אין רגע יותר מטיל אימה עבור הורה, מאשר כשילדו מתיישב מאחורי ההגה, מניח את רגלו על דוושת הגז, ועומד לנהוג לבדו בפעם הראשונה. גאדג'ט חדש שהפך ללהיט של ממש בקרב הורים בארה"ב מוכיח שמבחני הנהיגה הם דבר טוב ויפה, אבל גם להורים יש עין בוחנת משלהם, שכדאי שילדיהם יעברו דרכה לפני שהם שולחים אותם לדרך בלי גלגלי עזר. מדובר במצלמה זעירה בעלת שתי עדשות, המשדרת ומקליטה וידאו ואודיו, ומורכבת על גבי מראת הנהג. המצלמה מצלמת במקביל את הנהג ואת הדרך שלפניו, ונותנת להורים נוכחות משטרת קבועה ברכב, כמו גם הצצה אמיתית לכישורי הנהיגה של ילדיהם.
חברות הביטוח היו החלוצות
הראשונות שהשתמשו במוצר היו חברות הביטוח, שכן כעת הן יכולות גם לתעד תאונות, ולא להסתמך רק על עדויות. כשגילו את שוק ההורים המודאגים, יצאו חברות ביטוח שונות בהצעות מפתות למבוטחים שיש להם ילדים בגיל המתאים, והיום אפשר לרכוש את השירות כחלק מחבילת הביטוח, כאמצעי שהוא מעבר להרתעה פשוטה.
החלוצה בתחום היא חברה טכנולוגית מקליפורניה בשם דרייבקאם, שהחלה לפני כשנתיים לשתף פעולה עם חברת הביטוח אמריקן פמילי; יחד הן הציעו וממשיכות להציע להורים מודאגים, מגוננים ופרנואידים את האפשרות החוקית והלגיטימית לרגל אחר ילדיהם בצעדיהם הראשונים מאחורי ההגה. החברה גם פרסמה סרטון ביוטיוב שבו מספר דוגמאות מהשטח לכללי בטיחות בכביש, כפי שתועדו במצלמה.
רק אירועים חריגים מצולמים
הנוער, כצפוי, לא מתלהב מהעניין. רובם מרגישים שהוריהם לא נותנים בהם אמון, ושהחופש שבא עם רשיון הנהיגה, לו חיכו ועבורו עבדו קשה, פשוט נגזל מהם. "ההורים שלי לא שאלו, התייעצו או נתנו לי זכות בחירה. הם פשוט התקינו את המערכת", אומר תאו ד'אלסנדרו בן ה-16 מפלורידה. "יש לי חברים שלא הרשו להורים שלהם להתקין מצלמה והם כבדו את רצונם. בהתחלה הייתי מודאג כי חשבתי שהמצלמה מצלמת כל הזמן ושהם ממש יכנסו לי לפרטיות, אבל אז הבנתי שהמערכת מקליטה רק 15 שניות בכל פעם שהאוטו עובר פעילות חריגה, כמו החלקה, סטייה, בלימה פתאומית או האצה, ואז שולחת את הסרטון במייל להורים שלי. היום זה כבר לא מפריע לי. בסופו של דבר, למרות ההתנגדות הראשונית, אני כן חושב שאפשר ללמוד ככה כיצד לנהוג בצורה בטוחה יותר".
"יש סטריאוטיפ של 'האח הגדול' בנוגע למצלמה הזאת", אומר פיל ריד, יועץ צרכנות בכיר באתר הרכב האמריקני Edmunds.com. "אבל ברגע שירגיעו את הנערים, ויסבירו להם שאיש אינו מתכוון לצפות בהם ובשיחות שלהם עם חבריהם, אלא רק ב-15 השניות סביב אירוע חריג שקרה ברכב, בו סביר להניח שגם ככה לא דיברו יותר מדי, אני מאמין שהם יפתחו יותר כלפי השיטה, שלפי דעתי יכולה להוריד משמעותית את מספר התאונות והמוות המיותר בדרכים בשכבת הגיל הזאת".