בבתים רבים לא עובר יום אחד בלי שיתנהל ויכוח סוער בין הילד שמעוניין לשחק עוד במשחקי המחשב לבין הוריו, המעוניינים שיתנתק כבר מהמכשיר השואב וייצא לשחק באוויר הפתוח עם בני אדם של ממש. מחקר חדש ומעניין מראה שאולי השד הממחושב אינו נורא כל כך, ומוכיח כי ילדים שמשחקים במשחקי מחשב משפרים כך משמעותית את כישוריהם במקצועות הלימוד הבסיסיים.
ללמוד בלי להרגיש בלימודים
הבשורה, שתשמח לא מעט נפשות קטנות, מגיעה מאוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק, ומגלה כי ילדים שמשחקים במשחקי מחשב חושבים מהר יותר, ושקואורדינציית העין-יד שלהם משופרת. במסגרת המחקר, הוכנסו ל-900 כיתות לימוד בבתי ספר יסודי מחשבים עליהם הותקנו משחקים פופולריים ומצליחים, כמו כדורגל ו'ספייס אינביידרס'. התלמידים שהשתמשו במחשבים, בבית או בכיתה, ושיחקו באופן קבוע שיפרו משמעותית את תוצאות המבחנים שלהם בחשבון, שפה ומדעים. המורים ציינו כי התלמידים כלל לא התייחסו אל 'זמן המחשב' כאל למידה, ושהתחרות בין התלמידים לבין עצמם בתוצאותיהם במשחקים השונים היתה בריאה וקידמה אותם.
על פי תוצאות המחקר הנרחב, כ-70 אחוז מבעלי הגישה הקבועה למשחקי המחשב השיגו תוצאות גבוהות במיוחד, מעל הנורמה, במבחנים בתחום המתמטי, בניגוד ל-40 אחוזים מהתלמידים הרגילים בבתי הספר, להם לא ניתנה גישה למחשב. במבחני השפה הפער היה פחות גדול: 70 אחוזים מהתלמידים המשחקים בקביעות השיגו תוצאות גבוהות מהנורמה, לעומת חמישים אחוזים מהתלמידים האחרים.
המחקר מגיע לאחר שורת מחקרים המתריעים על הסכנות הטמונות במשחקים הללו, בכולם נטען כי הם הופכים את הילדים לאגרסיביים וקהי חושים ויוצרים הפרעות קשב וריכוז. "ברור כשמש שבמקצועות הבסיסיים והחשובים ביותר, סיכויי ההצלחה גדלים כאשר הילדים משחקים באופן קבוע במשחקי מחשב", אומר דייויד פול, מנהל אחד בתי הספר בהם נערך הניסוי. "המחשב נותן לילדים הזדמנות להמשיך את הלמידה מחוץ לכתלי בית הספר, כשהם אפילו לא מרגישים שהם לומדים. אנו לא באים להמליץ שהמשחקים יבואו על חשבון כדורגל אמיתי או בילוי עם חברים, אבל יש פה הזדמנות לילדים לשפר את ההצלחה שלהם בלימודים בצורה מהנה".
לרוב, הקונצנזוס לגבי 'זמן מסך' מומלץ עבור ילדים הוא מקסימום שעתיים ביום, מגיל שנתיים ומעלה, כאשר מתחת לגיל שנתיים ההמלצה היא שלא לחשוף את הילדים כלל לטלוויזיה, מחשב, אייפד ושאר מסכים מרצדים. רבים מרופאי הילדים מחמירים יותר וממליצים להגביל את זמן המסך של ילדים עד גיל עשר לעד שעה אחת ביום.
"מחשב עדיף על טלוויזיה"
"אנו מאמינים באפשרויות הלמידה שבמשחקי המחשב, אחרת לא היינו עושים מה שאנחנו עושים", אומרת צופי קלקודה מחברת 'ארטס אנד סמארט' היוצרת משחקי מחשב יעודיים להתפתחות ולמידה של ילדים. "חשוב לציין שזה לא בא לבד, ועל מנת שהילדים יתפתחו בעזרת המשחקים יש לקיים את שאר שיטות הלמידה במקביל. אנו יוצרים סגנון מסויים של משחקים, לא מפחידים, לא תחרותיים, בעזרת צוות של אנשי חינוך. בעזרת המחשב ניתן להגיע לגירוי החלק היצירתי והאינטלקטואלי, המולטימדיה נותנת את כל הגירויים בבת אחת, וזה עושה רק טוב בתנאי שמשתמשים בזה נכון. אנו יוצרים תוכנות מקוריות אותן אנו משווקים לפרטיים, בתי ספר וגנים, והתוכן נקי לגמרי ובטיחותי לנפש של ילדים.
"אבל בכל זאת, כאשר מדובר במחשב, אי אפשר לדלג על הגבולות. חייבים להגביל את הילדים לפרק זמן שמתאים להם. הורים תמיד שואלים אותנו מהו פרק הזמן הזה, אבל זה עניין אישי. יש ילדים מאוד תזזיתיים ופעילים בחוץ, שעבורם טוב לשבת ולהתרכז, ואם הם מצליחים, כדאי לעודד אותם להמשיך. יש את אלה שאם יתנו להם לשבת הם לא יזוזו ולא יצאו, ואותם צריך להגביל יותר. בכל מקרה, אני מאמינה שמחשב עדיף מטלוויזיה כי הוא דורש תגובה, לא יקרה בו דבר אם הילד לא יפעל, והוא לא מכניס את הילד למסך היפנוטי".