסף?' ומפרט את עלויות גידול הילדים בכלל לא רלוונטי. הנערות הללו נמצאות במקום חלש ולא שקול. יש להתייחס אליהן ביותר אמפתיה ולנקוט בטון שונה".
"הקמפיין הזה גורם לי להרגיש כמו סטטיסטיקה", אומרת קרולין פיקרדו, בת שלושים ממנהטן שהרתה באופן לא מתוכנן בגיל 18 וגידלה את ביתה. "המודעות פגעו בי והכעיסו אותי. גם ככה אמהות במצב הזה חשות המון אשמה. זה לא עוזר בשום צורה, כי יש בנות רבות שכבר נמצאות במצב הזה, והנתונים נכונים לגביהן, והמודעות מחזקות את הסטיגמה והזלזלול בהן, ואין בכך צורך, תאמינו לי שהן מרגישות גרוע מספיק בעצמן".